El DHub acull la jornada interna de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona

L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona va celebrar ahir 11 de juny la seva jornada interna anual al Museu del Disseny de Barcelona, a la sala Cub de l’edifici DHub Barcelona, ubicat a la plaça de les Glòries Catalanes.
La comissionada de Promoció Econòmica, Comerç i Restauració de l’Ajuntament de Barcelona, Nàdia Quevedo, ha estat l’encarregada de donar la benvinguda a les persones assistents a la trobada. “Els mercats cohesionen, fan barri i fan que la ciutat estigui viva”. Quevedo ha accentuat la feina dels mercats per contribuir al dia a dia de la ciutat: “els mercats són vida i això és el que necessita la ciutat”.
Per la seva banda, el gerent de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, Màxim López, ha destacat la importància dels mercats a la ciutat, així com la transformació que han viscut en els darrers anys: “els mercats a Barcelona són un patrimoni que hem sabut adaptar als temps presents i estem intentant adaptar als temps futurs”. En aquesta línia, López també ha remarcat que els mercats continuen sent, un any més, un dels serveis més ben valorats per la ciutadania de Barcelona amb un 7,4, fet que reforça la feina de totes les persones involucrades.
López ha repassat un seguit de les dades més destacades de l’any 2024, com el nombre d’establiments dels mercats municipals (1.890: 1.227 alimentaris i 663 no alimentaris), les visites als mercats (72. 226. 356) o el que més destaca la clientela dels mercats: 33,1% atenció, 27% varietat i 25,6% qualitat.
Obres i reformes
Pel que fa a les actuacions sobre les infraestructures que s’estan duent a terme i que s’iniciaran els anys vinents, el director d’Obres i Manteniment de l’IMMB, Èric Pintor, ha explicat als assistents que n’hi ha de quatre tipus: transformació o remodelació integral, grans reformes, reformes ordinàries i el pla general d’obres (per aquelles de menys dimensió). Entre les transformacions integrals del mandat es troben els mercats de l’Abaceria, Montserrat, Horta, l’Estrella, Galvany, Sant Andreu, Bon Pastor i la Vall d’Hebron-Teixonera. D’altra banda, entre les grans millores i actuacions destacades del pla general d’obres trobem els mercats del Besòs, Boqueria, Canyelles, Carmel, Clot, Concepció, Felip II, Hostafrancs, la Marina, Mercè, Sagrada Família, Sant Gervasi, Sant Martí i Santa Caterina.
En matèria de sostenibilitat, destaquen la incorporació de tecnologia LED, la renovació dels sistemes de climatització, la protecció de façanes i tancaments, la instal·lació de plaques solars, la reducció progressiva de la quantitat de residus recollits i el compromís pel consum d’energia 100% renovable.
Digitalització, comunicació i sostenibilitat
A més, Teresa Pérez, cap del departament de Millora de Processos i Comunicació, ha abordat el pla de digitalització dels mercats de Barcelona, que té quatre projectes consolidats: el desplegament de xarxa de fibra òptica als edificis de mercats, els comptadors de persones i visitants, les pantalles informatives de mercats i el nou sistema d’enviament de correu electrònic. Segons Teresa Pérez, un dels principals projectes és ‘Mercats a un clic’, una plataforma de compra en línia comuna per a tots els mercats que flexibilitza el procés de compra i permet que els usuaris puguin accedir als mercats des de casa seva i recollir la compra als armariets refrigerats instal·lats als mercats. Actualment, 15 mercats i 91 establiments, utilitzen ja la plataforma de compra en línia i en els pròxims mesos es desplegarà la quarta fase on s’incorporaran 5 mercats més. També està en procés d’ampliació la instal·lació de més armariets refrigerants.
Projectes sostenibles en edificis sostenibles
Pel que fa a la sostenibilitat, Mercats de Barcelona treballa en diversos projectes i accions enfocades a contribuir a la millora de la sostenibilitat en l’activitat dels mercats, com per exemple el programa ‘Comerç Verd’, que fa valdre els productes de proximitat i contribueix a garantir la viabilitat de l’agricultura i ramaderia local i sostenible, o el projecte ‘Plàstic Zero’, que busca minimitzar els residus plàstics als mercats. També s’estan implementant mesures per reduir el consum d’aigua als mercats. Des del 2019, els residus totals dels mercats s’han reduït en un 27,3%.
També va fer referència al Pla de Dinamització dels Mercats que inclou activitats a més de 20 mercats.
Pressupost i ordenança fiscal
La cap del departament de Gestió Econòmica-Financera, Inma Ortega, ha explicat que durant el període 2021-2024 s’han executat 86 milions d’euros, 44 dels quals s’han destinat als projectes integrals de Sant Andreu, l’Abaceria, Horta, Montserrat i l’Estrella. En el període 2025‐2027, es preveu invertir 103,5 M €.
En relació amb l’Ordenança fiscal, l’Ajuntament de Barcelona la va aprovar pel 2025 amb un increment del 8%.
Finalment, Màxim López ha convidat els assistents a fer un procés de reflexió del futur dels mercats i del comerç a la ciutat i ha destacat l’aposta d’adaptar tots els mercats a les tendències de consum actuals.
La jornada també ha finalitzat amb la sessió de treball de l’equip de l’IMMB per l’elaboració del nou Pla Estratègic de l’Institut Municipals de Mercats 2026-2036, a càrrec de la consultora KPMG.