Comencen les obres de reurbanització de la plaça Gal·la Placídia de Gràcia


02/10/2013 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha començat avui les obres de reurbanització de la plaça Gal·la Placídia, amb l’objectiu de guanyar  recuperar el màxim d’espai per al passeig i l’estada dels veïns i d’endreçar  tots els elements presents en aquesta plaça.

El projecte té un pressupost de 2,24 milions d’euros i defineix l’actuació en tot l’àmbit comprès entre la Travessera de Gràcia, la Via Augusta i el carrer de Sant Marc. El principal guany és que s’incrementa en 1.665 m2 la superfície útil pels vianants, fins arribar als 7.600 m2, que es crea un gran espai d’estada a nivell del barri i que el carril existent es converteix en un vial d’accés restringit.

El projecte, que és fruit del diàleg que l’Ajuntament ha mantingut amb veïns i comerciants de Gràcia i Sarrià, incorpora algunes de les millores proposades, com un pas de vianants que no figurava inicialment al projecte. La previsió és que les obres estiguin finalitzades al juny del 2014.

Tal i com estava previst, els treballs han començat un cop el Departament de Territori i Sostenibilitat ha finalitzat les obres de remodelació, millora i adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’estació d’FGC de Gràcia, que han permès modernitzar la instal·lació, ampliar i renovar l’espai per als usuaris i fer-la més accessible. Aquestes obres han comptat amb una inversió de 20,7 Milions d’euros i s’han allargat durant dos anys i mig.

Increment de la superfície útil per a vianants

A grans trets, es crea un gran espai d’estada i d’activitats per a gent de totes les edat, i es renova íntegrament la zona de jocs infantils. L’actuació contempla la col·locació de nou paviment i mobiliari urbà, la renovació de l’enllumenat i la plantació d’arbrat.

En concret, els treballs previstos són la demolició dels paviments així com d’altres elements existents a la plaça (com ara reixes de ventilació, lluminàries, jocs infantils, mobiliari urbà, edicle del pàrquing subterrani, etc), per poder efectuar el moviment de terres necessari per tal d’ajustar els nivells de la plaça a la nova topografia projectada. Posteriorment es farà una nova pavimentació a base de paviment d’aglomerat asfàltic de color groc o negre segons la zona i paviment de lloses prefabricades de formigó a les voreres dels edificis que donen a la plaça o de peces de panet gris per a les voreres de Via Augusta i Travessera de Gràcia.,

El projecte preveu també la renovació de les xarxes de serveis urbans: l’adaptació de la xarxa de drenatge i clavegueram i la construcció d ‘un nou col·lector a la vorera de Via Augusta (que connectarà amb l’existent a la Travessera de Gràcia) i la renovació total i modernització de l’enllumenat públic.

També es preveu l’enjardinament de l’àmbit (plantació d’arbrat i de plantes vivaces i gramínies) i la instal·lació de xarxa de reg, resolent amb un talús verd la transició entre diferents nivells de la plaça, la instal·lació de mobiliari urbà (bancs i cadires, papereres, columnes de ventilació, etc.) una nova àrea de jocs infantils, dues fonts d’aigua potable, la substitució de l’edicle existent d’accés al pàrquing subterrani (BSM), una nova marquesina per a la parada d’autobús, la reubicació del quiosc de premsa i la senyalització de tota la plaça.

Pel que fa a la mobilitat, es preveu que un dels carrils ascendents de Via Augusta sigui un carril multiús en el tram davant de la plaça. Als matins funcionarà com a zona de càrrega i descàrrega per a donar servei als comerciants de la plaça, a les tardes i hores punta fora d’aquest horari funcionarà com a carril BUS, i nits i caps de setmana serà zona d’estacionament. Es tracta d’una fórmula que ja s’ha implementat amb èxit en altres punts de la ciutat.