La Guàrdia Urbana de Barcelona inicia una campanya per incrementar la seguretat viària dels motoristes
18/02/2014 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
L’Ajuntament de Barcelona té com a objectiu treballar per la seguretat viària a la ciutat i reduir les víctimes d’accidents de trànsit als carrers de la capital catalana. El Govern Municipal actua per incrementar la prevenció i la conscienciació entre els ciutadans per tal de garantir que tots els col·lectius que es desplacen diàriament per Barcelona puguin fer-ho amb les màximes garanties de seguretat. En aquest sentit, el Govern ha fet una ferma aposta per protegir als més vulnerables dins de la piràmide de la mobilitat com són vianants, ciclistes i motoristes.
En el cas de les motocicletes la vulnerabilitat d’aquest vehicle fa que els seus usuaris siguin més propensos a resultar severament lesionats en un accident o fins i tot, arribar a perdre la vida. El 2013 dels 22 morts per accidents de trànsit a BCN, 10 eren conductors de motocicleta i 1 de ciclomotor. A banda, es van produir 147 ferits greus i més de 5.288 lleus entre els usuaris de vehicles de dues rodes a motor. Les motocicletes i ciclomotors van estar presents com a vehicles implicats al 37,2% dels accidents de trànsit que es van produir a Barcelona.
Dispositius Dinàmics de Control
Per tal de combatre-ho i realitzar tasques de prevenció sobre els motoristes aquesta setmana la Guàrdia Urbana de Barcelona comença una nova campanya per tal de protegir aquest col·lectiu i minimitzar el risc d’accidents i lesionats a la capital catalana. A partir d’aquest 2014, durant una setmana (de dilluns a dissabte), els agents del cos de policia barceloní establiran dispositius dinàmics de control a determinades vies de la ciutat per tal d’evitar actituds imprudents en la conducció.
Aquests dispositius dinàmics els duran a terme motoristes de la Unitat de Circulació de la Guàrdia Urbana de Barcelona, amb la col·laboració de personal de la Unitat d’Accidents i amb el suport d’un vehicle de quatre rodes. Els agents tindran com a objectiu prioritari el control de la indisciplina viaria i altres conductes comeses per conductors de vehicles a motor, però especialment aquelles infraccions fetes per motoristes que poden comportar un risc tant pel propi conductor de la motocicleta com per la resta d’usuaris de la via. Els equips patrullaran de forma dinàmica i també podran establir punts estàtics de control.
La prioritat serà incidir en aquelles conductes específiques dels motoristes que poden comportar més risc d’accident com poden ser:
- Conduir fent ziga-zaga entre vehicles
- No respectar els semàfors
- Sortir abans que el semàfor es posi en verd
- No respectar les distàncies mínimes de seguretat
- Girs indeguts
- Conducció sota els efectes d’alcohol o drogues
- Males condicions tècniques del vehicle
Cada mes s’establirà el dispositiu en una via diferent, en torn de matí i de tarda, que s’escolliran en funció de variables com la intensitat de trànsit i la seva dinàmica. S’actuarà de manera prioritària en aquelles vies amb més densitat de trànsit i que creuen carrers transversals importants. Els agents també actuaran a les cinc cruïlles de la ciutat amb més accidentalitat durant l’any 2013: av. Diagonal / pg. de Gràcia; av. Diagonal / Balmes; av. Diagonal / Pau Claris; Gran Via C.C./ Pg. de Gràcia; Gran Via C.C./ Marina. Les principals causes d’accident en aquests espais són: no respectar les distàncies de seguretat, no respectar les llums semafòriques i els girs indeguts, el tipus de col·lisió són les fronto-lateral; lateral i abast.
Consells de prevenció
Paral·lelament a aquesta nova mesura, mentre es realitzin els controls, els agents de la Guàrdia Urbana repartiran als usuaris dels vehicles de dues rodes a motor un tríptic informatiu amb consells i recomanacions per tal que els motoristes evitin les situacions de risc. En total s’han editat 5.000 tríptics que es distribuiran com a elements de suport a la campanya. Els fulletons també s’enviaran a tallers i botigues de motos i a pàrquings de B:SM.
Macro-controls d’alcohol i drogues
L’any passat el cos de policia barceloní ja va iniciar una sèrie de macro-controls mensuals d’alcohol i drogues a la ciutat, centrats especialment en els conductors de motos i ciclomotors. Els macro-controls es realitzen mensualment i se sumen als controls habituals d’alcohol i drogues que realitzen cada setmana les diferents Unitats Territorials.
L’alcohol i les drogues són dels factors que més influeixen com a causes indirectes d’accident a la ciutat. Per aquest motiu, el cos de policia barceloní també s’ha marcat com a prioritat la detecció de la conducció sota els efectes d’aquestes substàncies, fent una especial èmfasi en els conductors de motos i ciclomotors, ja que en el cas d’aquest col·lectiu la gravetat de les lesions s’agreuja exponencialment.



