Barcelona Cultura

CRAE INTRESS

Coneguts com a Centres Residencials d’Acció Educativa, els CRAE són allotjaments per a menors d’edat que, per qüestions econòmiques o per protecció del menor, no viuen amb els seus pares o familiars. En un mateix centre hi poden conviure infants i joves de diverses edats amb necessitats i realitats molt dispars. Proposem generar un debat sobre la interacció dels residents amb l’espai on viuen tenint en compte les seves dinàmiques de treball i lleure.

Entre altres accions, l’Associació Intress dona aixopluc a diversos Centres Residencials d’Atenció Educativa (CRAE) per a infants i joves d’entre 3 i 17 anys especialment vulnerables. Dins d’aquests centres, es promouen els vincles saludables als residents que, en molts casos, han estat víctimes de maltractaments en el seu context familiar.

Donada la confidencialitat per a la protecció dels menors, els estudiants de disseny d’interior de l’escola ESDAP Catalunya del Campus Deià i els joves residents han dut a terme aquest projecte de forma participativa i telemàtica, vehiculat per les educadores del centre i la tutoria d’Amaya Martínez, professora del grau de disseny d’Interiors d’ESDAP Campus Deià, arquitecta i fundadora d'Encajes de Arquitectura.

La relació entre infants en situació de vulnerabilitat i estudiants d’espais, ha enfortit els vincles des del principi, compartint pensaments i propostes de disseny que han fet del centre una llar per als residents. És per això que les primeres sessions es van centrar en el joc, en conèixer-se i descobrir les mancances que els infants detectaven en l’espai.

Arribats a un punt de confiança i comoditat, les estudiants van començar a proposar redissenys sobre les sales comunes. La decisió va passar per remodelar la distribució dels elements, un canvi de colors i addició d’elements útils que permetin fer l’espai més habitable i interactiu. Després d’una mostra de propostes, els infants van decidir la que té més poder d’adaptabilitat i satisfacció de les seves necessitats.

Durant les dues últimes sessions les estudiants van aplicar els dissenys en dos espais. Aquesta intervenció va implicar que fessin realitat, per primera vegada durant els anys acadèmics, que un disseny s’apliqui de forma real. Amb l’afegit que tenen contacte amb materials i el muntatge de forma activa. El resultat va ser una sorpresa per als usuaris de CRAE, que s’emocionaren en veure el final, agraint el canvi i l’escolta per part de tots els participants.

Ajuntament de Barcelona