L’Ajuntament de Barcelona reduirà el 2013 un 70% l’import pendent de cobrar de la Generalitat de Catalunya : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona reduirà el 2013 un 70% l’import pendent de cobrar de la Generalitat de Catalunya

27/09/2013



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona preveu reduir en un 70% l’import pendent de cobrar de la Generalitat de Catalunya abans de finals de 2013, fruit del diàleg i les negociacions establertes amb l’administració catalana i l’Estat. El consistori treballa amb l’objectiu que el deute pendent de 226 milions d’euros registrat fins a finals de 2012 baixi fins a 65,8, a través dels pagaments que realitzi la pròpia Generalitat i les transferències del Fons de Liquiditat especial per a les Comunitats Autònomes que articula l’Estat per a finançar el pagament als ens locals.

Aquestes xifres corresponen als imports comptabilitzats per l’Ajuntament fins al 31 de desembre de 2012, ja que es considera com a deute els drets pendents de cobrar de la Generalitat que han superat la seva data de venciment –el 31 de desembre de l’any en curs–. És per això que la data de referència presa és el 31/12/2012, que correspon a l’última liquidació de comptes públiques d’ambdues administracions.

A data de 30 de juny de 2013, l’import pendent de cobrament fins al 31/12/2012 és de 204M, ja que la Generalitat ha efectuat pagaments fins a 22M. D’aquests 204M, l’Ajuntament de Barcelona dóna de baixa per diversos motius comptables 7M. Aquest fet, doncs, situa en 197M el pendent total a 30 de juny d’aquest any.

 

Fons de Liquiditat específic

Per tal de facilitar el pagament d’aquest deute, l’Ajuntament de Barcelona ha estat treballant intensament davant el Ministeri d’Hisenda per fer possible la inclusió dels ens locals als mecanismes de pagament a proveïdors que ha posat en funcionament el govern de l’Estat, de manera que puguin accedir al finançament específic per a les comunitats autònomes en aquesta matèria.

La proposta de Barcelona va ser inclosa a la Llei 8/2013 sobre el nou ‘Mecanismo de Pago a Proveedores’, però la capital catalana en quedava exclosa pel fet que paga a tots els seus proveïdors a menys de 30 dies, complint amb la Llei de Morositat. L’alcalde de Barcelona va fer una gestió immediata exigint una solució al respecte, i, a partir d’aquí, l’Estat ha instrumentat durant el mes d’Agost un Fons de Liquiditat Especial per a les Comunitats Autònomes per tal de donar cabuda a tots els ens locals que estant al corrent de pagament amb els seus proveïdors. L’objectiu doncs, és que tot el pendent reconegut per la Generalitat amb la ciutat de Barcelona pugui ser pagat abans del 31 de desembre de 2013.

Com a resultat d’aquest treball, la Generalitat de Catalunya podrà pagar a l’Ajuntament de Barcelona a través d’un finançament específic de l’Estat –préstec– l’import que tingui reconegut a la seva comptabilitat a data de 31 de desembre de 2012.

Dels 197M que l’Ajuntament té com a drets pendents de cobrament i mencionats anteriorment, la Generalitat de Catalunya en té pendent de reconèixer 74M. Aquesta xifra prové dels imports de les obligacions pendents de reconèixer per part de la Generalitat –ja sigui per motius comptables de calendari justificat, o per limitació de la capacitat pressupostària–, i de les discrepàncies entre ambdues administracions. Tenint en compte que, d’acord amb el Sistema Europeu de Comptes (SEC), el criteri que preval en aquests casos és el de l’entitat pagadora, l’import que Barcelona cobrarà a través del Fons de Liquiditat específic de l’Estat abans de finals de 2013 serà de 123M.

Obligacions pendents de reconèixer per part de la Generalitat

Els 74M pendents de cobrament que no té reconeguts la Generalitat es classifiquen pels diferents conceptes següents:

Obligacions pendents de reconèixer (OPR): Són imports d’actes administratius que l’Ajuntament té registrats com a dret a la seva comptabilitat i que la Generalitat no ha comptabilitzat com a obligació de pagament. En aquest cas, es diferencien dos casos:

Discrepàncies: Són drets comptabilitzats per l’Ajuntament de Barcelona dels quals la Generalitat no n’accepta el fonament administratiu. Fonamentalment són discrepàncies tributàries corresponents als Impostos de Béns Immobles (IBI) històrics d’equipaments sanitaris ubicats a Barcelona pels quals la Generalitat en demana exempció.
Cal remarcar que les dues administracions ja s’han posat a treballar per analitzar jurídicament les diferents casuístiques a fons i fer una proposta de resolució definitiva.

En resum, doncs, la reducció prevista de l’import pendent de cobrament de la Generalitat comptabilitzat per l’Ajuntament de Barcelona és el següent:

 

deute

 

Si es té en compte que els 8,2M corresponents a les obligacions pendents de reconèixer per la Generalitat per motius comptables de calendari quedaran automàticament resolts a l’exercici 2013, es pot concloure que l’import pendent de reconèixer-ne l’obligació per part de la Generalitat de Catalunya és de 65,8M.

La fortalesa de la gestió financera de l’Ajuntament de Barcelona permet afrontar aquesta situació amb plenes garanties gràcies a una posició de caixa i un accés a la liquiditat molt sòlids. Així ho recull la qualificació de doble ‘aa’ de l’últim Indicador de Nivell de Crèdit emès per l’agència Standard & Poor’s a finals del mes de juliol de 2013. Barcelona és l’única gran ciutat de l’Estat Espanyol que audita externament la seva comptabilitat i a la vegada se sotmet a les revisions de tres agències de rating.





Paraules clau

deute/ generitat de catalunya/