Marco legal
A continuació, consulteu el marc legal actual en matèria de residus segons els diferents ens administratius.
-
Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell
La Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, del 30 de maig de 2018 sobre els residus, recull l’ambició de la Unió per avançar cap a una economia circular a través de la millora de la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus. Aquesta directiva, que modifica la Directiva 2008/98/CE sobre els residus, fixa els següents objectius:
- Pel 2025, assoliment d’un 55% en pes de residus reciclats o preparats per la reutilització.
- Pel 2030, assoliment del 60% en pes de residus reciclats o preparats per la reutilització.
- Pel 2035, assoliment del 65% en pes de residus reciclats o preparats per la reutilització.
Aquesta Directiva estableix el sistema de càlcul de l’assoliment dels objectius i especifica que es comptabilitzaran els residus preparats per la reutilització que no hagin estat objecte de classificació ni tractament previ i els residus reciclats que hagin estat objecte de les operacions de control, classificació i altres operacions prèvies per eliminar els materials no previstos per a la posterior transformació, per tal de garantir un reciclatge d’alta qualitat i una transformació real. El pes dels residus municipals es mesurarà quan els residus entrin en l’operació de reciclatge.
En el cas dels residus municipals biodegradables es podran comptabilitzar els que generin compost, digestat o un altre resultat, sempre que aquests siguin utilitzats com a producte, material o substància reciclada. Quan el resultat s’utilitzi per aplicar-lo al sòl només es podrà comptabilitzar si es produeix un benefici per l’agricultura o una millora ecològica.
La Directiva també fixa que a partir del 2027 només es comptabilitzaran els residus municipals biodegradables que s’hagin recollit de forma separada.
Per últim, el nou sistema de càlcul també comporta que, per assolir els objectius fixats per la directiva, cal assolir resultats de recollida selectiva superiors al 70-75%, ja que canviarà el sistema de càlcul i només es tindran en compte els residus realment reciclats com a indicador.
Consulteu la Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell.
Directiva 2018/850 del Parlament Europeu i del Consell
La Directiva 2018/850 del Parlament Europeu i del Consell, del 30 de maig de 2018 relativa a l’abocament de residus, modifica la Directiva 1999/31/CE. Aquesta norma té l’objectiu de garantir una reducció progressiva del dipòsit abocador dels materials aptes per al reciclatge i altres tipus de valoritzacions, i estableix l’objectiu pel 2030 que els residus municipals aptes per al reciclatge i altres valoritzacions no siguin admesos als abocadors. Aquesta Directiva també estableix que:
- L’any 2035 s’han de reduir a menys del 10% els residus municipals dipositats als abocadors, on s’inclouran els residus provinents d’altres valoritzacions, tals com la classificació o el tractament mecànic-biològic, els provinents de la incineració i estabilització de la fracció biodegradable, i els provinents de les operacions de reciclatge i valorització que es dipositin a l’abocador.
- El 2024 es revisarà l’objectiu fixat pel 2035 amb la voluntat de mantenir-lo o reduir-lo encara més.
- Els estats membres estan obligats a emprar els instruments econòmics i altres mesures que siguin necessàries per assolir els objectius fixats.
Consulteu la Directiva 2018/850 del Parlament Europeu i del Consell.
Directiva 2004/12/CE del Parlament Europeu i del Consell
La Directiva 2004/12/CE del Parlament Europeu i del Consell, de l'11 de febrer de 2004, segons la qual es modificava la Directiva 94/62/CE relativa als envasos i residus d'envasos, va establir el marc normatiu que la legislació interna de cada Estat membre de la Unió Europea havia de desenvolupar per reduir l'impacte ambiental dels envasos que es posaven al mercat. Els objectius concrets que va marcar aquesta Directiva van ser els següents:
- Abans del 31 de desembre de 2008, s’havia de valoritzar o incinerar en instal·lacions d'incineració de residus amb valorització d'energia un mínim del 60% en pes dels residus d'envasos.
- Abans del 31 de desembre de 2008, s’havia de reciclar entre un mínim del 55% i un màxim del 80% en pes dels residus d'envasos.
- Abans del 31 de desembre de 2008, s’havien d’assumir els següents objectius mínims de reciclat dels materials continguts als residus d'envasos:
- 60% en pes del vidre.
- 60% en pes del paper i cartró.
- 50% en pes dels metalls.
- 22,5% en pes dels plàstics, comptant exclusivament el material que es torni a transformar en plàstic.
- 15% en pes de la fusta.
Consulteu la Directiva 2004/12/CE del Parlament Europeu i del Consell.
-
Llei 22/2011
La Llei 22/2011, del 18 de juny, de residus i sòls contaminants, té per objecte regular la gestió dels residus impulsant mesures que previnguin la seva generació i mitiguin els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient associats a la seva generació i gestió, millorant l’eficiència en l’ús dels recursos. Així mateix, té com a objectiu regular el règim jurídic dels sòls contaminants.
