La covid-19 ha augmentat les necessitats en alimentació i habitatge a Nou Barris

16/06/2020 - 16:10 h

Així ho constaten les tres xarxes de suport mutu amb què hem parlat, i que preveuen mantenir-se actives més enllà de la crisi sanitària

La manca d’aliments i la cerca de solucions per fer front al pagament de l’habitatge són les principals necessitats detectades per les xarxes de suport mutu de Nou Barris constituïdes arran de la crisi sanitària provocada per la covid-19. Així ho han constatat les xarxes de Porta, de Can Peguera i Turó de la Peira, i del Verdun, amb les quals hem tingut l’oportunitat de parlar.

Totes tres coincideixen a destacar que al principi de la pandèmia la seva activitat es concentrava en tasques del dia a dia com “anar a comprar menjar o medicines, llençar la brossa o suport telefònic”. La situació, però, ha anat canviant. Des de Porta expliquen que s’ha produït una “crisi social” que ha desembocat amb més demanda d’aliments i peticions relacionades amb l’habitatge, com ara “l’assessorament en el pagament”. A Can Peguera i el Turó de la Peira afegeixen que també hi ha hagut peticions relacionades amb “les prestacions econòmiques, la situació laboral o la regularització de les persones migrades”. I al Verdun, mentrestant, expliquen que també han constatat peticions sobre els serveis de suport contra la violència de gènere.

De gent gran a famílies

El perfil de les persones que han recorregut a les xarxes també ha evolucionat. Des de Porta asseguren que al principi es tractava sobretot de “gent gran que viu sola”, un fet confirmat per la xarxa de Can Peguera i el Turó de la Peira, que afegeixen que la majoria eren “dones”. Amb el pas dels dies, però, el perfil ha anat canviant i ara es troben més amb famílies “en situació de vulnerabilitat perquè han deixat d’obtenir ingressos”, segons diuen des de Porta.

Constaten que en molts casos es tracta de famílies amb fills o monoparentals, i des del Verdun parlen de “persones que han perdut les seves feines i no perceben prestacions”. I afegeixen que ha estat “habitual” rebre “demandes de persones amb prestacions reconegudes però que no s’estaven fent efectives, com en els cas dels ERTO o alguns casos de baixes laborals prèvies a la covid-19”. També s’han trobat amb “persones que estaven a l’atur i sense prestació abans de la crisi sanitària, persones migrades en situació irregular i/o que prèviament se sostenien amb economia submergida”

Respondre a l’emergència social

Les xarxes de suport de Nou Barris es van constituir al març, en el moment de l’esclat de la pandèmia de la covid-19. L’objectiu, expliquen des de Porta, “organitzar-nos col·lectivament per donar resposta a les necessitats i emergències socials causades per la crisi sanitària”, i evitar així, com assenyalen a Can Peguera i Turó de la Peira, que “ningú no se sentís sol o desprotegit davant d’aquesta situació excepcional”. Al Verdun, de la seva banda, remarquen que la xarxa ha tingut, també, la voluntat d’esdevenir un espai per “reforçar el teixit social del barri, força deteriorat els darrers anys”.

Les xarxes funcionen a través de telèfon, correu electrònic i formularis. En alguns casos, però, com expliquen des del Verdun, la demanda arriba derivada d’altres punts com comerços o recursos sociosanitaris. Un cop rebuda la petició, persones voluntàries s’encarreguen de donar-hi resposta. A Can Peguera i Turó de la Peira, per exemple, s’han organitzat de manera que el voluntariat ha cobert la tasca quan ha estat possible, ha prestat un assessorament orientatiu, o ha adreçat la persona als espais adequats.

Voluntat de permanència

Les xarxes de suport mutu han arribat per quedar-se. Almenys, aquesta és la intenció de les persones que a dia d’avui en formen part. Tenen clar que hi haurà feina per fer un cop resolta la crisi sanitària. A Can Peguera i Turó de la Peira, de fet, parlen de “cursa de fons”, en el sentit que “caldrà seguir treballant comunitàriament per donar respostes coordinades a l’emergència i crisi social que provocarà la covid-19”. I remarquen la seva voluntat de “treballar de la mà dels recursos i dispositius de l’administració, adoptant rols complementaris”

I és que tots tres grups coincideixen en el fet que molt probablement augmentaran les desigualtats socials i econòmiques i, de retruc, les situacions de vulnerabilitat. A més, des de Can Peguera i Turó de la Peira alerten també del fet que caldrà treballar en l’àmbit de “l’educació emocional” i “com abordar la gestió de les emocions viscudes durant el confinament” Al Verdun, de la seva banda, consideren “rellevants” els problemes relacionats amb la “salut mental”, i avisen també d’un augment del racisme quan “s’assenyala les persones d’origen migrant com un dels problemes per la recuperació econòmica”.

Desdecasa.cat, iniciativa municipal de suport a la participació ciutadana

Des del Districte de Nou Barris valorem de manera molt positiva la tasca duta a terme per les xarxes de suport. Des del començament ens hem posat a la seva disposició per col·laborar-hi i, en la mesura del possible, donar continuïtat al projecte.

Finalment, convé recordar que l’Ajuntament de Barcelona també va posar en marxa una iniciativa per canalitzar la solidaritat i les ofertes de voluntariat: la plataforma Barcelona des de casa, un espai per aportar iniciatives i sumar energies. Aquest web convida encara la ciutadania a participar en projectes municipals ja existents (com ara el projecte Radars i Vincles BCN, per donar suport a persones grans i vulnerables i pal·liar les conseqüències de l’aïllament de moltes d’elles), alhora que anima a unir-se a les moltes xarxes de suport comunitàries.

Barcelona ha estat i és una ciutat forta i plena d’energia comunitària, i la crisi sanitària que ens ha tocat viure ho ha confirmat una vegada més.