'Som de Bacallà': la reivindicació d’un producte tradicional de la gastronomia catalana

..
14/03/2025 - 10:28 h - Comerç i mercats Ajuntament de Barcelona

Entre el 20 de març i el 13 d’abril, els amants de la cuina i la tradició tindran l’oportunitat de viure una experiència gastronòmica única: descobrir i gaudir del millor bacallà curat tradicional a través de la campanya ‘Som de Bacallà’. Aquesta iniciativa, impulsada pel Gremi de Bacallaners de Catalunya, celebra la tradició d’un producte, que tot i que provingui d’Islàndia, està ja arrelat a les nostres cuines i mercats de Catalunya des del segle XIX i es reafirma com a defensor de la qualitat, l’ofici i la cultura gastronòmica catalana,

En el marc de la celebració de la Regió Mundial de la Gastronomia 2025, la campanya ‘Som de bacallà’  fa un homenatge a l’artesania i a la cultura de l’ofici de bacallaner amb l’objectiu de posar sobre el mapa on comprar i on menjar bacallà curat tradicional d’Islàndia. Per això, un dels pilars d’aquesta campanya és la participació de diverses bacallaneries dels mercats de Barcelona i restaurants emblemàtics de la ciutat, on el bacallà es tracta amb respecte i coneixement. 

D’una banda, els dissabtes 22 i 29 de març, la ciutadania podrà gaudir de tastets especials de bacallà curat tradicional a diverses parades de mercats i a les botigues adherides. Es tracta d’una aposta per donar visibilitat al sector, enfortir els lligams amb la clientela i mantenir viva la tradició gastronòmica. 

Els participants disposaran d’un segell distintiu que certifica que treballen amb bacallà curat tradicional d’Islàndia, una garantia de qualitat. Tal com defineixen al Gremi, “la tasca dels bacallaners és un pilar fonamental del nostre patrimoni cultural i gastronòmic. Sou els guardians d’un ofici únic que connecta amb la nostra història i les nostres taules”. 

Aquests són els mercats que participen en la campanya:

  • Glòria Vila al mercat de la Mercè
  • Masclans Orígens al mercat de Sant Antoni
  • Planes Bacallaners al mercat Felip II
  • Pesca Salada Rosa Marina al mercat de Santa Caterina
  • Pesca Salada Figueras al mercat de Sants
  • Bacalalo al mercat del Ninot
  • Bacallà Tarrés al mercat de la Llibertat

D’altra banda, del 20 de març al 13 d’abril, diversos restaurants de la ciutat com el 7 Portes, Alkostat, Ca l’Isidre o Nectari oferiran menús, plats o tapes especials protagonitzades pel bacallà. Es tracta d’establiments que demostren un compromís amb el bacallà curat tradicional, són el reflex del respecte pel producte i de l’excel·lència en la seva preparació. 

El Gremi de Bacallaners de Catalunya, amb la col·laboració de FEMM (Federació de Mercats Municipals de Barcelona), també vol acostar la cultura del bacallà als més petits. Per això, posarà en marxa tallers de cuina a les aules gastronòmiques dels mercats de Sants, el Ninot, Santa Caterina i la Llibertat per tal de donar a conèixer el producte o fomentar el seu consum. 

La campanya vol enfortir el vincle entre el producte, l’ofici i la cuina catalana, assegurant que el bacallà continuï sent un referent de qualitat i tradició a la nostra gastronomia per a nosaltres i per a les futures generacions.

Més informació