Les segones Jornades d’Organologia del Museu de la Música presenten una edició centrada en els debats i reptes actuals de l’estudi dels instruments musicals. Des de l’estudi dels paisatges sonors de la prehistòria fins a la lutieria digital, passant pel gamelan de l’Exposició Universal de París de 1889 o els instruments insòlits dels germans Baschet, la cita anual de l’organologia a Barcelona es desenvolupa en col·laboració amb l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).
Amb la voluntat d’arribar a un públic divers i abraçar la multiplicitat de perspectives des de les quals es pot abordar l’estudi dels instruments, el programa inclou presentacions sobre instruments i àmbits de les col·leccions del Museu, comunicacions, tallers pràctics i visites, a càrrec de reconeguts especialistes en recerca, construcció, composició i restauració, molts d’ells col·laboradors habituals del Museu.
Els interessats en obtenir un certificat d’assistència, el poden sol·licitar a través del correu reservesmuseu@auditori.cat facilitant les seves dades personals (nom, cognoms i document d’identitat).
Per a més informació: reservesmuseu@auditori.cat o al telèfon 93 256 36 50.
En col·laboració amb l’ESMUC, Societat Catalana de Musicologia i Asociación Instrumenta
Programa
Dijous 23 de gener
16 h Obertura de les Jornades
Benvinguda a càrrec de Jordi Alomar, director del Museu de la Música, i Gerard Font, cap del Departament de Tecnologies de la Música de l’ESMUC.
16:15 h Visita a l’Espai de Documentació i Recerca i a les reserves del Museu de la Música
A càrrec de Marisa Ruiz, cap de col·leccions i documentació, i Sara Guasteví, bibliotecària i documentalista.
18 h Visita comentada a la mostra temporal “Ara canto per a mi. Les majorales del Roser i les cançons de pandero”
A càrrec d’Ester Llop, comissària.
19 h Línies paral·leles: Una recerca a l’arxiu de les col·leccions del Museu de la Música
A càrrec de Jorge Blasco.
20 h Cara a cara amb el gamelan de l’Exposició Universal de París de 1889
A càrrec d’Ángela López-Lara (Universitat Complutense de Madrid) i Luca Chiantore (ESMUC).
Divendres 24 de gener
10 h 40 anys de lutieria digital i metacreació musical
A càrrec de Sergi Jordà (Universitat Pompeu Fabra).
11:15 h Pausa
11:45 h Artsoundscapes: Connectant el so i l’art rupestre
A càrrec de Lidia Álvarez, Miquel López i Margarita Díaz-Andreu (Universitat de Barcelona).
12:45 h El agua entre el código
A càrrec de Merche Blasco.
15:30 h Visita al Taller Gerhard Grenzing (El Papiol). Sortida des del Museu de la Música – Grup A
Inscripció obligatòria abans del 23/01 a reservesmuseu@auditori.cat
Cal indicar data de visita (24/01 o 25/01), nom complet i telèfon de contacte.
El desplaçament es farà amb transport públic des del Museu de la Música. Punt de trobada: vestíbul del Museu a les 15:30 h.
En el cas d’accedir directament al taller Gerhard Grenzing (C/ Edison, 7) des d’El Papiol o per mitjans propis, cal indicar-ho en el moment d’efectuar la reserva. Places limitades per ordre d’inscripció.
Dissabte 25 de gener
10:00 h Taller: El mecanisme del piano. Evolució històrica
A càrrec de Jaume Barmona Vives, pianer.
12:00 h Exploracions sonores: Els instruments Baschet i la meva col·laboració amb Les Percussions de Strasbourg
A càrrec de Luis Tabuenca, compositor i percussionista.
13:00 h Les flautes de cristall de Claude Laurent: L’instrument que va captivar Napoleó
Presentació del llibre a càrrec de Montserrat Gascón, autora, i Romà Escalas.
14:00 h Pausa
15:30 h Visita al Taller Gerhard Grenzing (El Papiol). Sortida des del Museu de la Música – Grup B
Inscripció obligatòria abans del 23/01: reservesmuseu@auditori.cat
Cal indicar data de visita (24/01 o 25/01), nom complet i telèfon de contacte
El desplaçament es farà amb transport públic des del Museu de la Música. Punt de trobada: vestíbul del Museu a les 15:30 h.
En el cas d’accedir directament al taller Gerhard Grenzing (C/ Edison, 7) des d’El Papiol o per mitjans propis, cal indicar-ho en el moment d’efectuar la reserva. Places limitades per ordre d’inscripció.