L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

L'OMIC et dona 10 consells de prevenció davant les revisions de gas als domicilis

L'OMIC et dona 10 consells de prevenció davant les revisions de gas als domicilis

CONSUM. Coincidint amb l'inici de la temporada de fred, l'Oficina Municipal d'Informació a les Persones Consumidores (OMIC) recorda deu consells per evitar patir estafes en les revisions periòdiques de gas a domicili.

Des de l'Oficina Municipal d'Informació a les Persones Consumidores (OMIC), hem preparat un recull de recomanacions per evitar ser víctima d'una estafa en les revisions periòdiques de gas a domicili. Per evitar patir una estafa, recomanem:

  • Desconfiar de les empreses que es presentin al domicili sense avisar amb antelació i, davant el dubte, no obrir-los la porta. 
  • Comprovar si, juntament amb el servei de gas, també es té contractat el manteniment. 
  • Sol·licitar al revisor de gas el carnet oficial professional autoritzat per la Generalitat de Catalunya.
  • Comprovar mitjançant una consulta telefònica amb l’empresa si tenen programada una visita al domicili i si l’operari forma part de la seva plantilla.
  • En cas de qualsevol tipus de dubte, és aconsellable trucar en aquell moment a la companyia de gas contractada.
  • Si ens adonem que tenim contractat un servei de manteniment i no n’érem conscients, hem de comprovar que incorpori el dret de desistiment. En aquest cas, es pot anul·lar el contracte dirigint-se per escrit a l’empresa en un termini màxim de 14 dies. 
  • Si considereu que esteu sent víctimes d’una estafa, truqueu al telèfon d’emergències 112.
  • En cap cas faciliteu una factura al revisor de gas, així com tampoc les dades bancàries. 
  • L’operari té l’obligació de disposar de fulls de reclamació o denúncia. 
  • En cas de disconformitat, cal posar-se en contacte per escrit amb l’empresa prestadora del servei.

Recorda que tan sols tu decideixes qui ha de revisar la teva caldera i la teva instal·lació de gas, però és molt important assegurar-te que, qui ho faci, sigui un professional acreditat. 

Més enllà d’aquests consells, però, n’hi ha d’altres de genèrics que també cal tenir ben presents. De fet, el gas butà, el natural i les calderes són les instal·lacions d’aquest subministrament energètic que trobem als habitatges de la nostra ciutat. Cadascuna, però, té les seves peculiaritats i cal tenir en compte alguns aspectes:

Butà

El subministrament més habitual dels habitatges que no estan connectats a la xarxa de gas canalitzat és el gas butà envasat en bombones. Les bombones tradicionals tenen un preu regulat per llei. Ara bé, si demaneu un servei addicional, com la col·locació de la bombona, us poden aplicar un suplement. En tractar-se d’una compra d’un producte, la persona comercialitzadora us ha de lliurar un tiquet o justificant.

Pel que fa al manteniment i la revisió, les estufes o les cuines mòbils amb una sola bombona no necessiten passar la revisió periòdica. Per a la resta d’instal·lacions de gas butà és obligatori fer una inspecció cada cinc anys que ha de dur a terme una empresa instal·ladora sol·licitada per vosaltres. És important que estigui inscrita en el RASIC (Registre d’Agents de la Seguretat Industrial de Catalunya). Un cop feta la revisió, l’empresa hi ha de posar un adhesiu amb la data i us ha de lliurar un certificat. Tingueu en compte que els preus varien i podeu escollir l’oferta que més un convingui. No cal que signeu cap contracte de manteniment.

Natural

Abans de contractar el gas natural, abans compareu preus i serveis i reviseu les condicions del contracte, ja que us podeu trobar que hi ha serveis addicionals o penalitzacions si us doneu de baixa. Com passa amb les empreses comercialitzadores d’electricitat, tampoc no poden fer-vos visites publicitàries si no ho heu demanat prèviament. Si rebeu una oferta, estudieu-la bé abans de contractar-la i guardeu-ne sempre una còpia. No faciliteu mai les vostres dades personals i bancàries fins que no esteu ben segurs.

Pel que fa a la revisió de les instal·lacions de gas natural, és obligatori fer-ne una cada cinc anys. Qui s’encarrega de fer-la és l’empresa distribuïdora, però també podeu triar fer-la amb una altra, si voleu. Teniu un termini de 3 mesos per decidir-ho. Si opteu per contractar-ne una altra, l’empresa que heu triat enviarà les dades de la inspecció a la distribuïdora. Un cop passada la inspecció, rebreu un certificat. El cost de la inspecció ha d’estar inclòs a la factura del gas. Mai no us poden cobrar en efectiu o a part.

Calderes

Les calderes de calefacció no tenen un preu establert. Cal que demaneu un pressupost i l’estudieu bé abans de contractar el servei. Recordeu que heu de fer-ne la revisió cada 2 anys. Per fer-la, cal que contracteu una empresa instal·ladora o de manteniment que estigui inscrita al RASIC. Un cop feta la revisió, l’empresa ha d’enganxar un adhesiu amb la informació corresponent i us ha de lliurar un certificat. No cal que signeu cap contracte de manteniment. Si algun dia rebeu una visita i no havíeu sol·licitat cap servei a domicili, no accediu a fer la revisió.