El districte de Nou Barris endega un pla en l’àmbit educatiu per lluitar contra el fracàs i l’abandonament escolar


06/02/2014 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

La regidora del districte de Nou Barris, Irma Rognoni; i el regidor d’Educació i Universitats, Gerard Ardanuy han presentat aquest matí el pla d’actuació prioritària en l’àmbit educatiu al districte de Nou Barris 2013-2015. Aquest pla reuneix un conjunt d’accions que van encaminades fonamentalment i de manera prioritària cap a la millora de l’èxit escolar i a la lluita contra el fracàs i l’abandonament escolar.

Principalment, aquest document posa en valor el treball en base a la col·laboració entre el Districte de Nou Barris i el Consorci d’Educació de Barcelona i compta amb les actuacions que du a terme l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona. El pla compta amb cinc objectius prioritaris, 22 línies d’actuació i un total de 96 accions concretes.

La regidora del districte de Nou Barris, Irma Rognoni, ha destacat que “l’àmbit educatiu és una de les nostres màximes prioritats en aquest districte que compta amb 15.733 alumnes en ensenyaments obligatoris” i ha afegit que “aquest és un punt de partida per anar treballant en l’èxit escolar, ja que estem tenint resultats positius però no podem aturar-nos”.

Aquesta iniciativa té una durada de dos anys, fins al final de mandat, però a cada curs s’elaborarà una proposta d’actuacions concretes derivades de les necessitats i problemàtiques que es vagin detectant i de les prioritats de les administracions competents. La definició d’accions anuals permetrà adequar cada any la intervenció tant en l’educació formal com en la no formal, en un moment canviant.

Aquest pla centrat en l’àmbit de l’Educació al districte de Nou Barris es basa en cinc objectius prioritaris:

  •  Contribuir a la millora de la qualitat dels projectes, plans i programes dels ensenyaments obligatoris i postobligatoris del districte de manera que incideixi en la millora de l’èxit educatiu del seu alumnat.
  • Ajustar l’oferta d’ensenyaments obligatoris i postobligatoris a les necessitats d’escolarització del districte amb criteris d’eficiència, equitat i proximitat.
  • Millorar la coordinació de l’oferta educativa complementària amb el treball d’altres serveis i entitats en xarxa existents, de forma que sigui eficient i coherent amb la tasca que desenvolupen els centres educatius.
  • Donar suport a la funció educativa de les famílies i de les AMPA.
  • Impulsar el funcionament dels òrgans de participació en l’àmbit educatiu del districte.

Així, dins d’aquests 5 objectius prioritaris, es desenvolupen les 22 línies d’actuació amb les següents accions destacades:

  • Per afavorir els processos de transició dels joves que finalitzen l’ESO es durà a terme un pla específic en el districte per a reduir l’abandonament escolar prematur i reconduir cap a programes formatius (especialment Cicles Formatius de Grau Mitjà) els joves de 16 a 18 anys que han deixat el sistema educatiu.
  • Per continuar amb la reducció de l’absentisme escolar, que ha passat del 2,36% al curs 2008-2009 a l’1,19% al curs 2011-2012, s’impulsaran actuacions de sensibilització sobre la importància de l’escolarització en col·laboració amb les famílies, entitats i AMPA.
  • Per aprofundir i treballar en les actuacions de suport als Plans d’Actuació a la Diversitat es continuarà amb el projecte de diversificació curricular a 5 instituts del districte, que ofereix a l’alumnat de 15 i 16 anys en risc d’abandonament prematur dels estudis, estades a empreses on es treballaran les competències bàsiques relacionades amb el món laboral aprofitant les possibilitats que ofereixen els equipaments i petites empreses del districte. Al curs 2013-2014, hi participaran 50 alumnes i 11 entitats.
  • Es duran a terme actuacions de millora dels projectes educatius dels centres fent especial èmfasi en la coordinació entre les diferents etapes educatives i en la col·laboració amb els recursos i entitats del districte.
    • Per exemple, es duran a terme auditories pedagògiques per a la millora de centres de primària que tinguin més d’un 30% d’alumnat amb un baix nivell rels resultats de les proves de 6è primària en català, castellà i matemàtiques.
    • També s’analitzarà l’oferta de cursos de català i castellà de l’Escola Oficial d’Idiomes i dels centres de formació d’adults com a recursos de millora de les competències lingüístiques de l’alumnat estranger de llengües no romàniques que estiguin cursant estudis postobligatoris.
    • A més, s’estudiarà la possibilitat d’iniciar projectes Tàndem en centres del districte.
  • Suport en l’àmbit de l’educació artística amb el projecte MUSE per a garantir la continuïtat del projecte com a element transformador pel treball en els valors i el reforç i suport a la diversitat.
  • Contribuir a la igualtat d’oportunitats en l’accés a les activitats educatives de la ciutat amb accés gratuït a activitats de pagament d’entitats del Consell de Coordinació Pedagògica.
  • Reduir i/o prevenir els possibles factors de risc dels infants i adolescents escolaritzats.
    • Mitjançant el reforç, revisió i seguiment del funcionament de les comissions socials dels centres educatius, per a millorar l’eficiència de la tasca que desenvolupen.
    • Donar suport a les famílies per tal que l’alumnat en situació desafavorida pugui tenir accés als ensenyaments postobligatoris.
  • Donar continuïtat i potenciar els programes de suport als centres en l’àmbit del reforç escolar amb projectes com l’Èxit-1 de reforç escolar o el Pla de Suport a l’alumnat d’ESO: Suport a l’estiu, èxit al setembre.
  • Iniciar el programa de suport a la lectura al districte per a fomentar les competències lectores i el gust per la lectura com a fonaments de l’èxit escolar i de l’aprenentatge al llarg de la vida, tot actuant amb els infants, l’escola, la família i l’entorn.
  • Donar suport a la funció educativa de les famílies i les AMPA amb actuacions com el projecte de suport a les AMPA del districte.

El seguiment i l’avaluació del Pla es liderarà conjuntament entre el Consorci d’Educació de Barcelona i el Districte de Nou Barris, amb la participació de l’IMEB, establint diferents nivells de seguiment i de coordinació per a assegurar el seu correcte desenvolupament.