Barcelona Cultura

Fons Amand Domènech

Dates

1932 / 2002

Volum

6 capses

Productor

Amand Domènech i Casanova (Barcelona, 1920-2002), va ser dissenyador gràfic, cartellista, il·lustrador i pintor aquarel·lista. Es va formar a l'Escola Municipal d'Arts i Oficis (1934). El 1935 va començar la seva carrera com a dissenyador gràfic a l'empresa Gráfica Manén, on va coincidir amb el dibuixant publicitari Carlos Vives, de qui es considerava aprenent. Entre 1940 i 1944 va treballar per diverses editorials i empreses d'arts gràfiques, com ara Casa Grafos, Esteller y Sangés Editores SL, Creaciones Publicitarias Lienas o J. Esteve Editor. També va col·laborar el 1945 amb l’agència Crisol i amb Vila Sala (Cobas).

El 1948 va obrir el seu propi estudi. Com a dissenyador gràfic va realitzar tota mena de treballs d’identitat gràfica i corporativa i de caràcter publicitari. Com a cartellista, els seus dissenys van guanyar més de 30 primers premis en concursos, entre els que cal mencionar els convocats per a la inauguració de l'estadi del Fútbol Club Barcelona (1957), per a la XXVI Feria Oficial Internacional de Muestras de Barcelona (1958), per dissenyar el motiu de la bandera oficial de les Ferias y Congresos de Barcelona (1959), per les Festes de la Mercè de Barcelona (1961), i per la Passió d'Olesa de Montserrat (1962 i 1963).

En l'àmbit de la il·lustració destaquen les seves nadales i els seus treballs per a publicacions periòdiques, i la seva intensa activitat en el sector editorial entre 1976 i 1984.

Va tenir un paper molt actiu en la fundació de l'Agrupació de Grafistes FAD (1961) —de la qual va ser director el 1967—, i de l'ICOGRADA (Consell Internacional d’Associacions de Disseny Gràfic, més tard ICoD), sent-ne vicepresident el 1985. El 1983 va impulsar la creació del Col·legi de Dissenyadors Gràfics (CODIG).

Membre de l’Agrupació d’Aquarel·listes de Catalunya des del 1946, sempre va compatibilitzar la seva activitat com a grafista amb la seva faceta de pintor aquarel·lista, vessant a la qual es va dedicar més intensament durant la dècada de 1990.

Contingut

El fons comprèn dissenys d’anuncis i elements publicitaris i altres productes gràfics per empreses (entre les quals nombrosos laboratoris farmacèutics) i entitats, congressos, fires, exposicions i esdeveniments esportius i culturals. Hi trobem, a més a més, dissenys de logotips i segells, i projectes d’etiquetes i d’envasos. En l’àmbit del disseny de llibres, el fons aplega un significatiu nombre de projectes de cobertes per a diverses editorials (com Argos Vergara o Seix-Barral, entre d’altres). Pel que fa a l’àmbit de la il·lustració, inclou projectes de nadales, calendaris i recordatoris, així com projectes per a publicacions periòdiques i diversos dibuixos.

Accés

Lliure accés, segons els termes establerts en la normativa d'accés del Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona, amb possibles excepcions derivades o relacionades amb l’estat de conservació, d’acords presos amb el donant en el moment de l’ingrés o de l’existència de dades protegides per la legislació vigent.

Ajuntament de Barcelona