Barcelona executa el 98% del pressupost de l’any 2013


19/03/2014 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona va executar l’any 2013 la pràctica totalitat dels recursos disponibles per tirar endavant els projectes i serveis destinats a donar la màxima atenció a les necessitats de les persones, garantir el seu benestar i qualitat de vida i generar riquesa i llocs de treball. Així es desprèn de la liquidació del pressupost municipal per a l’any passat, que reflecteix uns dels millors ratis d’execució mai assolits en els últims anys.

En roda de premsa, la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha expressat la seva “satisfacció” pels resultats aconseguits, que permeten superar la complexitat de la situació econòmica actual i “donar compliment als compromisos adquirits pel Govern municipal per oferir resposta a les demandes i les necessitats de les persones”.

“Aquest Govern municipal ha posat el focus en crear les condicions òptimes per al creixement econòmic, l’atracció d’inversions, l’emprenedoria i la creació d’ocupació”, ha explicat Recasens, i ha afegit que, per aconseguir-ho, l’Ajuntament necessita donar una imatge de credibilitat, solvència i fer realitat aquest entorn de confiança. “Els resultats que presentem refermen aquesta aposta i la fan creïble”, ha reblat.

Pel que fa al total de despeses previstes –inclou les corrents més les de capital–, al 2013 se’n van executar un 97,55%, equivalent a 2.246 milions d’euros. Aquest percentatge és major que l’execució mitjana dels exercicis corresponents al període 2012-2013, en què es va assolir un 94,9%, i encara més alt que els anys 2009-2011, que se situava en el 92,3%.

Si es posa el focus només en les inversions –despeses de capital–, el rati d’execució se situa en el 94,45%, que equival a 356M€. La xifra torna a ser major que els anys previs, ja que al període 2012-2013 la mitjana va ser del 86,66%, i al 2009-2011, del 81,35%.

Cal tenir en compte, a més, que aquests alts índexs es produeixen en un any en què el pressupost venia prorrogat de l’exercici anterior, de manera que els ingressos i les despeses estaven fixats segons unes altres necessitats i condicionants. De la mateixa manera, els recursos destinats a inversions no es van aprovar fins al mes de maig de 2013, per la qual cosa el temps per poder materialitzar les inversions ha estat curt, d’uns 7-8 mesos. Tot i això, aquest fet no ha impedit que els ratis d’execució siguin propers al cent per cent.

Sostenibilitat de la institució garantida

 La màxima execució del pressupost disponible és tan sols una de les fites que es marca el Govern municipal en l’àmbit econòmic. Un altre dels objectius és no fer dèficit per preservar la bona salut financera i recuperar l’estabilitat perduda en anys anteriors. El tancament de l’exercici 2013, amb un superàvit anual de 139,3 milions d’euros i un superàvit acumulat de 23,5M€, magnituds que permeten continuar l’evolució positiva mostrada des de fa dos anys i recuperar l’estabilitat perduda a causa d’un dèficit total de 781,8M€ corresponent a la gestió dels anys 2009, 2010 i 2011. A l’acabament de 2013, es deixa enrere el dèficit acumulat i es passa a presentar un superàvit acumulat de 23,5M€, un resultat de càlcul pluriennal clau per garantir la sostenibilitat futura de la institució.

En paral·lel, la liquidació del 2013 assegura un estalvi brut superior al 15% dels ingressos, una prioritat per tal de disminuir la despesa financera, vetllar per la sostenibilitat a llarg termini i reduir càrregues futures. En concret, és del 19,8%, corresponent als 467M de diferència entre els ingressos corrents –2.357M– i les despeses corrents –1.890M–.

L’endeutament s’ha ubicat per sota del 60% dels ingressos corrents –el 46,7%, exactament–. I també s’ha garantit una forta posició de liquiditat per tenir autonomia davant les dificultats econòmiques i complir amb el pagament a tots els proveïdors en menys de 30 dies. La mitjana a finals de desembre de 2013 es va situar en 29,2 dies.

Gran impacte social i econòmic

Aquests resultats positius tenen un impacte directe en l’estabilitat i solvència financera de l’Ajuntament, un dels grans reptes del Govern municipal de cara a mantenir la credibilitat de la ciutat davant les persones i l’entorn. Una gestió econòmica rigorosa i sostenible com la duta a terme l’any 2013 és un requisit indispensable per donar el millor servei al ciutadà i tirar endavant polítiques socials de màxima qualitat, així com generar les condicions òptimes per al creixement econòmic, la innovació, l’emprenedoria i la inversió.

Un exemple clar és que els resultats de l’any passat fan possible tirar endavant el projecte més ambiciós dels últims anys pel que fa a habitatge públic a Barcelona. L’estalvi aconseguit obre la porta a realitzar una inversió de 100M€ per augmentar en més de 1.000 habitatges el parc públic de lloguer assequible de la ciutat. L’operació, que es durà a terme gràcies a la nova gestió dels aparcaments municipals a través de l’empresa público-privada BAMSA, acomplirà un nou tràmit al Consell Plenari d’aquest mes de març, en què s’aprovarà un expedient per transferir 100M€ al Patronat Municipal de l’Habitatge de cara a la posta en marxa de les actuacions.