En aquest context, aquesta Llei, en transposició a la Directiva 2008/98/CE, també regula quins són els principis d’actuació que han regir la gestió dels residus, quan un residu deixa de ser-ho o quina és la definició de subproducte, així com quins continguts han de tenir els plans de gestió i prevenció de residus, i estableix els objectius en matèria de gestió de residus a nivell estatal.
Així mateix, la Llei preveu que les administracions públiques enforteixin les polítiques de prevenció amb mesures que permetin aconseguir abans del 2020 una reducció del pes dels residus produïts d’un 10% respecte els generats l’any 2010.
Finalment, amb objecte d’avançar cap a una societat del reciclatge amb un alt nivell d’eficiència dels recursos, la Llei estableix que el Govern i les autoritats competents hauran d’adoptar les mesures necessàries a través de plans i programes de gestió de residus per garantir la consecució dels següents objectius i, en el seu cas, els que s’estableixin.
Consulteu la Llei 22/2011.
PEMAR
El Plan Estatal Marco de Gestión de Residuos (PEMAR) té l’objectiu de servir de guia per al desenvolupament de polítiques específiques que millorin la gestió dels residus, disminuint la seva generació i impulsant el seu tractament en coordinació amb les comunitats autònomes i ens locals. El PEMAR també inclou el tractament específic de diferents fluxos de residus amb objectius ambientals concrets.
Així mateix, el Pla també conté un capítol relatiu als residus domèstics i comercials on inclou un conjunt de mesures que configuren la “Estrategia de Reducción de Vertido de Residuos Biodegradables”, per aconseguir l’acompliment dels objectius de reducció.
Consulteu el Plan Estatal Marco de Gestión de Residuos.
Programa Estatal de Prevención de Residuos 2014-2020
El Programa Estatal de Prevención de Residuos 2014-2020, desenvolupa la política de prevenció de residus per tal d’avançar en el compliment de l’objectiu de reduir els residus generats en un 10% respecte els produïts l’any 2010. El Programa s’articula al voltant de 4 línies estratègiques destinades a incidir en els elements clau de la prevenció de residus:
- Disminució de la quantitat de residus
- Reutilització i allargament de la vida útil dels productes
- Reducció del contingut de substàncies nocives en materials i productes
- Reducció dels impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient, dels residus generats
Per a cada una d’aquestes línies estratègiques s’identifiquen les àrees de productes o els sectors d’activitat en què s’actuarà de forma prioritària i sobre les quals es proposaran les mesures de prevenció més efectives.
Consulteu el Programa Estatal de Prevención de Residuos 2014-2020.
-
Decret Legislatiu 1/2009
El Decret Legislatiu 1/2009, del 21 de juliol, va aprovar el text refós de la Llei reguladora dels residus, on es va tenir en compte i es va incorporar el nou marc legal europeu, estatal i català.
Consulteu el Decret Legislatiu 1/2009.
Llei 8/2008
La Llei 8/2008, del 10 de juliol, sobre el finançament de les infraestructures de gestió dels residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus, té per objecte l’establiment d’un marc favorable de finançament d’infraestructures de gestió de residus i la regulació dels cànons que graven la disposició dels residus municipals. La Llei també crea el cànon sobre els residus municipals que es destinen a la incineració.
Consulteu la Llei 8/2008.
Llei 5/2017
La Llei 5/2017, del 28 de marc, sobre mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos, modifica la Llei 8/2008 en relació al cànon sobre la disposició del rebuig en l’Article 1, on defineix el gravamen del cànon sobre la deposició controlada i la incineració de residus municipals fins l’any 2020.
ANY
D’APLICACIÓTIPUS DE GRAVAMEN PER DEPOSICIÓ
TIPUS DE GRAVAMEN PER INCINERACIÓ
2017
30,00 €/tona
14,50 €/tona
2018
35,60 €/tona
17,80 €/tona
2019
41,30 €/tona
20,60 €/tona
2020
47,10 €/tona
23,60 €/tona
Consulteu la Llei 5/2017. [enllaç – PDF Llei_5-2017]
Llei 5/2020
La Llei 5/2020, del 29 d’abril, sobre les mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, estableix l’increment progressiu en quatre anys dels tipus de gravamen dels cànons sobre la deposició controlada i la incineració de residus municipals. La mesura pretén continuar afavorint econòmicament les opcions ambientalment ajustades a la jerarquia de gestió impulsades per les normes europees, segons les quals la disposició per mitjà de la deposició és la darrera opció de gestió que s’ha d’aplicar, essent les primeres opcions les de prevenció, reutilització i reciclatge.
