Els mercats de Barcelona tenen la missió de proveir la ciutadania de productes de qualitat, promoure un estil de vida saludable, la cohesió social i l’articulació dels barris, i fomentar l’economia i l’ocupació en el marc del comerç de proximitat. Tot això contribueix al model de ciutat del benestar de Barcelona.
En desenvolupament del seu rol de referents de vida als barris i d’agents de dinamització econòmica, la xarxa de mercats duu a terme un programa d’activitats en col·laboració amb la FEMM (Federació de Mercats Municipals de Barcelona) i les associacions de venedors i venedores.
S’organitzen:
- Activitats de petit format als diferents mercats amb l’objectiu de potenciar el seu rol valedor de la cohesió social als barris i vertebració sociocultural. Les celebracions del Carnaval, la castanyada, els tallers gastronòmics o les nits de tapes en són exemples.
- Accions que impulsen agents de ciutat aprofitant els espais dels mercats municipals, que n'esdevenen prescriptors. Per exemple, el Flea Market als Encants o les lectures literàries al Dominical de Sant Antoni.
- Esdeveniments considerats de ciutat, bé per la seva localització, dimensió i/o repercussió, que contribueixen a la visibilització de la xarxa de mercats com a agent de promoció econòmica i facilitadora de sinergies amb el seu entorn comercial. En són exemples la fira Mercat de Mercats i el programa Tasta’m.