ONU-Habitat agafa Barcelona com exemple de foment de la mobilitat elèctrica : Servei de Premsa

ONU-Habitat agafa Barcelona com exemple de foment de la mobilitat elèctrica

25/04/2014



Temps estimat de lectura: 3 minuts

70 experts internacionals participen durant dos dies en la Reunió d’Experts “Fomentant solucions de mobilitat urbana sostenible”, organitzada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona i el Programa de les Nacions Unides per als Assentaments Humans, ONU-Habitat. La reunió ha comptat amb la participació per videoconferència del seu director executiu, Joan Clos.

AZ8Q7270

Fruit dels debats i de les intervencions que s’hi han escoltat, s’ha conclòs que la mobilitat està completament vinculada a la planificació i el disseny urbà de les ciutats. Segons els experts, que han compartit experiències de transport públic en àmbits tan diversos com la ciutat brasilera de Curitiba, ciutats xineses o Barcelona, el disseny de l’espai públic és determinant en l’eficàcia del transport públic. Com també ho és, aquest transport públic, per garantir i millorar la qualitat de l’aire a les ciutats.

Durant la jornada Barcelona ha presentat el projecte de la nova xarxa de bus que s’està duent a terme a la ciutat, com a exemple de mobilitat sostenible. La nova xarxa optimitza recorreguts millorant alhora les freqüències de pas dels vehicles assolint un servei més eficient i més eficaç pels usuaris.

L’objectiu de la reunió era avançar en l’agenda mundial sobre mobilitat urbana i promoure l’adopció de mesures per part de les ciutats per solucionar problemes relacionats amb el transport urbà, com són les emissions de gasos d’efecte hivernacle, el soroll i la contaminació de l’aire i els accidents de trànsit, que no necessàriament es resolen per la construcció de noves infraestructures. I és que es calcula que el transport és responsable del 22% de les emissions de CO2, dels quals un 40% son atribuïbles a la mobilitat urbana.

 

Aposta per la mobilitat eléctrica: Barcelona com a model

La reunió també ha servit per abordar els problemes relacionats amb grans consums d’energia no renovable que té el sector del transport, per la qual cosa es dedica un apartat especial a la mobilitat elèctrica. En aquest sentit, i tenint en compte que Barcelona és per si mateix una de les ciutats més importants del món que han fet un progrés significatiu en la promoció de la mobilitat elèctrica, l’esdeveniment ha servit per posar Barcelona com “exemple de bones pràctiques que cal replicar en d’altres ciutats”.

Segons el Pla explicat per Barcelona es tracta de garantir tota la cadena de valor per a la mobilitat elèctrica, en cotxe, taxi, autobús o motocicleta o mercaderies d’última milla, assegurant la fabricació, la infraestructura i xarxa de recàrrega necessària i les polítiques de mobilitat adequades que garanteixen al final que es tracta d’una oferta atractiva pel client o usuari.

Segons les conclusions dels experts reunits a Barcelona, l’aposta decidida pels Vehicles Elèctrics proporciona una oportunitat de restringir emissions del transport i contribuir a contenir l’augment de la temperatura global del planeta. Segons l’Agència d’Energia Internacional, l’ús massiu de vehicles elèctrics pel 2050 pot contribuir a reduir un 30% les emissions de diòxid de carboni dels vehicles.

Els experts han apostat per fomentar la conscienciació dels ciutadans sobre els beneficis de la mobilitat elèctrica i de discriminar aquets tipus de vehicles davant els més contaminants. Han coincidit que hi ha factors que poden limitar i condicionar la implantació del vehicle elèctric com per exemple els costos dels vehicles, l’autonomia de les bateries, la disponibilitat d’infraestructura de càrrega.





Paraules clau

innovació/ mobilitat/ UN-Habitat/