Ara més que mai, vetllem per la protecció i la cura de les persones grans

Missatge d'error

Notice: Undefined index: environment in include_once() (line 618 of /var/www/apps/app0170/www/personesgrans/sites/default/settings.php).

En el marc de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, s’adopten un conjunt de mesures per protegir i acompanyar les persones grans, grup de major risc davant el coronavirus juntament amb les persones amb malalties cròniques.

En el marc de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, s’adopten un conjunt de mesures per protegir i acompanyar les persones grans, grup de major risc davant el coronavirus juntament amb les persones amb malalties cròniques.

Entre les diverses mesures preses per combatre l’expansió de la Covid-19, l’Ajuntament de Barcelona ha parat especial atenció a les més de 350.000 persones majors de 65 anys de la ciutat, un dels col·lectius més vulnerables davant la malaltia. Així, s’han tancat els 58 casals per a gent gran i altres equipaments municipals com biblioteques o centres esportius municipals, s’han reforçat serveis essencials com la teleassistència i s’impulsen iniciatives de cura i suport en el marc de programes com el Radars i el VinclesBCN.

Atenció social

El Servei de Teleassistència Municipal segueix estant operatiu les 24 hores del dia, atenent les 88.095 persones usuàries, la majoria persones de més de 75 anys i dependents. A més, arran de la declaració de l’estat d’alarma, el 14 de març, el servei ha reforçat els seus equips d’atenció telefònica arribant a contactar diàriament amb 3.000 persones usuàries per informar, donar consells i resoldre dubtes sobre la Covid-19.

Per la seva banda, el Servei d’Ajuda a Domicili (SAD), que atén a 24.000 persones, centra els esforços en fer un seguiment específic a totes aquelles persones usuàries que no tenen xarxa familiar i ha suspès al voltant del 45% dels seus serveis, a persones que són ateses per familiars propers. Per garantir la seguretat tant de les persones usuàries com de les treballadores del SAD, aquestes realitzen la seva feina amb les mesures de protecció establertes per les autoritats sanitàries.

Emmarcat en l’increment en un 30% dels programes d’àpats adreçats a persones vulnerables, el servei d’Àpats en Companyia adreçat a persones grans ha passat de 1.000 a 1.300 menús durant la crisi pel coronavirus, però, per precaució, les persones usuàries no reben acompanyament del personal del servei.

Durant l’estat d’alarma hi ha nou centres de serveis socials de guàrdia amb horari d’atenció de 9 a 14.30 h. Fora d’aquest horari el centre de referència per emergències i urgències socials és el CUESB.

Cures i suport mutu

L’espai Barcelona Cuida, de referència a la ciutat quant a informació i orientació en l’àmbit de la cura, ha desplegat una sèrie d’accions telemàtiques i un conjunt de recursos audiovisuals tant per a professionals de les cures com per famílies o persones cuidadores. Es poden consultar aquí.

Més enllà del Barcelona Cuida, l’impuls dels veïns i les veïnes de la ciutat d’ençà que es va decretar l’estat d’alarma ha generat diverses iniciatives comunitàries, moltes d’elles relacionades amb les cures i el suport mutu. Tots aquests recursos es recullen a la plataforma de participació ciutadana Decidim Barcelona.

En aquesta línia, el projecte Radars fomenta el bon veïnatge en aquests moments delicats amb recomanacions perquè els veïns i veïnes tinguin cura de les persones grans que viuen a la seva comunitat. S’insta a ajudar-les aprofitant els desplaçaments necessaris per fer els seus encàrrecs i sobretot oferint companyia conversant-hi per telèfon o des de la porta deixant dos metres de distància.

A la vegada, Radars continua fent seguiment telefònic a les 1.600 persones usuàries del programa, totes més grans de 65 anys i en situació de solitud. Ho fan amb coordinació amb altres serveis com el de Teleassistència, el qual també aprofita les seves trucades per fer recomanacions positives per al dia a dia, en aquesta situació de confinament. Així, per exemple, acompanyen les persones usuàries assessorant sobre com organitzar-se el temps i com mantenir el cos i la ment activa sense sortir de casa.

Seguint aquesta línia, la comunitat del VinclesBCN s’ha fet encara més estreta. El servei s’ha adaptat per ajustar-se a les necessitats de les 2.400 persones usuàries davant la Covid-19 i, entre d’altres iniciatives, s’ha creat un nou canal de salut dins l’aplicació, mitjançant el qual un equip sanitari atén consultes individuals.

Els esforços per cuidar-nos i acompanyar-nos, ara més que mai, es constaten també en programes com els Viatges per a la gent gran, que està fent seguiment proper a totes les persones que han vist com l’Imserso anul·lava els viatges programats, o el Baixem al carrer, que ha suspès les sortides per evitar riscos però el seu personal d’atenció i de voluntariat fa trucades d’acompanyament a les persones usuàries.

En aquest sentit, s’ha posat a prova el programa Viure i Conviure, en què estudiants universitaris comparteixen pis amb persones grans. De les 74 parelles actives, 47 han decidit passar el confinament juntes. A més, el programa ha impulsat grups de suport psicològic directe per a totes elles, de manera conjunta, que es combinen amb les trucades de seguiment.

Barcelona des de casa

Podeu consultar totes les mesures municipals impulsades per ajudar la ciutadania al web Barcelona des de casa. Aquest espai web inclou informació i recursos de suport per fer front a la Covid-19, amb una atenció especial a les persones més vulnerables.

Recordem que per qualsevol dubte, s’ha de trucar al 010. En cas de trobar-se malament, al 061, i en cas d’emergència, al 112.