L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

Novetats en la factura de llum: franges horàries i potència contractada

Amb la reforma de la tarifa elèctrica, es vol avançar cap a l’eficiència energètica incentivant el consum de la llum en les hores en què la xarxa elèctrica està menys congestionada.

Canvis factura llum
21/05/2021 - 13:25 h - Comerç i mercats Ajuntament de Barcelona

Aquest canvi d’hàbits també podria suposar un estalvi en la factura de la llum, però hem de conèixer les noves condicions de les tarifes i adaptar el nostre consum a aquesta eficiència energètica; si no, el resultat pot ser l’invers, un augment de la despesa en la nostra factura de la llum.

  • La nova tarifa afectarà tots els contractes domèstics, de petites empreses i locals comercials; és a dir, tots aquells contractes de fins a 15 kW de potència i baixa tensió passaran automàticament a la nova tarifa 2.0TD.
  • També afectarà les pimes.

Quins són els canvis principals?

  • La meitat de l’import de la nostra factura de llum correspon a la potència contractada i al consum que s’ha tingut.
  • Totes les consumidores, tant les de preu regulat PVPC com les del mercat lliure, passen a tenir un peatge amb discriminació horària tant en la potència com en el consum d’energia.
  • Això vol dir que el preu serà diferent segons l’horari del consum.
  • Augmenta la diferència de preus entre les franges d’horari punta i vall, tant en la potència com en el consum d’energia.

La potència es diferencia en dos períodes (punta i vall).

Es poden contractar potències diferents per a cada període.

  • La potència punta va de les 8:00 a les 24:00.
  • La potència vall va de les 24:00 a les 8:00, i totes les hores de dissabte i diumenge i festius.
  • La potència vall serà molt més barata.

El consum es diferencia en tres franges horàries (punta, plana i vall).

  • El període punta té el preu més elevat, de les 10:00 a les 14:00 i de les 18:00 a les 22:00, de dilluns a divendres no festius.
  • El període pla té un preu menys car de les 8:00 a les 10:00, de les 14:00 a les 18:00 i de les 22:00 a les 24:00.
  • El període vall té un preu reduït i comprèn les hores nocturnes (de les 24:00 a les 8:00), i totes les hores de dissabte i diumenge i festius.

Què ha de fer la persona consumidora?

  • La nova tarifació s’estableix de manera automàtica a partir de l’1 de juny.
  • Per tant, no cal fer cap gestió.
  • En qualsevol cas, l’empresa comercialitzadora ha de comunicar el canvi de tarifa a la persona consumidora amb prou antelació.

Recomanacions per a les persones consumidores

De totes maneres, per optimitzar el consum i estalviar en la factura, l’OMIC recomana:

  1. Mirar i conèixer quin tipus de contracte tenim.
      • Per a les persones consumidores acollides al PVPC (preu voluntari per al petit consumidor), les comercialitzadores aplicaran els nous preus de referència de manera automàtica.
      • En el cas de les persones consumidores amb contracte de mercat lliure, la comercialitzadora ha d’adaptar el preu del contracte per incorporar la diferència de costos regulats, amb dues opcions:
        • Adaptar el preu del contracte a les noves franges horàries de potència i consum
        • Mantenir els trams de preus que constin actualment al nostre contracte (preu fix tot el dia, preus diferents entre setmana i cap de setmana, etc.) aplicant al preu la diferència de costos que resultaria del seu perfil de consum.
        • En últim cas, recordem que l’empresa ha de comunicar el canvi de tarifes amb prou antelació; és el moment de contactar amb la vostra comercialitzadora i demanar informació sobre la vostra relació contractual.

    Aquest és el directori d’empreses comercialitzadores elèctriques. I aquest el directori de les distribuïdores.

  2. Repassar la nostra factura i el consum que hem tingut els últims 12 mesos.
  3. Revisar la tarifa i adequar la potència contractada a les necessitats reals.
  4. Intentar ajustar la potència i els consums a la nova estructura de peatges.
  5. Tenir en compte les diverses franges horàries i desplaçar el consum a les franges horàries vall (les més econòmiques).
  6. Evitar simultaniejar consums per poder reduir la potència contractada.
  7. Triar electrodomèstics eficients energèticament sempre que es pugui. Recorda que el passat 1 de març va entrar en vigor a la Unió Europea un nou sistema d’etiquetatge energètic dels electrodomèstics per fer més comprensible aquest codi. A la nova etiqueta desapareixen les categories A+, A++ i A+++. Ara l’escala va des de l’A, en verd fosc, que indica que el producte és molt eficient, fins a la G, en vermell i que correspon a una eficiència baixa.

I en el cas de les pimes?

  • Passen d’una diferenciació de preus de tres a sis períodes, tant en potència com en energia.
  • Tots els dies laborables tenen tres franges horàries: punta, pla i vall, tot i que els preus varien mes a mes.
  • Els dissabtes, diumenges i festius estan inclosos en el període vall (aprox. el 53 % de les hores de l’any són període vall). El nombre d’hores vall passa de 2.920 a 4.680 hores (5.149 hores si considerem els períodes 5 i 6).

Tens més informació aquí.

Alguns consells a les pimes per reduir la factura

  • Optimitza la factura. Intenta ajustar la potència i els consums a la nova estructura de peatges.
  • Alguns consells d’estalvi i eficiència energètica aquí
  • Desconnecta els aparells elèctrics quan no s’estiguin utilitzant
  • Instal·la il·luminació LED o bombetes de baix consum
  • Instal·la controls automàtics, com ara sensors o temporitzadors per apagar els llums en llocs que no s’estan utilitzant.
  • Aprofita les hores de llum, reduiràs el cost de la il·luminació i de la calefacció a l’hivern.
  • Instal·la equips de baix consum.
  • Regula el termòstat de la calefacció o l’aire condicionat, idealment, 25 ºC a l’estiu i 20 ºC a l’hivern.
  • Zonifica la climatització, en lloc d’un sistema centralitzat.