Torre Baró estrena amb èxit el primer bus a demanda de Barcelona

01/02/2019 - 12:43 h

Pla de barris. En la primera setmana de funcionament, el bus ha donat servei a 515 passatgers, amb una mitjana de 72 usuaris els dies feiners.

El bus a demanda és una solució innovadora i pionera que sorgeix del Pla de barris i s’adapta a les necessitats de mobilitat dels veïns i veïnes del barri. En la primera setmana de funcionament, el bus ha donat servei a 515 passatgers, amb una mitjana de 72 usuaris en dies feiners.

El nou servei, que s’anomena El Meu Bus i han posat en marxa l’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), va començar el 21 de gener. Ara qualsevol persona pot desplaçar-se d’un punt a un altre del barri i accedir a la resta de la xarxa de transport públic amb els abonaments i les targetes habituals de tarifa integrada. Només cal que l’usuari es registri al servei i el sol·liciti mitjançant una aplicació o la línia de telèfon gratuïta, i tindrà el vehicle (un minibús de TMB adaptat per a persones amb mobilitat reduïda) a la parada a l’hora que el demani.

El recorregut del bus a demanda es basa en un sistema intel·ligent que encaixa les sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació. El trajecte es pot sol·licitar en qualsevol moment, si bé es recomana que la petició es faci amb prou antelació respecte de l’hora de recollida per garantir el bon funcionament del servei. Hi ha 28 parades fixes per escollir dins de l’horari establert (de 7.00 a 20.30 hores els dies feiners; de 8.00 a 20.30 hores els dissabtes, i de 9.00 a 20.30 hores els dies festius) els punts de recollida i de parada, per a un sol dia o bé de manera periòdica. La mateixa aplicació, que també es diu El Meu Bus i es pot descarregar de franc a les botigues virtuals d’Apple i Android, serveix per modificar una petició o cancel·lar-la.

Balanç de la primera setmana de servei

En els primers vuit dies de servei, del 21 al 28 de gener, el bus ha transportat 515 persones en 376 serveis. Hi ha hagut una mitjana de 72 passatgers en els dies feiners, mentre que dissabte es van atendre 38 usuaris, i diumenge, 45.

En total, s’han registrat al servei 205 usuaris, i el bus a demanda ha recorregut 819,5 quilòmetres. El gruix de desplaçaments s’ha efectuat entre la part alta i la part baixa de Torre Baró. Les parades més sol·licitades són la de Castellví-Lliçà (15%) i Prats de Rei – Castell d’Argençola (9%), totes dues a la part alta. A més, la majoria de viatges han servit al passatger per desplaçar-se a equipaments i serveis del barri, com ara escoles o el centre d’atenció primària, i per fer transbords a altres transports públics que connecten el barri amb la resta de la ciutat i l’àrea metropolitana.

Millora de la connectivitat de Torre Baró

L’objectiu del nou bus a demanda és assegurar la connexió amb transport públic de la part alta de Torre Baró (sector 3) amb la part baixa, on hi ha tota l’oferta de serveis del barri i els transports massius, i també amb Ciutat Meridiana. Per tant, es complementa l’oferta de transport públic sense substituir cap línia actual i es millora l’accés de molts veïns als serveis de salut, educatius i altres equipaments i la connectivitat amb la resta de transport públic: el metro, Rodalies i els autobusos urbans, inclosa la nova xarxa de bus.

Torre Baró i el conjunt de la Zona Nord és un territori on, per les característiques orogràfiques i urbanístiques, hi ha hagut dificultats d’accés per al transport públic. Això ha fet que el Govern municipal hagi decidit començar en aquest barri, en forma de prova pilot, aquest servei de bus pioner i així contribuir a resoldre dèficits històrics precisament en territoris on tenir un bon transport públic és clau per consolidar el barri i per apropar els serveis públics a la ciutadania.

Es preveu que la prova pilot duri dos anys. Un cop acabat aquest període, se n’analitzaran els resultats per estudiar la implantació definitiva del servei i l’ampliació a altres punts de la ciutat amb dificultats d’accés al transport públic. El projecte es posa en marxa en el marc del Pla de barris, amb la implicació del Districte, la Regidoria de Mobilitat i TMB. Com a inversió inicial s’hi han destinat 380.000 euros, per a la preparació de la infraestructura i la tecnologia, mentre que el cost anual estimat (despeses d’operació menys ingressos) puja a uns 500.000 euros, que l’Ajuntament assumeix a través del Pla de barris.