Barcelona aposta per una mobilitat que fomenti una combinació de modes de transport per fer una ciutat més saludable : Servei de Premsa

Barcelona aposta per una mobilitat que fomenti una combinació de modes de transport per fer una ciutat més saludable

02/07/2013



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L´Alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha presidit avui la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat que ha reunit a una seixantena d´entitats. El Pacte per a la Mobilitat és un espai de participació i de diàleg creat l´any 1998 per part de l´Ajuntament de Barcelona, amb la voluntat de comptar amb un fòrum participatiu format per l´administració local i un ampli ventall d´associacions i entitats de la ciutat per tal de construir un model de mobilitat basat en el consens. El seu objectiu és treballar i proposar mesures que garanteixin la bona convivència de tots els usos de l´espai urbà.

Segona Fase del Nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU)

La sessió plenària del Pacte ha analitzat avui la segona fase del nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018. L´elaboració del nou PMU consta de tres fases de treball: una primera fase de diagnosi; una segona fase amb la part propositiva; i una tercera fase d´avaluació ambiental per determinar els efectes que les mesures previstes suposaran sobre el medi ambient.

La primera fase es va presentar el passat mes d´octubre del 2012 i va recollir una diagnosi de l´actual estat de la mobilitat a la ciutat de Barcelona alhora que va plantejar diversos escenaris de futur. A partir d´aquí, el Govern Municipal va obrir un procés de participació entre els diferents grups de treball que conformen el Pacte per a la Mobilitat amb l´objectiu d´analitzar els diferents escenaris apuntats i configurar propostes concretes per incloure a la segons fase del pla.

Com a resultat d´aquest procés, el Govern Municipal presenta ara la segona fase del Pla que defineix com a eixos estratègics assolir una mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient a la capital catalana. En base a això, l´Ajuntament de Barcelona s´ha marcat com a objectius pel 2018:

 Aconseguir la pacificació amb un nivell de servei de trànsit similar a l´actual.
 Compliment paràmetres normatius de qualitat ambiental: directiva UE, Kyoto, etc. (valors límit de mitjana anual: NO2: 40μg/m3, PM10: 40μg/m3, PM2,5: 25μg/m3
 Incrementar l´espai viari destinat als vianants.
 Reduir el soroll del trànsit rodat de l´espai públic.
 Reduir les víctimes de trànsit.
 Increment dels desplaçaments en transport públic fins al 43% (actualment 39,9%).
 Increment dels desplaçaments a peu fins al 35,4% (actualment 31,9%).
 Increment dels desplaçaments en bicicleta fins al 3% (actualment 1,5%).
 Reducció dels desplaçaments en vehicle privat fins als 18,6% (actualment 26,7%).

Per assolir aquests objectius el Pla determina la necessitat de realitzar una sèrie d´intervencions dirigides als vianants, a les bicicletes, al transport públic, a la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) i al Vehicle Privat (Moto i Cotxe).

Mesures adreçades als vianants:

Definir una xarxa d´itineraris de vianants; millorar l´accessibilitat i el confort a les voreres i als espais per a vianants; ampliar la superfície dedicada al vianant; augmentar la seguretat del vianant; desenvolupar Zones Pacificades més eficients i més eficaces; millorar la senyalització de vianants per a usos turístics; promocionar el camí escolar i la mobilitat sostenible i segura als centres educatius; revisar les ordenances municipals per tal de potenciar la figura del vianant; revaloritzar de la figura del vianant mitjançant activitats de divulgació, comunicació i promoció.

Mesures adreçades a les bicicletes:

Ampliar i millorar la xarxa d´itineraris de bicicleta (carril bici i zones pacificades); augmentar l´oferta d´aparcaments per a bicicletes a la via pública; revisar i millorar els punts conflictius i amb més sinistralitat de la xarxa ciclista; promocionar la creació de places d´aparcament segur per a bicicletes; reactivar el registre i el marcatge de bicicletes i d´altres serveis vinculats; millorar la gestió de les bicicletes als dipòsits municipals; fomentar la millora de l´adequació del transport públic per a l´accés de bicicletes; fomentar els punts de servei per a la bicicleta a les estacions de transport públic; millorar l´eficiència del servei de bicicletes públiques de la ciutat; afavorir l´ús de la bici per part de col·lectius privats; adaptar la normativa existent a la realitat de la bicicleta i d´altres ginys; promocionar la bici elèctrica i la bicicleta en general.

