TramBaix i TramBesòs: Dues històries d'èxit

La xarxa actual de tramvia té un total de 6 línies, 41 vehicles, 56 parades i recorre 29,22 quilòmetres, i permet el desplaçament a més de 26 milions d’usuaris.

Prop de dues dècades després del retorn dels tramvies a Barcelona, es pot parlar de la història d’un èxit. Primerament per l'eficiència del servei que presta a milers de ciutadans dels municipis atesos. Tant al Baix Llobregat com a Sant Adrià de Besòs i Badalona, el tramvia constitueix una peça clau en la gestió de la mobilitat.

El Trambaix, en les seves línies T1, T2 i T3, ha seguit una evolució positiva de creixement de la demanda, de manera que s'ha incrementat progressivament la freqüència del servei a les hores punta de la tarda i el vespre per atendre la demanda creixent. Els 23 tramvies de 6 mòduls i de pis baix totalment accessibles donen servei a les 29 parades establertes al llarg de 14,914 quilòmetres des de la plaça de Francesc Macià fins a Cornellà, Sant Joan Despí i fins a Sant Feliu de Llobregat.

Per la seva banda, el Trambesòs, que disposa de 18 vehicles per atendre les 27 parades en 14,318 quilòmetres de xarxa, també té tres línies, la T4, T5 i T6, que comuniquen Sant Adrià de Besòs i Badalona amb la plaça de les Glòries i la Vila Olímpica. El desenvolupament del districte 22@, així com el nou campus Besòs de la UPC, contribueixen a una evolució positiva de la demanda.

Un i altre comparteixen una altíssima valoració per part dels ciutadans. Segons les dades de l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner que cada any porta a terme l’ATM, els tramvies metropolitans són el mitjà de transport públic col·lectiu més ben valorat, amb un 7,5 sobre 10 (enquesta 2019).

La futura connexió de tramvies

Amb la unificació de la xarxa tramviària es millorarà la connexió entre diversos barris de la ciutat i també connecta Barcelona amb els vuit municipis que l’envolten (l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Badalona).

 

Alhora, la unió de les dues xarxes tramviàries pot duplicar la demanda de persones usuàries en aquest mitjà de transport i el tramvia en superfície per la Diagonal pot arribar a tenir un total de 222.000 viatgers diaris.

 

Per tant, el projecte suposaria una davallada de la congestió global de la ciutat d’un 0,4% i reduiria diàriament el pas de 12.500 vehicles pel tram central de l’avinguda Diagonal.

 

Llegir-ne menys