Barcelona Cultura

Llibres

El fons bibliogràfic inicial del Centre el formen més de 20.000 llibres publicats entre el segle XVI i l'actualitat. Prop de 2.000 són anteriors a 1950. El seu orígen són les antigues biblioteques dels museus de les Arts Decoratives, el Museu de Ceràmica, el Museu Tèxtil i d’Indumentària i el Gabinet de les Arts Gràfiques de Barcelona. Altres institucions que han integrat les seves biblioteques són el BCD (Barcelona Centre de Disseny), l'ADG-FAD (Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics del FAD), l'Associació per a l'Estudi del Moble, el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya i l'àrea d'Hàbitat Urbà de l'Ajuntament de Barcelona.

A aquests orígens se li han de sumar nombroses donacions rebudes al llarg de tots aquests anys, per part de professionals, particulars, institucions i empreses.

Una dada que revela la singularitat d'aquest fons i el valor que aporta a la comunitat investigadora és que un 37% del llibres anteriors al segle XX no s'han localitzat en cap altra biblioteca patrimonial del nostre territori. Ni a Catalunya ni a la resta de l'estat. Bona part d'aquesta singularitat prové de l'excel·lent llegat de llibres d'indumentària de la Comtessa de Vilardaga (1967) i de la  donació del Sr. Manuel Rocamora.

La major part dels fons bibliogràfics moderns es troben a la sala de consulta i són de lliure accés. Per organitzar-los, el Centre de Documentació ha desenvolupat el seu propi sistema de classificació: L'IMAG.

Els documents més valuosos i els més antics es troben ubicats en un dipòsit dins del mateix edifici del Museu del Disseny. El Centre de Documentació utilitza tecnologia RFID (Radio Frequency IDentification) per conèixer amb exactitud la quantitat de consultes que rep cada document. Amb aquesta informació, els documents més consultats són ubicats sempre a la sala de consulta, fàcilment disponibles.

El fons es pot consultar a través del catàleg bibliogràfic del Centre de Documentació , i a través dels següents catàlegs:

Novetats

  • Maledetto design : l'ossessione pop delle icone
  • Así se hace un libro
  • Pretense design : surface over substance
  • Nendo
  • The history of graphic design
  • The history of graphic design
  • Invisible women : exposing data bias in a world designed for men
  • Bauhaus journal 1926-1931 : facsimile edition
  • Design history beyond the canon
  • A designer's material aesthetics reflections on fashion and technology
  • Design(h)ers : a celebration of women in design today
  • Value sensitive design : shaping technology with moral imagination
  • Colour : a visual history
  • Herman Miller : a way of living
  • Ceramics and the museum
  • Design, history and time : new temporalities in a digital age
  • Design by accident : for a new history of design
  • L'essencial : el disseny i altres coses de la vida
  • Clay : contemporary ceramic artisans
  • ¡Extra, moda! : el nacimiento de la prensa de moda en España
  • No era pecat : vivències d'una mirada
  • Verner Panton : environments, colours, systems, patterns
  • Gio Ponti : archi-designer
  • Duotone : limited colour schemes in graphic design
  • Netherlands-Bauhaus : pioneers of a new world
  • Big-game : objets du quotidien : travaux de design industriel
  • Columbus Continuum : 1919-2019
  • Balkrishna Doshi : architecture for the people
  • Francis Marshall : drawing fashion
  • The form of simplicity : good design for a better quality of life
  • Frida Kahlo : Making her self up
  • The story of Scottish design
  • Gaudí and the Amsterdam School
  • Exposición Atempora : Burgos 2019
  • Modes & textiles: Villa Rosemaine 2019
  • Josep Maria Pericas i Morros, 1881-1966 : arquitecte
  • Barcelona, the city of artistic miracles : the essence of the Catalonian modern art from the modernism to the avant-garde
  • Balenciaga y la pintura española
  • ADG Laus 2019 : awards = annual
  • The form of success : design as a corporate strategy

Ajuntament de Barcelona