El mercat juga de titular amb l’equip de veterans del CE Canyelles

El mercat de Canyelles es va construir l’any 1987 i, des d’aleshores, com tots els mercats de la ciutat de Barcelona, dona un servei de proximitat als veïns del seu districte basat en la qualitat del producte fresc i la confiança. Ubicat al carrer d’Antonio Machado, pertany al districte de Nou Barris. A una distància de menys d’un quilòmetre de l’edifici del mercat, trobem el camp de futbol de Canyelles, llar del Club Esportiu Canyelles. Malgrat la gairebé nul·la distància entre ambdós punts, el camp de futbol pertany, curiosament, al districte d’Horta-Guinardó.
Allà disputen els seus partits els més de vint equips, des de la categoria de prebenjamí fins a veterans del CE Canyelles, un club amb més de 50 anys d’història. El primer equip del club competeix a la Segona Catalana i, de fet, aquest cap de setmana disputa la tornada de la final de la promoció per aconseguir l’ascens de categoria.
Són dies de nervis al club, però també d’enhorabona, i és que, entre els èxits que alguns dels seus equips han aconseguit aquesta temporada hi ha la fita de l’equip de veterans del club: guanyar la lliga i aconseguir l’ascens a la Divisió d’Honor, la màxima categoria de l’Agrupació Autònoma de Futbolistes Veterans de Catalunya. Un èxit que, a més, han compartit amb una col·laboració molt especial: durant tota la temporada, l’equip ha lluït el nom del mercat de Canyelles a la seva samarreta. Una aliança que uneix esport i comerç de proximitat amb un objectiu molt definit: fer barri.
Una oportunitat nascuda de la necessitat
A l’inici d’aquesta temporada, l’equip de veterans del Canyelles necessitava un patrocinador que ajudés a afrontar alguns dels costos de la temporada. Aquí és quan, a través d’un dels jugadors de l’equip, va aparèixer la figura del mercat. La Maria José, propietària d’una dietètica i tresorera de l’Associació de paradistes del mercat, va ser una de les intermediàries en les gestions entre el club i l’associació. Explica que la relació va sorgir perquè un dels jugadors de l’equip treballava de repartidor a la carnisseria del mercat: “ens van comentar que no tenien pressupost per fer noves samarretes i vam decidir ajudar-los”.
Sense aquesta ajuda, el cost de les samarretes l’haurien d’haver afrontat els mateixos membres de l’equip, tal com explica l’entrenador, el Juan Verdugo: “ho hauríem d’haver pagat amb els diners que aporten els jugadors, amb la qual cosa és molt més complicat”. Fins llavors, el mercat col·laborava amb algun cartell publicitari al camp de Canyelles, però la Maria José afirma que el fet de portar el nom del mercat a la samarreta era un toc diferencial: “pensem que fa més gràcia que portin el nom (del mercat) a la samarreta perquè promocionem més l’equipament i reforça el sentiment de barri”.
El triomf de l’aliança
El Canyelles va haver d’esperar fins a l’últim dia per proclamar-se campió. Després d’una lliga molt igualada, s’ho jugaven tot a l’última jornada de la competició, en un partit a casa. Dins del camp, l’equip va respondre amb un contundent 6-1, que els va permetre aconseguir el títol. Qui també va respondre, i amb nota, van ser els aficionats del club, la gent del barri. “Aproximadament van venir 200 persones, gairebé les mateixes que van a veure el primer equip”, explica el Juan. Sens dubte, la seva ajuda va ser fonamental per posar la cirereta a una temporada que ja era d’excel·lent.
Més enllà del camp
La col·laboració amb el mercat no es queda només dins de la gespa, sinó que va més enllà. Fa poques setmanes, disset jugadors de l’equip van participar en un acte publicitari durant el qual van visitar el mercat, vestits amb les equipacions de joc. Verdugo ho resumeix de manera senzilla però efectiva: “ja que ells han fet un esforç, nosaltres també volem fer un esforç amb el mercat. Si podem ajudar, doncs ajudem”. A més, és habitual veure interaccions a les xarxes socials entre els comptes del mercat i de l’equip, tal com explica la Maria José: “ens seguim a xarxes socials i comentem les seves publicacions”.
Alguns dels jugadors també són clients del mercat. Ser del barri, conèixer els paradistes i apostar per un producte de qualitat són factors que marquen la diferència. “És la confiança que et dona el mercat respecte a altres superfícies”, comenta el Juan. Parades com la carnisseria o la peixateria triomfen per la qualitat del seu producte, així com la proximitat i la relació paradista-client, que és més difícil de generar a altres tipus de negocis.
Futur més immediat
De cara a la temporada vinent, la previsió és que la col·laboració continuï a la màxima categoria del futbol veterà a Catalunya. Segons la Maria José, “continua de cara a l’any vinent i estem disposats a col·laborar. Un pronòstic que també comparteix el Juan Verdugo, que explica que la previsió era de portar les samarretes durant tres anys.
La temporada que ve serà una plena de reptes dins del camp per l’equip de veterans del Canyelles, que afrontaran una competició encara més complicada que la d’aquest any. Amb l’objectiu inicial de mantenir la categoria, la realitat és que continuaran visitant els camps dels seus rivals amb el logotip del mercat de Canyelles a la samarreta, fomentant una col·laboració que uneix el barri.