L’Ajuntament i Endesa signen un conveni de col·laboració per coordinar i agilitzar el pagament d’ajuts en situacions de pobresa energètica : Servei de Premsa

L’Ajuntament i Endesa signen un conveni de col·laboració per coordinar i agilitzar el pagament d’ajuts en situacions de pobresa energètica

27/03/2014



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), i Endesa han signat un conveni de col·laboració per coordinar el pagament d’ajuts municipals per deutes generats amb motiu del subministrament d’electricitat i gas. Amb aquest conveni l’IMSS i Endesa mostren el seu compromís d’agilitzar i facilitar la forma de pagament dels ajuts municipals als usuaris de serveis socials per deutes generats amb motiu del subministrament d’electricitat i/o gas atesa .

En concret, Endesa es compromet a facilitar al consistori la forma de pagament dels ajuts municipals per evitar el tall de subministrament sense l’aplicació de cap interès de demora o comissió. Així mateix, deixarà en suspens el tall d’electricitat i/o gas a partir del moment que rep la comunicació per part dels Centres de Serveis Socials que el titular del servei és subjecte d’un ajut al respecte.

El conveni assegura d’aquesta manera que l’usuari dels Serveis Socials no es veurà afectat pel tall del subministrament, i a la vegada, el treballador/a social podrà agilitzar el pagament de l’ajut podent-lo ingressar directament a la Companyia.

La tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, ha valorat molt positivament la signatura d’aquest acord amb la companyia elèctrica “perquè demostra el compromís municipal de continuar donant resposta a les necessitats socials de la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona continuarà posant a l’abast de les persones els mitjans necessaris per cobrir les necessitats bàsiques, entre les que es troben els costos derivats del manteniment dels subministraments de la llar”. “A més”, ha continuat Fandos, “ho fem des de la qualitat i l’eficiència, cercant sempre nous mecanismes i la complicitat dels agents implicats, com en aquest cas Endesa, per poder-ho portar a terme”

Fandos ha destacat que “disposem dels mitjans necessaris per garantir que la xarxa de Serveis Socials de l’Ajuntament puguin donar cobertura a totes les persones vulnerables que no puguin fer front als costos derivats del manteniment dels subministraments bàsics de la llar, així com de qualsevol necessitat bàsica”.

En aquest sentit, el director general d’Endesa a Catalunya, Josep Maria Rovira, ha subratllat la importància de l’acord subscrit: “En aquests moments de context social difícil pels nostres clients, Endesa es mostra sensible a aquesta realitat i per això està satisfeta de cercar els mecanismes més idonis per facilitar una solució a aquelles persones que es troben en situació de vulnerabilitat econpomica”.

Durant l’any 2013, l’ajuntament va atorgar 3.117 ajuts per un import de 512.281 euros corresponen al pagament de subministraments per pal•liar els efectes de pobresa energètica (el 96,7% més que l’any 2012), i, com es va anunciar el passat mes de gener, es disposarà d’una partida específica i il·limitada per tal de fer front a les situacions derivades del tall de subministraments energètics i d’aigua a les persones amb precarietat econòmica. Aquests ajuts, com tots aquells que s’atorguen des dels Centres de Serveis Socials, es fan efectius un cop el treballador/a social realitza la valoració de l’usuari.

L’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, a part de disposar d’una partida econòmica il·limitada, també ha portat a terme diferents accions per fer front als efectes de la pobresa energètica:

Per una banda, s’estan establint relacions amb representants d’altres companyies que operen a Barcelona per establir els circuits i la interlocució necessària que garanteixi el coneixement del Serveis Socials en els casos de tall en el subministrament de persones vulnerables:

– Dins del marc de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, s’ha aprovat el protocol per evitar el tall de subministrament d’aigua a les persones que no poden fer-se càrrec de les factures. Aquest protocol preveu que en cas d’impagament de les factures, i en cas que es puguin beneficiar de les tarifes socials de l’AMB, aquestes passaran a ser més barates. Aquest protocol està validat per totes les parts que intervenen en el procés: l’AMB, com a titular del subministrament i responsable de les tarifes i el servei, els Ajuntaments com a responsables de les actuacions que es portin a terme en el seu territori i les Companyies responsables de les gestions del servei en contacte directe amb els usuaris.
– Els Centres de Serveis Socials de la ciutat continuen informant del Fons de Solidaritat de la Fundació AGBAR, i faciliten informació a les persones interessades per obtenir la documentació necessària i poder fer ús d’aquesta ajuda amb l’objectiu d’eximir del pagament del consum d’aigua.

Per altra banda, s’està realitzant una campanya de divulgació i comunicació emmarcada principalment en els centres de serveis socials de la xarxa de l’IMSS, els Centres d’Atenció Primària, el Banc d’Aliments i altres serveis i entitats del tercer sector social per donar a conèixer els ajuts disponibles per fer front a la pobresa energètica, tarifa social, consells d’ estalvi energètic, entitats d’ajuda, etc.

Els Centres de Serveis Socials continuaran treballant de forma conjunta amb les entitats socials de la ciutat per abordar de manera coordinada els ajuts a famílies afectades per aquest problema des de la vessant de la detecció, la informació i l’atenció.

 





Paraules clau

pobresa energética/