“El servei a domicili del mercat de Montserrat m’ha canviat la vida”

13/12/2019 - 10:51 h

Julia Moraño n’és usuària des que es va posar en funcionament l’octubre del 2018. Clientela i paradistes, satisfets a parts iguals

Julia Moraño n’és usuària des que es va posar en funcionament l’octubre del 2018. Clientela i paradistes, satisfets a parts iguals

“Jo estic encantada amb el mercat, fa 46 anys que hi vinc. Però cada vegada em fan més mal les mans i em costa carregar pesos. Així que es pot dir que sí, el servei a domicili del mercat de Montserrat m’ha canviat la vida” Són paraules de Julia Moraño, una veïna de Nou Barris que des de l’octubre de 2018 utilitza aquest servei operat per la Fundació Pare Manel i que té com a objectiu bàsic transportar fins al domicili els productes adquirits al mercat.

D’aquesta manera, doncs, la Julia pot seguir anant a comprar-hi, sense haver de carregar amb el pes. Arriba amb el carro buit, l’omple al mercat i, al mateix mercat, just al costat de l’entrada principal, n’aboca el contingut i torna a casa amb el carro buit.

“Jo visc a un tercer pis sense ascensor. Al principi em va costar apuntar-m’hi, em deia a mi mateixa que podia jo sola. Però el meu marit va tenir un ictus i està en una cadira de rodes. Jo cada dia l’he d’agafar i les mans no deixen de fer-me mal” La Julia va un cop a la setmana al mercat, hi compra tot el que necessita i se n’oblida. Per cada enviament paga només dos euros. Com ella, hi ha 500 famílies apuntades.

Clientela i paradistes, satisfacció a parts iguals

El servei va néixer l’octubre del 2018. Fins al juny de 2019 va funcionar gràcies als fons B-Mincome de la Unió Europea, i de Barcelona Activa. Però al juliol de 2019, la Fundació Pare Manel va fer seu el projecte, i actualment es finança amb el programa Impulsem el que Fas de l’Ajuntament de Barcelona, una subvenció de la Caixa, i, també, de fons propis de l’associació de paradistes, que n’estan encantats. La Nora, que treballa a una polleria, té molt clar que han pogut mantenir clientela gràcies al servei, especialment entre la gent gran, però no només. “També l’utilitza gent que treballa i té poc temps. I ens ho diuen: si no existís, no vindríem”. N’Isaac, que regenta una parada de pesca salada i conserves, també té clar que el servei és positiu, sobretot perquè, segons explica, “cada vegada hi ha menys paradistes. El fet de venir al mercat està en declivi, calen més iniciatives com aquesta”.

De fet, a la Fundació Pare Manel, a més del servei a domicili han engegat recentment un programa que està en fase “experimental”, com explica Ricard Álvarez, educador de l’Àrea de Formació i Inserció Sociolaboral de la fundació. Consisteix a centralitzar en un sol whatsapp tota la compra del mercat. La persona clienta envia un missatge amb el número de parades on vol comprar i el producte que vol de cadascuna d’elles, i des de la fundació centralitzen la comanda. Aquest servei té un cost de set euros.

Com funciona el servei a domicili?

Està operatiu de dimecres a dissabte; dimecres, dijous i divendres de 10 a 14 h i de 16 a 19 h, i dissabte de 10 a 15 h. Per rebre’l cal haver-se inscrit prèviament, i que el domicili de la persona usuària estigui en la zona de repartiment, és a dir, als barris de Les Roquetes, Verdun, La Prosperitat, Trinitat Nova, Torre Baró i Ciutat Meridiana. La persona interessada s’adreça a la parada del Servei a Domicili, sol·licita la reserva d’una franja horària disponible, fa la seva compra, la porta a la parada i l’equip Perifèrica 9B li lliura al seu domicili en l’horari acordat. Segons explica Ricard Álvarez, “està adreçat especialment a aquelles persones que per motius d’edat o diversitat funcional tenen dificultats per carregar pesos, més tenint en compte l’orografia del territori i l’alt índex d’edificis sense ascensor”.

Ell mateix assegura que no és un servei de repartiment qualsevol. “Nosaltres hem volgut atendre la població però també els paradistes, perquè el servei també és per a ells” I posa en valor, així mateix, un vincle especial amb la clientela. I això que al principi va costar perquè molta gent recelava del servei. A dia d’avui, però, funciona a tota màquina. “Ens coneixen a nosaltres, aquí a la parada, i també coneixen els repartidors, en Víctor i l’Abdeslam. Amb ells s’hi ha establert una clara relació de confiança” En donem fe, perquè quan arriben a casa de la Julia, puntuals com un rellotge, ella no té cap inconvenient a deixar-los entrar fins a la cuina, i ells li deixen els productes damunt del marbre. Com si fossin de la família.