ANY
D’APLICACIÓTIPUS DE GRAVAMEN PER DEPOSICIÓ
TIPUS DE GRAVAMEN PER INCINERACIÓ
2021
53,10 €/tona
23,60 €/tona
2022
59,10 €/tona
26,50 €/tona
2023
65,30 €/tona
32,70 €/tona
2024
71,60 €/tona
35,80 €/tona
Consulteu la Llei 5/2020. [enllaç – PDF Llei_5-2020]
Programa General de Prevenció de Residus i Recursos de Catalunya
El Programa General de Prevenció de Residus i Recursos de Catalunya (PRECAT20), recull els objectius estratègics que han de vehicular la gestió dels residus a Catalunya durant el període 2013-2020. Els principals objectius a destacar són:
- Reduir la generació de residus a Catalunya i la petjada de carboni associada a la seva gestió.
- Incrementar la qualitat de la recollida selectiva d’orgànica i dels envasos lleugers.
- Assolir, com a mínim el 55% en pes de residus domèstics i comercials destinats a la preparació per a la reutilització i el reciclatge.
- Establir polítiques d’impuls al teixit empresarial vinculat a la gestió de residus.
- Assolir una posició capdavantera en la recerca i innovació amb relació als residus i l’ús eficient dels recursos.
Consulteu el Programa General de Prevenció de Residus i Recursos de Catalunya.
Avantprojecte de la nova Llei de Residus de Catalunya
Actualment la Generalitat de Catalunya està elaborant l’avantprojecte de la nova Llei de Residus de Catalunya. Aquesta nova llei, que encara no té data d’aprovació, planteja els objectius següents:
- Donar compliment al Programa de Prevenció i Gestió de Residus i Recursos de Catalunya 2020 (PRECAT20) i concretament a la seva actuació ACT-125, a la disposició final vuitena de la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic, al punt 1 de la Moció 119/XI del Parlament de Catalunya, sobre la gestió dels residus, als objectius de l’àmbit 2.8: Sostenibilitat del Pla de Govern de la XII Legislatura i als compromisos que la Generalitat de Catalunya ha adquirit en els diversos àmbits institucionals nacionals i internacionals.
- Adequar el marc normatiu als objectius establerts en la legislació aplicable, particularment amb relació a la derivada del Circular Economy Package de la Unió Europea.
- Revisar les funcions i competències existents en les matèries vinculades a la prevenció i gestió de residus i a l’ús dels recursos, per tal d’ajustar les responsabilitats de cada part a les necessitats d’ordenació de les estratègies d’economia circular.
- Millorar la prevenció i, particularment, les pautes de producció i consum, tant pel que fa a les estratègies clàssiques, com l’ecodisseny o la simbiosi industrial, com a d’altres com la desmaterialització, el producte-servei o d’altres orientades a reduir el consum de recursos i a mantenir en circulació els recursos consumits.
- Impulsar la recollida i el tractament de tots els residus, inclosos els fluxos de residus en col·laboració amb la resta d’administracions responsables en cada cas, per tal d’aconseguir que els residus, es generin on es generin, tornin com a recursos al mercat.
- Contribuir a la reducció global dels impactes que s’associen a la generació i gestió de residus, en particular amb relació a la contaminació del sòl i a la mitigació del canvi climàtic, i contribuir a aquesta reducció per la via de l’economia circular.
- Impulsar l’activitat econòmica, agilitar i simplificar l’activitat administrativa de la Generalitat de Catalunya i dels municipis i millorar el coneixement i la transparència en el sistema, incidint en la millora tecnològica, en la integració de tràmits, en la disponibilitat creixent de dades i d’informació, en la visibilitat de les dades econòmiques, sense perjudici de mantenir elevats estàndards d’exigència en sostenibilitat ambiental.
-
Declaració de Noves Polítiques Municipals i Metropolitanes en Recollida de Residus
La Declaració de Noves Polítiques Municipals i Metropolitanes en Recollida de Residus, aprovada per unanimitat pel Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) el 23 de desembre de 2016, estableix el compromís dels municipis que formen part de l’AMB d’estabilitzar i reduir la generació de residus municipals i augmentar els nivells de recollida selectiva per tal d’assolir els objectius de la Directiva europea sobre els residus i del PRECAT20. Així mateix, aquesta declaració explicita la necessitat de fer visible el cost del sistema de gestió dels residus, tant pel que fa a la recollida domiciliària com en relació al tractament, recomanant que es tendeixi a avançar cap al pagament per generació en la recollida selectiva, tant domiciliària com comercial.
Consulteu la Declaració de Noves Polítiques Municipals i Metropolitanes en Recollida de Residus.
