L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

L'OMIC et recorda els consells per comprar de forma segura durant el Black Friday i el Cyber Monday

L'OMIC et recorda els consells per comprar de forma segura durant el Black Friday i el Cyber Monday

CONSUM. Si teniu pensat comprar durant el Black Friday o el Cyber Monday, us recordem consells i recomanacions perquè pugueu fer-ho amb seguretat i responsabilitat.

El divendres 26 de novembre de 2021 es celebra el Black Friday, una jornada amb forts descomptes que molta gent aprofita per avançar les compres nadalenques i que es complementa amb un nou dia de rebaixes, el 29 de novembre, però només a través d'Internet. És l'anomenat Cyber Monday.

Tots dos dies tenen el seu origen als Estats Units, però ja fa anys que han entrat amb força a casa nostra. De fet, fins i tot els descomptes poden arribar a allargar-se durant més d’una setmana.  Si tens pensat comprar durant aquests dies, des de l’OMIC us recordem el recull de consells elaborat per l’Agència Catalana del Consum perquè pugueu gaudir d’aquestes dues jornades amb seguretat, responsabilitat i seny. 

Voleu evitar compres impulsives?

  • Elaboreu una llista, d’acord amb el vostre pressupost, amb allò que necessiteu.
  • Compareu preus en diversos establiments i desconfieu de les ofertes molt llamineres que trobeu a Internet, ja que podria tractar-se d’un engany, de productes falsificats…
  • Controleu especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades per a no sobreendeutar-vos.
  • Recordeu que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat.
  • Reviseu que els productes mostrin tant el preu original com el rebaixat, o bé el percentatge de descompte.
  • Tingueu en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia.
  • Conserveu les factures o els comprovants de compra, ja que són la vostra garantia i els necessitareu per poder reclamar.

Quina diferència hi ha entre comprar presencialment o en línia?

Si compreu en establiments presencials, tingueu en compte que no estan obligats a acceptar canvis o devolucions, excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, és preferible que us n’informeu abans.

Si l’establiment ofereix la possibilitat de fer canvis o devolucions, també ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions, sistema de retorn dels diners (en efectiu, en un val de compra amb o sense caducitat…), etc.

D’altra banda, en les botigues, els descomptes poden ser només per a determinats articles de l’establiment, però els productes rebaixats han d’estar diferenciats clarament d’aquells que no tenen rebaixa o descompte. A més, la informació relativa als preus rebaixats ha de ser sempre molt clara, assenyalant el preu original i preu rebaixat o el percentatge de descompte.

A l’hora de comprar per internet, el més important és que escolliu un comerç electrònic que sigui segur i de confiança, és a dir, que ja conegueu o del qual en tingueu alguna referència per amics, familiars, etc.

Si dubteu, feu aquestes comprovacions abans de comprar-hi:

  • Busqueu l‘opinió d’altres usuaris a la xarxa.
  • Mireu que sigui un web mínimament acurat (sense faltes d’ortografia ni traduccions mal fetes, per exemple).
  • Localitzeu les dades de contacte i una adreça física d’ubicació de l’empresa.
  • Assegureu-vos que disposi d’informació suficient i clara sobre les característiques i els preus dels productes que s’hi ofereixen.
  • Reviseu que s’informi correctament de les condicions: les modalitats de pagament i d’enviament disponibles, el cost del transport, els terminis d’entrega i els sistemes de devolució.
  • Comproveu si l’adreça electrònica comença per https, ja que és un senyal de seguretat. A més, a la part inferior del navegador hi apareixerà el dibuix d’un cadenat tancat.

Per seguretat, és preferible que no accediu a botigues virtuals des d’enllaços que us arribin per missatge o per correu electrònic. És més segur escriure directament l’adreça en el navegador o guardar en els vostres favorits les adreces dels comerços electrònics que useu amb més freqüència. Així evitareu accedir per error en dominis fraudulents que pretenen simular els originals usant noms semblants.

Tampoc no és recomanable fer compres des d’ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya).

En les compres per internet disposeu de 14 dies per retornar els productes si no n’esteu convençuts; és el que s’anomena dret de desistiment i en queden exclosos els productes fets a mida o personalitzats; aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa, com ara menjars; els bitllets de transport aeri, les reserves d’hotel, les entrades per a espectacles, etc.

Si decidiu retornar el producte en aquests 14 dies, tingueu present que l’empresa us podria cobrar despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament en les condicions.

Què heu de tenir en compte si voleu comprar fora de la Unió Europea? 

Si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea, cal tenir en compte que ara tots els productes que es compren en webs de fora de la UE estan subjectes al pagament d’IVA i altres drets de duanes. Per tant, abans de fer una compra en línia en una botiga virtual d’un país no comunitari, verifiqueu si els impostos estan inclosos en el preu final perquè si no ho estan, posteriorment l’empresa que fa l’entrega dels productes pot reclamar-vos aquests recàrrecs.

A més, si sorgeix qualsevol problema relacionat amb la compra en un web de fora de la UE, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre, ja que la normativa europea de protecció de les persones consumidores no serà aplicable i, a més, la reclamació no podrà gestionar-se a través de la xarxa de Centres Europeus del Consumidor que permet resoldre controvèrsies transfrontereres de consum dins del perímetre de la UE.