Mercat de Mercats torna després de la pandèmia per mostrar el valors del comerç de proximitat

Mercat de Mercats torna desprès de dos anys de parada obligada per aproximar als barcelonins i les barcelonines els valors d’una alimentació saludable i de proximitat.

El primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, i la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarín, han inaugurat la fira Mercat de Mercats, que la ciutat recupera després de dos anys d’aturada obligada per la pandèmia de la covid. Una fira que torna carregada de novetats, la primera d’elles la seva ubicació. Mercat de Mercats abandona la plaça de la Catedral per celebrar-se a la plaça de les Glòries, cridada a ser, tal i com va idear Ildefons Cerdà, el punt neuràlgic de la ciutat.

Durant l’acte d’inauguració Ballarín va voler donar les gràcies als paradistes que han volgut ser al Mercat de Mercats i als seus patrocinadors en un any en que han pogut tornar després de dos anys molt durs. També va recordar que els mercats de Barcelona afronten un futur carregat d’esperança, amb projectes de digitalització i esdeveniments com la Setmana de l’Alimentació Sostenible que reconeixen el protagonisme que tenen avui i han de tenir en l’esdevenidor, afrontant nous projectes de comerç verd i de sostenibilitat alimentària.

La regidora de Comerç i Mercats va recordar que el Pla Estratègic de Mercats 2015-2025 dibuixen el paper dels mercats de la ciutat a partir de tres grans eixos, com són la seva capacitat de ser un referent als seus barris per convertir-se en un espai de convivència ciutadana, de ser centres en el desenvolupament econòmic i la creació d’una ocupació arrelada als territoris i als barris i, també impulsors del valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural.

Per la seva banda, Jaume Collboni va destacar el fet que els valors dels mercats municipals, com ara l’alimentació sostenible, encaixen perfectament amb el que Barcelona és i vol ser, amb la seva capacitat d’adaptar-se a uns canvis econòmics i socials que s’estan produint a un ritme molt ràpid i de fer-ho sense deixar ningú enrere. Canvis que afecte a la nostra forma de moure’ns, de viure i, també de menjar i de consumir.

“Per una ciutat com Barcelona, que vol ser capdavantera i figurar al capdavant d’aquests canvis, és una sort disposar d’un patrimoni acumular al llarg des anys com són uns mercats capaços d’acompanyar la gen”, va assegurar Collboni, qui també va agrair als patrocinadors de Mercat de Mercats la seva participació abans de destacar la importància de la col·laboració público-privada per impulsar el projectes de la ciutat.

Love your local market

Poc abans de la inauguració va tenir lloc la presentació de la campanya Love Your Local Market (Estima el teu Mercat) que la WUWM impulsa per donar a conèixer a la gent que menjar bé és fàcil, que tenen els productes al seu abast. Enguany han elegit Barcelona, que celebra al llarg d’aquests dies la Setmana de l’Alimentació Sostenible, per presentar-la i el millor marc per fer-ho és la fira Mercat de Mercats.

WUWM són les sigles del la Unió Mundial de de Mercats a l’Engròs. D’ella formen part l’Institut Municipal de Marcats i Mercabarna. La seva finalitat és facilitar l’accés del públic a dietes saludables arreu del món mitjançant el subministrament d’aliments frescos, de proximitat, sostenibles i d’alta qualitat. Una missió en la que la xarxa dels Mercats Municipals de Barcelona destaca.

La campanya Love Your Local Market va iniciar-se per primer cop l’any 2011 per explicar a la gent la importància dels mercats majoristes per subministrar menjar de qualitat i donar accés a les comunitat locals a fruites, verdures i productes frescos a preus accessibles. Una cosa difícil. La gent desconeix la dificultat i la importància de posar al seu abast productes de proximitat, especialment a les grans ciutats, on s’ha de proveir grans poblacions que superen fàcilment els quatre milions d’habitants. Un projecte ambició, que només la pandèmia la va aturar i ara torna amb força.

És per això que gairebé dos anys després de l’aturada obligada per la covid ha vingut fins a Barcelona el president de la WUWM, Jean Paul Auguste, per recordar-nos que durat el llarg temps de la pandèmia els mercats han estat al nostre costat per garantir la nostra alimentació i, també, per recordar-nos la seva capacitat de construir comunitat, de ser el pal de paller dels nostres barris, perquè, al cap i a la fi, al mercat no només comprem, també ens relacionem.

D’aquí que el president de la WUWM ens recordi que aquesta festa que és Mercat de Mercats suposa una oportunitat de celebrar que per fi podem començar a estar junts, de gaudir de la vida després del malson. Al cap i a la fi, l’alimentació també va d’això.

En Jean Paul Auguste ens recorda que els mercats són també una font de creació d’ocupació entre la gent jove en un moment crític, quan tot just comencem a veure el llum a final del túnel de la pandèmia. Una ocupació urbana, una feina local arrelada al territori.