L´Ajuntament impulsa el sector de l´e-commerce i dóna suport a la creació del Clúster Ecommerce & Tech Barcelona : Servei de Premsa

L´Ajuntament impulsa el sector de l´e-commerce i dóna suport a la creació del Clúster Ecommerce & Tech Barcelona

13/03/2013



Temps estimat de lectura: 5 minuts

La tinent d´alcalde d´Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, acompanyada de representants del sector e-commerce de la ciutat, ha presentat avui el nou Clúster Ecommerce & Tech Barcelona, una iniciativa que té com a objectiu aglutinar els principals empresaris i emprenedors del sector digital i del comerç electrònic de Barcelona per guanyar competitivitat, atreure inversió i posicionar la capital catalana com un referent mundial en aquest àmbit.

La segona tinenta d´alcalde ha dit que ?es tracta d´un projecte engrescador que estem convençuts que posicionarà Barcelona al món i ajudarà a crear riquesa i llocs de treball?. Recasens ha afegit que ?aquest sector ajudarà a posicionar Barcelona com a ciutat global de negocis? i ha demanat als representants del comerç tradicional que ?també apostin per la venda electrònica, creant sinèrgies entre tots dos sectors?. La tinenta d´alcalde afirma que ?l´e-commerce també és vinculable a altres sectors tan importants com la logística, el turisme o la mobilitat? i ha destacat el paper del sector de la venda electrònica a l´hora de crear riquesa econòmica.

Així, al 2011, 20 empreses de Barcelona del sector de l´e-commerce, i amb presència a més de 40 països, van donar feina a més de 5.000 treballadors. Recasens ha dit que ?un sector emergent capaç de crear tanta ocupació mereix una atenció total per part de l´administració i d´aquí el nostre suport?

Entre els promotors d´aquest clúster hi figuren empreses que generen ocupació, gaudeixen de projecció internacional i han fet possible que avui Barcelona sigui un referent d´aquest sector al sud d´Europa. És el cas de Be Republic (Gerard Olivé), Grupo ITNet (Carlos Blanco), Inspirit (Dídac Lee), Edreams (Mauricio Prieto), Lets Bonus (Miguel Vicente), Parabebés (Mireia Mir), Privalia (Lucas Carné), Necotium (Manuel Matés), Nubalia (Miguel Planas), Trovit (Iñaki Ecenarro), Ulabox (Jaume Gomà) i Softonic (Tomás Diago).

El clúster està també obert a proveïdors de serveis d´aquestes empreses, així com a inversors vinculats a aquest camp, reforçant la voluntat de ser un espai de detecció de noves oportunitats i un pol de creixement del teixit empresarial local, a més de fomentar la cultura emprenedora. En aquest sentit, formen part del clúster com a impulsors Active Venture Partners (Christopher Pommerening), La Caixa Capital Risc (Carlos Trenchs), RCD (Ignasi Costas) i Nauta Capital (Marcel Rafart).

Entre els avantatges de formar part del nou clúster hi figura el suport en la captació de finançament, tant d´entitats públiques com privades (Business Angels, Capital Risc, Fòrums d´inversió), l´existència d´un canal de comunicació amb l´administració per a temes fiscals i jurídics, facilitar la interrelació amb els diferents agents implicats (administració, universitats, mitjans de comunicació), promoure la cultura emprenedora i l´atracció de talent i fomentar el networking.

Suport municipal a un sector estratègic

El suport de l´Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, a aquest nou clúster sectorial representa un bon exemple de la col·laboració publicoprivada que impulsa el consistori en el marc de l´estratègia per a la reactivació econòmica Barcelona Creixement, que passa també per convertir la capital catalana en un entorn business friendly i projectar la marca Barcelona.

En aquest sentit, el nou clúster es perfila com una oportunitat de posicionar Barcelona al nivell de ciutats que treballen activament en el camp del comerç online i que són un referent internacional, com Amsterdam, Berlín, Londres, París, Tel Aviv, Sao Paulo, Sidney o Silicon Valley (EEUU), tot un model a seguir pel que fa a la creació d´empreses tecnològiques.

A més, el Clúster Ecommerce & Tech Barcelona és una mostra de l´aposta de l´Ajuntament de Barcelona per consolidar la ciutat com a pionera en la política de clústers, una estratègia que ja ha demostrat el seu èxit en àmbits com la biotecnologia, l´energia, el disseny, el sector audiovisual o les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació).

Per últim, la importància d´aquesta iniciativa és estratègica per la seva interrelació amb altres sectors claus pel desenvolupament econòmic de la ciutat i la seva projecció internacional, com són la logística, el turisme, el comerç o la mobilitat.

