Compra segura pel Black Friday 2020

La covid-19 ha fet canviar els hàbits de consum de les persones consumidores i per tant, també la manera com viurem el Black Friday d'enguany.

 

Aquesta costum d’organitzar el dia dels grans descomptes l’últim divendres del mes de novembre potser va néixer als Estats Units, però aquí ja fa uns anys que està totalment instaurada i en creixement. Molts establiments proposen ofertes especials per aquell dia i i fins i tot, una bona part d’aquests han començat a rebaixar els seus productes uns dies i fins i tot setmanes abans. 

Enguany, el Black Friday 2020, que tindrà lloc el pròxim 27 de novembre, segueix sent un gran reclam per a molts establiments però amb una gran diferència: s’espera que a causa de la covid-19 la majoria de les persones facin la seva compra online. És per aquest motiu, que des de l'Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC) us volem recordar alguns consells sobre com realitzar compres segures i satisfactòries, en especial per internet. Aquestes recomanacions són vàlides per al Black friday, però també per la resta de l'any.

Recordeu que en el comerç electrònic s'ha de complir la mateixa normativa que a les botigues físiques. Si s'utilitza la paraula rebaixa, o s'ofereix una oferta amb reducció de preu s'ha d'incloure el preu antic, perquè la persona consumidora pugui saber quin és el descompte.

 

Compra bé, compra responsable!

Per evitar compres impulsives i malbaratament, aquí us facilitem una checklist per una bona compra i un consum satisfactori:

Gestiona les teves compres: organitza’t amb temps i llista què vols comprar, què realment necessites i quant et vols gastar. Amb aquestes tres dades, ajusta el teu pressupost i selecciona els productes que desitges. 

  • Cenyeix-te al pressupost. Evita les compres amb targeta de crèdit i amb finançament per no sobreendeutar-te.
  • No concentris les compres en un dia. Molts establiments ja celebren la Black Week i no només el Black Friday. Informa’t als establiments on compraràs i fes la compra més relaxadament. Les presses mai no són bones conselleres.
  • Fes una comparativa de preus d’un mateix producte i llegeix comentaris i ressenyes de producte. Evita preus massa baixos, pot tractar-se d’un engany!

 

Quins drets tinc com a persona consumidora?

  • No a les tares: un producte rebaixat ha de tenir sempre les mateixes qualitats i garanties que les que tenia a preu de sortida.
  • Transparència en la rebaixa: tots els productes han de mostrar el preu de sortida i el rebaixat, o bé, el tant per cent de descompte. 
  • Publicitat vinculant: tingueu en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia.
  • Polítiques de canvis: el comprador té dret a ser informat en tot moment de les polítiques de canvis de l’establiment.
  • Dret a la garantía i la reclamació: el temps de garantia legal mínima pels productes nous és de dos anys i per als de segona mà, 12 mesos. En tots els casos és necessari conservar les factures o els comprovants de compra, garantia per poder reclamar. 

Si compreu en establiments presencials, aquests no tenen obligació d’acceptar canvis o devolucions, sempre que el producte estigui en bon estat. Informeu-vos de les condicions de cada establiment al fer la compra.

Si escolliu comprar per internet, feu-ho en un comerç electrònic segur i de confiança. En les compres per internet disposeu de 14 dies per retornar els productes –és el que s'anomena dret de desistiment i en queden exclosos els productes fets a mida o personalitzats; aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa, com ara menjars; i els bitllets de transport aeri, les reserves d'hotel, les entrades per a espectacles, etc–. En aquest cas, tingueu present que l'empresa us podria cobrar les despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament a les condicions.

 

Comprar per internet: com comprar segur?

Per assegurar-vos una compra electrònica segura, seguiu les següents recomanacions:

  • Compreu en establiments de referència: busqueu l'opinió d'altres usuaris a la xarxa i constateu que el web on compreu és professional: sense faltes d'ortografia, ni amb pàgines d’error, o traduccions mal fetes, per exemple. Si la seva URL comença per https és un senyal de seguretat. És preferible que no accediu a botigues virtuals des d’enllaços que us arribin per missatge o per correu electrònic: evitareu accedir a dominis fraudulents que pretenen simular els originals.
  • Localitzeu sempre les dades de contacte i una adreça física d'ubicació de l'empresa. És important també per a futures reclamacions.
  • Compreu sempre que tingueu la informació suficient i clara sobre les característiques i el preu del producte, així com de les condicions de compra, pagament, enviament i devolució. El preu d’una oferta ha d’incloure tots els impostos i les despeses d’enviament. Si hi ha costes adicionals que no es poden determinar d’avantmà, el consumidor ha de ser informat adequadament.
  • Realitzeu pagaments segurs, per exemple amb targeta de crèdit o sistemes com Paypal, evitant les transferències bancàries. 
  • No és recomanable fer compres des d'ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya) per evitar fraus amb les vostres dades personals. 
  • Al comerç electrònic… també és recomanable el comerç de proximitat. Si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i teniu cap problema, la situació serà més difícil de resoldre, ja que el grau d’inseguretat jurídica és major.

 

I si tot i els consells… et cal fer una reclamació

Si per algun motiu, la compra no es satisfactòria i has de realitzar una reclamació et recordem les passes a seguir:

  • Presenta una reclamació a l’empresa: pots sol·licitar un full de reclamacions que la mateixa companyia t’ha de facilitar.
  • L’empresa t’ha de garantir que s’ha presentat la queixa i donar resposta en el termini màxim d’un mes. 
  • Si no és així, pots adreçar-te a l’OMIC. S’iniciarà un procés de mediació o arbitratge, depenent de si s’arriba a un acord o no. En aquest últim cas, es pot optar per l’arbitratge de consum, sempre que l’empresa accepti aquesta via o estigui adherida al Sistema Arbitral de Consum. En cas contrari, la demanda es resoldrà per la via judicial ordinària.