Barcelona presenta el BCN|Open Challenge, una crida internacional a les empreses per trobar solucions innovadores a diversos reptes de la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona presenta el BCN|Open Challenge, una crida internacional a les empreses per trobar solucions innovadores a diversos reptes de la ciutat

16/05/2013



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Durant la tercera jornada de treball del viatge institucional de l´Ajuntament de Barcelona als Estats Units, la tinenta d´alcalde d´Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha presentat a San Francisco el programa BCN|Open Challenge, que té per objectiu millorar la qualitat dels serveis de la ciutat a través de la innovació empresarial.

Barcelona presenta el BCN|Open Challenge, una crida internacional a les empreses per trobar solucions innovadores a diversos reptes de la ciutat

Aquesta iniciativa forma part del conjunt de mesures i accions que l´Ajuntament està duent a terme a través de Barcelona Growth, el pla d´acció i full de ruta municipal per reactivar l´economia, atraure inversió, potenciar la projecció internacional de la ciutat i fomentar el seu creixement empresarial. Es tracta d´un compromís conjunt amb Citymart.com, entitat sense ànim de lucre que col·labora amb més de 80 ciutats i empreses dels cinc continents en la recerca global de solucions urbanes i socials, creant nous mercats a través d´idees innovadores que contribueixin a la transformació d´infraestructures i serveis urbans amb visió de futur.

Programa per transformar i millorar els serveis públics

BCN|Open Challenge consisteix en una crida de ressò internacional per presentar sis reptes publicats per la ciutat de Barcelona. Ell Call està obert a petites i mitjanes empreses i companyies emprenedores d´arreu del món, per oferir-los l´oportunitat d´aportar solucions innovadores que resolguin aquests reptes identificats en diversos àmbits amb impacte en la ciutadania, com la mobilitat, la innovació urbana, el medi ambient i els serveis socials, entre d´altres. Aquesta és una font de promoció de petites companyies i de captació de talent al servei de la ciutat de Barcelona, que pretén enfocar la clàssica contractació pública d´una forma moderna i realment oberta a solucions no previstes fins ara.

Els reptes que presenta Barcelona són:
– Minimitzar els robatoris de bicicletes a la ciutat
– Inclusió social a través de dispositius mòbils: M-BCN Inclusion
– Dissenyar sistemes de monitoratge a temps real de les activitats culturals que se celebren en espais oberts a la ciutat
– Incrementar el fons documental de museus i arxius a Internet a través d´eines per a la digitalització i el crowdsourcing
– Creació d´un sistema automàtic de manteniment de paviments malmesos
– Increment de la competitivitat del comerç de proximitat a través de la tecnologia

BCN|Open Challenge contempla diversos objectius. D´una banda, transformar i millorar els serveis públics i, per tant, augmentar la qualitat de vida de la ciutadania. I, de l´altra, fomentar l´emprenedoria, el creixement i la innovació empresarial, ja sigui tant per a les pimes del món que tinguin interès en operar a Barcelona com per a l´impuls de les empreses locals.

També permetrà accelerar la innovació a l´administració, al mateix temps que s´incrementa l´eficiència i la transparència en la despesa pública. Finalment, cal destacar que aquest programa de dimensió internacional és també una potent eina de posicionament de marca i d´atracció d´inversió a la ciutat.

Sònia Recasens, que visita durant aquesta setmana diverses ciutats de la costa est i oest dels EUA amb la missió d´establir contactes amb institucions i empreses per a captar inversió i projectes empresarials, assenyala que els OpenChallenge ?representen una excel·lent oportunitat per a la ciutat, els seus habitants i les empreses i emprenedors que participin en les solucions dels reptes plantejats, i també per al teixit empresarial local amb qui, sens dubte, es crearan sinèrgies de treball i de negoci?.

Recasens recorda, a més, que Barcelona té una clara vocació internacional: ?El nostre terreny de joc és el món, com ho demostra aquesta crida que ara fem a empreses de tot arreu, a qui convidem a participar en la transformació d´una ciutat que és referent mundial en molts àmbits, i que gaudeix d´un valor de marca molt potent que és també un actiu importantíssim per a les empreses?.

Compromís d´implantació dels projectes escollits

Una de les característiques del programa és que, si la empresa guanyadora és internacional, per a ser a contractada haurà d´instal·lar-se a Barcelona per fer les entregues de les seves solucions. En aquest sentit, l´Ajuntament adquireix un compromís doble amb les companyies.

Per un costat, els oferirà incentius per a l´aterratge a la ciutat, tant a nivell de proporcionar-los espais d´incubació de fins a sis mesos gratuïts i amb possibles bonificacions fiscals en cas d´empreses del sector de les tecnologies mòbils, com en serveis d´assessorament en el seu procés de creixement, com per exemple referències certificades, accés a finançament, recursos humans, agenda empresarial i institucional, entre d´altres.

Les companyies seleccionades s´hauran d´ubicar a la Free Zone de l´edifici Media-TIC de Barcelona, que acull l´agència Barcelona Growth. En aquesta zona franca, les start-ups de l´àmbit de les noves tecnologies gaudiran d´avantatges com bonificacions del 100% de les taxes i tributs municipals, de les quotes de la Seguretat Social en nous contractes indefinits, i bonificacions parcials del preu de lloguer de despatxos.

El segon compromís és el de treballar conjuntament per a l´adaptació i implementació de la proposta, transformant-la finalment en una compra real o co-inversió. Per aquest motiu, l´Ajuntament ha creat un fons d´arrencada d´1 milió d´euros, ampliable segons la qualitat i impacte social de les propostes, que es destinarà directament a la contractació dels projectes escollits. La idea final, doncs, és contribuir que les empreses seleccionades funcionin i creixin a través d´un model pioner en l´àmbit de les adquisicions de serveis, en el qual l´administració participa activament en la dinamització de l´emprenedoria a partir de la compra de solucions a reptes definits prèviament pel mateix Ajuntament i que milloren la qualitat de vida dels ciutadans.

Més informació sobre els reptes i requisits de participació a: www.bcnopenchallenge.org





Paraules clau