Digitalització dels mercats

El Pla de digitalització de Mercats de Barcelona es materialitza en un conjunt de projectes que donen resposta als valors i objectius del Pla Estratègic 2015-2025 i a les noves necessitats dels clients actuals i potencials. Les tecnologies de la informació reforcen tot el pla de transformació física de la xarxa de Mercats, ja que la modernització de l’espai s’ha d’acompanyar d’una modernització organitzativa i del servei.

 

Compra online als Mercats Municipals

Els 43 mercats de Barcelona estan en procés d’implantació d’un canal comú de compra online i a distància. Amb el nou marketplace, la clientela tindrà la possibilitat de rebre la comanda directament a casa seva o recollir-la al mateix mercat fins i tot fora de l’horari d’obertura gràcies al nou servei de recollida àgil de la compra. Consisteix en la instal·lació d’armariets secs i refrigerats als accessos dels mercats. Els nous armariets estaran vinculats al marketplace i també es podran fer servir per desar els productes ja adquirits amb l’objectiu de mantenir-los frescos o simplement per continuar comprant còmodament al mercat. 

Els armariets estan en fase de prova pilot als mercats de Sants, Provençals, Llibertat, Ninot, Lesseps i als pàrquings BSM dels mercats de la Boqueria, Sant Antoni, Sagrada Família i el Guinardó. Properament es posaran a disposició de la clientela.

Els armariets compten amb un certificat sobre el sistema de purificació de l'aire i eliminació d'olors al seu interior.

 

Mercats TV

Les pantalles informatives de la xarxa de mercats són l’element visible del sistema de gestió de continguts que consisteix en la instal·lació d’aquestes pantalles i de microordinadors amb un programari de control remot que permet difondre continguts comuns a tota la xarxa o específics a cada equipament en una segona fase d’implementació.

En aquests moments (novembre 2021) 14 mercats municipals compten ja amb pantalles informatives que difonen informació sobre actuacions en infraestructures, alimentació sostenible, serveis, agenda d’activitats i publicacions a les xarxes socials de Mercats de Barcelona, entre d’altres.

Les pantalles s’aniran desplegant progressivament i està prevista la instal·lació d’un total de 100 pantalles als 40 equipaments.

 

Control d'aforament

L’Ajuntament de Barcelona compta amb càmeres per gestionar els aforaments a 39 edificis de mercats de la xarxa municipal. Són un total de 340 càmeres zenitals situades al sostre de les zones d’accés que permeten gestionar els aforaments d’aquests equipaments. Aquesta iniciativa ha donat resposta durant aquests mesos a les necessitats generades per la pandèmia. Les instal·lacions comptabilitzen el nombre de persones que entren i surten del mercat a partir del comptatges de caps presents en l’espai i sense possibilitat d’enfocar les cares. Així, es pot conèixer en temps real l’ocupació total de persones al mercat.

Les persones usuàries poden visualitzar en les pantalles instal·lades als accessos quin és l’aforament màxim i l’aforament en el moment en què volen accedir al mercat i s’indica clarament la possibilitat d’accedir-hi o no. A més, també permeten disposar de dades dels accessos als Mercats Municipals per quantificar l’impacte que tenen els equipaments als seus barris i la distribució horària de les visites als diferents espais. Aquestes dades són la base per poder adequar després el funcionament de cada equipament a les necessitats i al ritme d’afluència de la seva clientela