Inici » Noticia » Quatre instituts públics de l’Eixample elaboren un informe sobre la Reforma Horària en l'àmbit escolar

Quatre instituts públics de l’Eixample elaboren un informe sobre la Reforma Horària en l'àmbit escolar

Educació. Els instituts Ernest Lluch, Fort Pius, Jaume Balmes i Poeta Maragall han realitzat un treball que ha analitzat l'organització horària actual als centres educatius i proposa mesures de millora.

Dimecres 13 de febrer es va presentar a la comunitat educativa de l’Eixample el projecte de sensibilització i anàlisi que s’ha realitzat a quatre instituts públics del districte: Ernest Lluch, Fort Pius, Jaume Balmes i Poeta Maragall sobre el Pacte per a la Reforma Horària, impulsat per la Comissió de Participació del Consell Escolar del Districte de l'Eixample. Una prova pilot pionera que ha analitzat l'organització horària actual, que afecta a la salut i al rendiment dels alumnes. S'ha treballat en dos àmbits de forma paral·lela: sensibilitzar a la comunitat educativa al voltant dels avantatges de la reforma horària i recollir propostes de millora i bones pràctiques.

Què és el Pacte per a la Reforma Horària?

Jordi Mayné, president de la Comissió de Participació del Consell Escolar de l’Eixample, va introduir l’acte amb una breu explicació del que representa el Pacte per a la Reforma Horària signat per la Generalitat al juliol de 2017. Va enumerar com a compromisos a assumir els següents: recuperar les dues hores de desfasament horari en relació a la resta del món, impulsar una nova cultura del temps a les organitzacions a favor de models més eficients i més flexibles per atendre les noves necessitats socials, i consolidar el factor temps com a nova mesura de llibertat, equitat i benestar.

Propostes de millora i bones pràctiques

Seguint aquestes línies, els quatre instituts participants van fer primer una campanya de pedagogia i sensibilització a mares, pares, professorat i alumnat dels centres sobre els avantatges per a la salut i la productivitat d’una possible reforma horària als instituts. En paral·lel, segons va explicar Xavier Peralta, coordinador del projecte, es va fer un anàlisi de la realitat a cadascun dels instituts del que es van extreure 15 mesures per fer viable un nou model horari que millori la salut dels estudiants. Avançar el dinar a les 13 h per compactar l’horari lectiu i anticipar també les activitats extraescolars per respectar el temps de convivència familiar a la tarda i el vespre són algunes de les recomanacions que extreu l’informe.

Carme Carrera, responsable del Pacte del Temps de la Gerència de Política Econòmica i desenvolupament local, va destacar el compromís de l’Ajuntament de Barcelona per organitzar els horaris de tots i totes de manera racional i amb igualtat de gènere amb el Pacte del Temps, un acord col·lectiu que engloba tant a associacions econòmiques i socials com la ciutadania en general. En aquest sentit, va animar a les famílies a canviar hàbits com els horaris de l’esmorzar o l’hora d’anar a dormir.

De la seva banda, el conseller d’Educació del Districte, Jordi Matas, va comminar a seguir fent pedagogia de la necessitat d’una reforma horària, amb propostes com realitzar campanyes comunicatives, xerrades sobre els horaris de son i canvis en els horaris de l’alimentació.