Barcelona Cultura

Fons Anna Calvera

Dates

1970 / 2018

Volum

7,5 metres lineals

Productor

Anna Calvera Sagué (1954 – 2018), dissenyadora gràfica, investigadora i docent, va estudiar Disseny Gràfic a l’Escola Elisava, Filosofia a la Universitat de Barcelona i Semiòtica a la Universitat de Bolonya. El 1988 va doctorar-se en Filosofia i Ciències de l’Educació a la Universitat de Barcelona amb la tesi La formació del pensament de William Morris (Edicions Destino, 1992).

Va començar a treballar com a dissenyadora gràfica, però aviat va decantar-se cap a la recerca i la docència. Gran part de la seva trajectòria va estar lligada a la Universitat de Barcelona on, el 1981, va començar a impartir assignatures d’història del disseny i projectes a la Facultat de Belles Arts. El 1990 obté la plaça de professora titular a aquesta facultat on impartirà classes d’història, estètica,  metodologia i recerca del disseny arribant a ser cap d’estudis. Calvera va tenir un paper rellevant en la creació i implementació del Grau de Disseny. A més a més, va col•laborar amb altres universitats i escoles de disseny, tant a Barcelona com a Europa, Llatinoamèrica i Japó impartint masters, workshops, conferències o dirigint tesis doctorals.

Anna Calvera va participar en nombrosos grups i projectes de recerca nacionals i internacionals entre els que podem destacar el Grup de Recerca en Història de l’Art i el Disseny Contemporanis (GRACMON) a través del qual va iniciar diversos projectes, com el de la cronologia online del Foment de les Arts i el Disseny (FAD) o el Sistema Disseny Barcelona. També va ser membre de la European Academy of Design i del comitè impulsor de les International Conferences of Design History and Studies (ICDHS).

Va coordinar diversos llibres com Arte ¿? Diseño (Gustavo Gili, 2003) o De lo bello de las cosas (Gustavo Gili, 2007). Va publicar nombrosos articles com “William Morris, 150 años después” (De Diseño, 1984), “Disseny, eina de futur” (Temes de Disseny, 1993), “The Influence of English Design Reform in Catalonia. An Attempt at Comparative History” (Journal of Design History, 2002) o “Nulla ètica sine estètica” (TrRAD, Lisboa, 2016), i va ser comissària d’exposicions com “Disseny gràfic: d’ofici a professió 1940-1980” o “Miguel Milá: la sabiduría de vivir”.

També va mantenir una estreta relació amb el Museu del Disseny. Així podem destacar la col•laboració en el catàleg de la col•lecció de disseny de producte on va realitzar els estudis de molts dels dissenys de Miguel Milá, Federico Correa i Alfonso Milá, Antoni de Moragas Gallissà o d’empreses com Freixenet o Danone entre d’altres. També va ser molt important la seva tasca en la formació de la col•lecció de disseny gràfic i el co-comissariat de la primera exposició permanent titulada «Disseny gràfic: d’ofici a professió (1940-1980».

L’aportació d’Anna Calvera en el món del disseny no només va ser en el camp teòric sinó també en l’associatiu. Va ocupar diferents càrrecs dins l’Associació de Dissenyadors Professionals (ADP) fins ocupar la presidència entre 2010 i 2012. També va participar en altres associacions com l'ADG/FAD, la Design History Society de Londres i va ser membre del patronat de la Fundació Història del Disseny (FHD).

Contingut

El fons conté la documentació generada per Anna Calvera en el decurs de la seva activitat com a dissenyadora gràfica, investigadora i docent.

El gruix del fons està format pels documents produïts per la seva activitat com a docent i investigadora. D’una banda, documents administratius com, per exemple, plans docents, calendaris i sol•licituds; de l’altra, documents fruit de la seva producció intel•lectual com material per la seva tesi, articles i llibres, les fitxes de catalogació que va fer del fons Josep Artigas i fitxes bibliogràfiques.

El fons reuneix també documents relacionats amb el seu activisme en entitats i associacions com els de l’ADP i amb la seva participació en exposicions, conferències, congressos i altres esdeveniments.

El fons es completa amb correspondència d’Anna Calvera, particulars i entitats, i recursos d’informació sobre disseny i estètica, centres de disseny, bibliografia i documentació gràfica.

Sistema d'organització

El fons s’organitza a partir de la següent classificació:    

  • Activitat personal i familiar    
  • Activitat professional    
  • Relacions externes  
  • Activitat associativa i política
  • Recursos d'informació     

Accés

Lliure accés, segons els termes establerts en la normativa d'accés del Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona, amb possibles excepcions derivades o relacionades amb l’estat de conservació, d’acords presos amb el donant en el moment de l’ingrés o de l’existència de dades protegides per la legislació vigent.

Ajuntament de Barcelona