Mesures adreçades al transport públic:

Implantació de la Nova Xarxa Bus; millorar el servei de les línies de proximitat i complementàries de la Nova Xarxa Bus; millorar la connexió amb la resta de línies interurbanes; fomentar la regulació de les línies interurbanes en estacions d´autobusos; revisar els recorreguts de les línies interurbanes dins la ciutat; impulsar les infraestructures de transport d´autobusos interurbans; fomentar els carrils BUS-VAO d´entrada a Barcelona; utilitzar autobusos més sostenibles; fomentar la T-Mobilitat i la integració dels sistemes de transport públic, bicicleta, car-sharing i aparcament fora de calçada per vehicles alternatius i Park&Ride; disminuir els quilòmetres en buit de circulació de taxis; fomentar l´ús de taxis sostenibles i accessibles; facilitar noves tecnologies en la gestió de parades de taxi de la ciutat; garantir l´accessibilitat al transport públic; potenciar la coordinació amb altres administracions per fer efectives les infraestructures del transport previstes a la ciutat de Barcelona; optimitzar l´ oferta/demanda i l´ocupació del transport públic discrecional; fer un estudi sobre la viabilitat per preveure espai d´encotxament i desencotxament d´autocars discrecionals en equipaments; ampliació de la xarxa de la Zona Bus i incorporació de noves tecnologies per millorar la gestió i la informació als usuaris d´aquest servei.

Mesures adreçades a la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM):

Estudiar una regulació específica per zones de la DUM; estudiar la implantació d´àrees de proximitat i de centres de distribució de les mercaderies; promocionar el repartiment de mercaderies amb mitjans de transport de baix impacte; estudiar la gestió de la distribució de les mercaderies en funció de paràmetres ambientals; incorporar noves tecnologies per millorar la gestió de la distribució; millorar el seguiment i el control de la indisciplina i incrementar la seguretat durant la distribució.

Mesures adreçades al vehicle privat:

Millorar la senyalització informativa; gestió del trànsit amb criteris ambientals; actuar intensivament sobre els punts de risc d´accidents de trànsit a la ciutat; adaptació del disseny urbà per millorar la seguretat; fomentar el canvi modal del vehicle privat al transport públic o vehicle compartit; fomentar els sistemes de sharing / pooling de vehicles; fomentar l´ús dels carrils d´alta ocupació VAO; estudiar la possibilitat de fer servir alguns carrils específics per vehicles sostenibles i d´alta ocupació; millorar la informació en temps real del trànsit i oferir a l´usuari informació sobre mitjans de transport alternatiu; promocionar els vehicles eficients i estudiar incentius per afavorir aquests vehicles; afavorir la diversificació energètica; augmentar el control de soroll i de les emissions contaminants; impulsar el Pla de Mobilitat d´Empresa del propi Ajuntament; estudiar la possibilitat de vincular la llicència d´activitat als Estudis d´Avaluació de Mobilitat Generada (EAMG) i als Plans de Mobilitat d´Empresa; incloure polítiques de planejament per tal de disminuir les distàncies dels desplaçaments i l´ús del vehicle privat; utilitzar mitjans tecnològics que proporcionin la màxima informació de mobilitat; revisar i millorar la gestió de l´estacionament en superfície; revisar el pla d´aparcaments municipals en subsòl; estudiar la possible revisió de les normes urbanístiques per adaptar la ràtio de places d´estacionament en edificis a la realitat del territori; participar en jornades de divulgació de la mobilitat sostenible i segura; organitzar i col·laborar en actes de promoció de desplaçaments sostenibles; promoure cursos de conducció eficient i econòmica; fomentar l´estacionament en calçada i fora de calçada (subterrani) de les motos; i revisar les zones ZAM i ampliar-les.

El Govern Municipal iniciarà aquest mes de setembre una segona fase de participació amb les entitats per concretar les mesures anteriorment descrites.





Paraules clau