Antecedents

El nou clúster és el fruit de l´esforç i d´una trajectòria emprenedora molt sòlida, iniciada l´any 1997 per empreses petites que, gràcies al seu talent i els sistemes d´emprenedoria existents a Catalunya, han aconseguit esdevenir referents internacionals.

Al llarg de més de dues dècades, aquests emprenedors juntament amb altres que s´han anat incorporant al procés, han sumat esforços amb l´Administració, les universitats i escoles de negoci i els fons d´inversió privats. Tota aquesta feina conjunta ha facilitat la creació a Barcelona d´un ecosistema potent i dinàmic al voltant de l´e-commerce, que és ja un referent al Sud d´Europa.

El passat mes de juliol, la iniciativa va donar un pas endavant amb l´organització d´una jornada a Barcelona Activa per analitzar el sector del negoci digital i detectar-ne reptes i oportunitats. Hi van participar 40 empreses, que van acordar agrupar-se i establir un full de ruta per impulsar i posicionar Barcelona com a capital de l´e-commerce i el sector digital.

Presència de Barcelona Activa a la Fira eShow, el punt de trobada del sector

La formalització del nou clúster coincideix amb la celebració a la ciutat, avui i demà, de la cinquena edició de la fira eShow, dedicada a l´E-commerce, Màrqueting Online, Hosting & Cloud Computing i Social Media.

La trobada, que també té lloc a Madrid, Lisboa i Sao Paulo, és un esdeveniment de renom mundial i cita obligada pels principals proveïdors i clients del negoci online. Hi ha confirmada la participació de 120 expositors i s´han previst més de 200 conferències, on es presenten casos d´èxit que fomenten el networking entre els participants.

Dins la fira, l´espai Barcelona Innovation Zone acollirà 12 empreses, de les quals vuit han comptat amb el suport municipal en el seu procés de creació o creixement (CatalogPlayer, Dimo, Intervertex, Ohlalapps, Servicetonic, Tripolis, Ubiqua i Websays) i dues (Innoquant i SlashMobility) estan instal·lades a la Incubadora de Glòries. L´any passat, aquestes 10 empreses van generar al voltant de 2.000.000 ? de facturació i prop de 100 llocs de treball.

En el marc d´aquest certamen, Barcelona Activa també organitzarà, amb la col·laboració de KIMbcn, una nova edició del SynergyS, una activitat de networking adreçada a intercanviar solucions i experiències a l´entorn del negoci digital. Hi haurà vuit empreses que llançaran el seus reptes, agrupades en quatre àrees: màrqueting digital (Ogilvy, Social Buy), E-commerce i Cloud (IBM i Arsys), Mobile i Apps (TV3, Kailab i Tuenti) i Social Media (Sangakoo). Durant la presentació, la resta de participants, entre els quals hi ha inscrits més de 70 empreses i emprenedors relacionats amb Barcelona Activa, tindran la possibilitat de plantejar solucions a aquests reptes.

Un negoci a l´alça

El sector digital i, en concret, l´e-commerce, ha experimentat una autèntica revolució en els darrers 10 anys, donant lloc a importants empreses que estan generant ocupació i que s´estan posicionant a nivell internacional. A més, es tracta d´un sector en creixement, que preveu triplicar en cinc anys el nombre d´empreses, llocs de treball i presència internacional.

A nivell d´Espanya, es calcula que el comerç electrònic ha crescut un 20 % i ha assolit els 12.000 milions de facturació l´any 2012 (el 2011 van ser 9.500, segons dades de la CMT). Es calcula que durant el 2013 l´activitat comercial a través d´Internet experimentarà un creixement del 25 %, arribant als 15.000 milions d´euros.

A Barcelona, l´any 2011 ja hi havia 20 empreses del sector amb presència a més de 40 països, segons un estudi realitzat per Manuel Matés, co-fundador del portal Olé. Aquestes empreses van facturar més de 2.000 milions d´euros i van donar feina a més de 5.000 persones.

La previsió és que aquestes xifres vagin a l´alça tenint també en compte les darreres dades de l´Òmnibus Municipal de Comerç 2012, segons el qual un 38,9 % dels barcelonins compra per internet .

A nivell internacional, els Estats Units lidera aquest sector, on les vendes el 2012 van ser de 186.000 milions de dòlars (140.000 milions d´euros), amb un increment del 15% segons l´empresa comScore dedicada al seguiment d´internet.





Paraules clau