Black Friday: compra segura per a un consum satisfactori

Aquesta setmana el món del comerç i el consum es revoluciona amb el Black Friday (29 de novembre) i el Ciber Monday (2 de desembre).

 

Són dies de grans ofertes i descomptes que poden arribar a durar fins a una setmana i que precedeixen a la campanya de Nadal, on es concentra la nostra major despesa anual de compra de béns i serveis.

Alimentació, regals, joguines, viatges i celebracions, loteries... concentren més de la meitat de la despesa en aquestes dates i les ofertes ens poden arribar pels diferents canals i formats: establiments comercials, en línia, plataformes digitals, xarxes socials, etc.

Són una bona oportunitat per accedir a un millor preu de béns i serveis, però també és necessària una reflexió prèvia que ens ajudi a que aquestes compres comportin un consum satisfactori.

Des de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC), us fem un resum dels principals consells de compra si aquests dies voleu aprofitar els descomptes. 

 

Compra bé, compra responsable!

Per evitar compres impulsives i malbaratament, aquí us facilitem una checklist per una bona compra i un consum satisfactori:

Gestiona les teves compres: organitza’t amb temps i llista què vols comprar, què realment necessites i quant et vols gastar. Amb aquestes tres dades, ajusta el teu pressupost i selecciona els productes que desitges. 

  • Cenyeix-te al pressupost. Evita les compres amb targeta de crèdit i amb finançament per no sobreendeutar-te.
  • No concentris les compres en un dia. Molts establiments ja celebren la Black Week i no només el Black Friday. Informa’t als establiments on compraràs i fes la compra més relaxadament. Les presses mai no són bones conselleres.
  • Fes una comparativa de preus d’un mateix producte i llegeix comentaris i ressenyes de producte. Evita preus massa baixos, pot tractar-se d’un engany!

 

Quins drets tinc com a persona consumidora?

  • No a les tares: un producte rebaixat ha de tenir sempre les mateixes qualitats i garanties que les que tenia a preu de sortida.
  • Transparència en la rebaixa: tots els productes han de mostrar el preu de sortida i el rebaixat, o bé, el tant per cent de descompte. 
  • Publicitat vinculant: tingueu en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia.
  • Polítiques de canvis: el comprador té dret a ser informat en tot moment de les polítiques de canvis de l’establiment.
  • Dret a la garantía i la reclamació: el temps de garantia legal mínima pels productes nous és de dos anys i per als de segona mà, 12 mesos. En tots els casos és necessari conservar les factures o els comprovants de compra, garantia per poder reclamar. 

Si compreu en establiments presencials, aquests no tenen obligació d’acceptar canvis o devolucions, sempre que el producte estigui en bon estat. Informeu-vos de les condicions de cada establiment al fer la compra.

Si escolliu comprar per internet, feu-ho en un comerç electrònic segur i de confiança. En les compres per internet disposeu de 14 dies per retornar els productes –és el que s'anomena dret de desistiment i en queden exclosos els productes fets a mida o personalitzats; aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa, com ara menjars; i els bitllets de transport aeri, les reserves d'hotel, les entrades per a espectacles, etc–. En aquest cas, tingueu present que l'empresa us podria cobrar les despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament a les condicions.

 

Comprar per internet: com comprar segur?

Per assegurar-vos una compra electrònica segura, seguiu les següents recomanacions:

  • Compreu en establiments de referència: busqueu l'opinió d'altres usuaris a la xarxa i constateu que el web on compreu és professional: sense faltes d'ortografia, ni amb pàgines d’error, o traduccions mal fetes, per exemple. Si la seva URL comença per https és un senyal de seguretat. És preferible que no accediu a botigues virtuals des d’enllaços que us arribin per missatge o per correu electrònic: evitareu accedir a dominis fraudulents que pretenen simular els originals.
  • Localitzeu sempre les dades de contacte i una adreça física d'ubicació de l'empresa. És important també per a futures reclamacions.
  • Compreu sempre que tingueu la informació suficient i clara sobre les característiques i el preu del producte, així com de les condicions de compra, pagament, enviament i devolució. El preu d’una oferta ha d’incloure tots els impostos i les despeses d’enviament. Si hi ha costes adicionals que no es poden determinar d’avantmà, el consumidor ha de ser informat adequadament.
  • Realitzeu pagaments segurs, per exemple amb targeta de crèdit o sistemes com Paypal, evitant les transferències bancàries. 
  • No és recomanable fer compres des d'ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya) per evitar fraus amb les vostres dades personals. 
  • Al comerç electrònic… també és recomanable el comerç de proximitat. Si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i teniu cap problema, la situació serà més difícil de resoldre, ja que el grau d’inseguretat jurídica és major.

 

I si tot i els consells… et cal fer una reclamació

Si per algun motiu, la compra no es satisfactòria i has de realitzar una reclamació et recordem les passes a seguir:

  • Presenta una reclamació a l’empresa: pots sol·licitar un full de reclamacions que la mateixa companyia t’ha de facilitar.
  • L’empresa t’ha de garantir que s’ha presentat la queixa i donar resposta en el termini màxim d’un mes. 
  • Si no és així, pots adreçar-te a l’OMIC. S’iniciarà un procés de mediació o arbitratge, depenent de si s’arriba a un acord o no. En aquest últim cas, es pot optar per l’arbitratge de consum, sempre que l’empresa accepti aquesta via o estigui adherida al Sistema Arbitral de Consum. En cas contrari, la demanda es resoldrà per la via judicial ordinària.