Programa Metropolità de Prevenció i Gestió de Recursos i Residus Municipals 2017-2025
El Programa Metropolità de Prevenció i Gestió de Recursos i Residus Municipals 2017-2025 (PREMET25) determina que cal que al 2025 els municipis han d’incorporar un sistema de pagament per ús del servei de recollida de residus i s’ha d’establir un marc de col·laboració entre l’AMB i els municipis per tal de poder modular també la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR) a escala individual en funció del comportament de recollida selectiva. Per altra banda, també dictamina que en cas dels municipis que no disposen de la taca de recollida de residus per a domicilis és necessari implantar, com a mínim, una taxa que permeti establir un sistema de bonificació.
Consulteu el PREMET25.
Acord Metropolità pel Residu Zero
L’Acord Metropolità pel Residu Zero, signat el febrer de 2019, és un pacte que compromet als municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona a, entre d’altres, disposar al 2021 d’una taxa de recollida pels usuaris domèstics, o haver desplegat al 2025 sistemes d’individualització de la recollida domèstica que cobreixin el 100% de la seva població.
Consulteu l’Acord Metropolità pel Residu Zero.
-
L’Ordenança del Medi Ambient de Barcelona, aprovada el 2 de maig del 2011, conté tota la regulació municipal en matèria de residus, concretament al Títol 6. Aquest, té per objecte regular les condicions en què s’han de gestionar els residus municipals generats a la ciutat de Barcelona, ja sigui d’origen domèstic, comercial o industrial assimilable, acollint-se als serveis municipals de recollida o gestionant-los a través de gestors degudament homologats i autoritzats.
La política de l’Ajuntament en matèria de gestió de residus està adreçada a la consecució dels objectius següents, d’acord amb aquest ordre jeràrquic:
- La prevenció i la minimització dels residus
- La reutilització dels residus
- La recollida selectiva dels residus
- El reciclatge
- Altres formes de valorització dels residus, també la valorització energètica dels residus d’acord amb les millors tecnologies disponibles.
- La disposició adequada del rebuig
Per altra banda, l’Ordenança també estableix que l’Ajuntament impulsarà la regeneració d’espais i sòls degradats, i podrà establir programes de col·laboració amb diferents sectors d’activitat econòmica en la gestió de residus adreçats a la consecució dels objectius anteriors.
Consulteu l’Ordenança del Medi Ambient de Barcelona.
Pla de Prevenció de Residus de Barcelona
El Pla de Prevenció de Residus de Barcelona 2012-2020 és la normativa municipal en transposició amb les normatives europea, estatal i catalana, on s’estableix que la prevenció és la via d’actuació principal per avançar cap al residu zero, mentre que la darrera alternativa que es contempla és l’eliminació. Aquesta directiva defineix la prevenció com el conjunt de mesures a adoptar abans que una substància, material o producte acabi convertit en residu.
Aquest Pla pretén consolida les actuacions de prevenció en la gestió de residus municipals, fomentar la participació activa i el compromís dels diferents agents socials i econòmics, i fer arribar a la ciutadania el missatge de la prevenció perquè incorpori en els seus hàbits quotidians accions i bones pràctiques favorables al consum responsable i immaterial.
L’objectiu general del Pla és la reducció d’un 10% dels residus municipals. Per assolir-ho, el document s’estructura en 8 àmbits temàtics que contemplen gairebé una vintena de línies estratègiques i un total de 45 actuacions, les quals s’executen principalment durant el seu període de vigència.
Consulteu el Pla de Prevenció de Residus de Barcelona.
Pla Clima
El Pla Clima 2018-2030 és la declaració que reafirma els compromisos que la ciutat de Barcelona va adquirir en el marc de la COP21 del 2015 a París (Conferència de les Parts de la Convenció Marc de Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic), i el full de ruta de les accions que l’Ajuntament i la ciutadania es marquen com a prioritaris. Els objectius principals del Compromís de Barcelona pel Clima pel al 2030 són els següents:
- Reduir el 40% de les emissions de CO2, equivalent per càpita respecte als valors de 2005.
- Incrementar el verd urbà en 1,6km2 (és a dir, 1m2 per cada habitant actual).
El Pla Clima de Barcelona compila les estratègies i les accions ja existents i en planifica de noves a fi d’aconseguir aquests objectius, alhora que dona resposta al compromís que la ciutat va adquirir amb la signatura del Pacte d’alcaldes per l’energia i el clima (2017).
Dins d’aquest Pla, cal destacar que la ciutat de Barcelona també es compromet a promoure el consum responsable, impulsant formes de vida més saludables i sostenibles, facilitant l’elecció i l’accés a productes i serveis sostenibles i socialment justos. Paral·lelament, la Ciutat també es compromet a desplegar l’estratègia Residu Zero a través del seu pla d’acció, per reduir la generació de residus substancialment, millorar la recollida selectiva i promoure’n la revalortizació com a recursos.
Consulteu el Pla Clima.