La transformació de la Meridiana, una demanda històrica

Actualment, la Meridiana actua com una autopista urbana per on hi circulen diàriament prop de 100.000 vehicles i la creuen transversalment prop de 10.000 vianants cada dia. Per aquest motiu, transformar-la en un eix cívic és una de les demandes històriques dels barris que hi conviuen. El projecte de transformació s'està consensuant entre tots, entitats i veïnat, per tal de resoldre els principals problemes de l’avinguda i convertir-la en una via més humana. 

El 6 d'abril de 2019 finalitzen les obres del primer tram de la nova Meridiana, entre els carrers Independència i Mallorca.

Actualitat

Itinerari Barcelona Panoràmica

L’itinerari del Bus Turístic “Barcelona panoràmica” allarga la temporada fins a l'1 de novembre

5 setembre 2020 - 9:04am

Lleure. És un itinerari de dues hores pensat especialment per al veïnat.

La Meridiana, Ciutat Jugable, amb una nova àrea de jocs infantils

9 juliol 2020 - 4:40pm

Urbanisme i infraestructures. El 20 de juliol comença la instal·lació d'elements singulars de joc a l’av. Meridiana, a tocar de la pl. de les Glòries, am un projecte que té per objectiu millorar les oportunitats lúdiques i estimular...

Reforç de la xarxa de vigilància i control de la qualitat de l’aire a la ciutat

25 juny 2020 - 3:08pm

Qualitat de l’aire. L’estació ampliarà la representativitat de la mesura de la contaminació en vies de trànsit importants.

Llegir més

Fases

L'avinguda Meridiana s'estén de sud a nord, des del parc de la Ciutadella fins al pont del Congost. La Taula de Participació, que treballa en el projecte de transformació, ha dividit la via en àmbits, per tal de tractar-los de manera diferenciada i resoldre'n les respectives problemàtiques. 

En aquest sentit, la Meridiana s'està pensant globalment i per seccions, però s'anirà estudiant i actuant per trams de manera progressiva.

 

Procés d'informació i debat

Procés d'informació i debat

Després de la revisió del paper de la Meridiana a la ciutat, que va permetre la construcció de les Rondes i que va suposar una primera dignificació de l’avinguda, és necessari abordar ara una nova intervenció sobre aquest eix estratègic de la ciutat, en el seu tram entre la plaça de les Glòries i el nus de la Trinitat.

Els objectius d’aquesta intervenció són convertir l'avinguda en un eix cívic de referencia per la ciutat, una avinguda verda, pacificada i humana. I per tal de treballar de la mà de les entitats, les estratègies i criteris que han de guiar la futura intervenció, es va constituir la Taula de Participació del projecte de l’avinguda Meridiana, que agrupa entitats, tècnics municipals, grups polítics i govern.

Mitjançant tallers, jornades i sessions de treball, liderades per la Taula de Participació i obertes a tota la ciutadania, es defineixen els criteris de com ha de ser la nova Meridiana.

Participa en el procés d’informació i debat obert als ciutadans.

Recull de propostes i redacció del projecte

Recull de propostes i redacció del projecte

Una vegada conclogui el procés participatiu i s'hagin recollit i debatut totes les necessitats i propostes, tindrà lloc la segona fase del procés de transformació de la Meridiana.

En aquesta fase tindrà lloc l'elaboració del projecte, fruit de les aportacions de tots els agents implicats.

Primeres propostes

Execució del projecte Fase actual

Execució del projecte

La darrera de les fases de transformació de la Meridiana és l'execució del projecte acordat. 

El 6 d'abril de 2019 acaben les obres del primer tram, entre els carrers Independència i Mallorca. S’ha actuat sobre 43.500 metres quadrats i s’han creat nous espais d’estada per al veïnat, amb voreres més amples, amb més arbres i vegetació, jocs infantils, mobiliari urbà i una il·luminació nova.

L’actuació és especialment destacada en el tram entre els carrers de la Independència i d’Aragó, on es potencia la rambla central, de 16 metres d’amplada. Pel que fa a la circulació de bicicletes, també s’hi ha habilitat un carril bici segregat.

Àmbits d'actuació

Diagnosi

La Meridiana és un eix estructurant del nord-est de Barcelona que travessa districtes i barris amb teixits ben diferenciats i va prenent un caràcter molt divers..

La millora de la Meridiana no pot ser plantejada només a partir de l’estudi de la seva secció. És important conèixer com la gent utilitza l’espai, com el travessa, l’ocupa i se n’apropia per, posteriorment, poder fer les actuacions de millora que es creguin necessàries enfocades als diversos problemes detectats..

Mapa de diagnòstic

Selecciona les icones per marcar les zones al mapa

  • Mapa de la Meridiana

    Voreres desolades (poca gent, poc comerç)

  • Mapa de la Meridiana

    Voreres estretes

  • Mapa de la Meridiana

    Mala senyalització i alta sinistralitat

  • Mapa de la Meridiana

    Excés de soroll i excés de velocitat dels vehicles

  • Mapa de la Meridiana

    Mur Sant Andreu i mur Trinitat Nova

  • Mapa de la Meridiana

    Deficiències d’il·luminació, vegetació i mobiliari

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments: durada del verd per als vianants insuficient

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments: durada del vermell per als vianants excessiva

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments informals

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments amb parades a la mitjana

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments en vermell

  • Mapa de la Meridiana

    Conflicte entre ciclistes i vianants

  • Mapa de la Meridiana

    Falta d’espais per a la càrrega i descàrrega

  • Mapa de la Meridiana

    Falta de zones d’estada