Maite Fandos: “els Centres de Serveis Socials han de ser una porta oberta a tota la ciutadania i uns equipaments de referència d’atenció a les persones” : Servei de Premsa

Maite Fandos: “els Centres de Serveis Socials han de ser una porta oberta a tota la ciutadania i uns equipaments de referència d’atenció a les persones”

22/10/2014



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, ha participat aquest matí a la inauguració del I Congrés de Serveis Socials Bàsics sota el lema Vides en crisi(s). Ètica, recerca i creativitat. Transformem el present construint el futur.

A l’acte d’inauguració, que ha tingut lloc al recinte de la Fabra i Coats, i que ha comptat amb la participació, d’entre d’altres, de la Consellera de Benestar Socials i Família, Neus Munté, Maite Fandos ha volgut agrair la important tasca que estan realitzant els professionals dels centres de serveis socials, “uns professionals que estan donant una resposta implacable, tant en l’atenció individual a les persones, com en el treball amb xarxa i en la implicació en el territori, i tot això amb una qualitat del servei més que reconeguda”.

Fandos també ha recordat que els ajuntaments, com a administracions més properes al ciutadà, han hagut de fer front a molts reptes en aquests últims anys i s’ha prioritzat l’atenció a les persones. En aquest sentit, ha fet referència a l’aposta de l’Ajuntament de Barcelona per les polítiques socials, incrementant des del 2011, i de forma sostinguda, un 30% la seva inversió en les partides de protecció i de promoció social, “cada euro que gastem en ajudar a les persones té un retorn social immens”, ha dit la tinenta d’alcalde, que ha afegit que un dels objectius de l’Ajuntament és que els Centres de Serveis Socials siguin una porta oberta a la ciutadania, “volem que les persones els tinguin com a equipaments de referència, coneguin els seus recursos i amb que se’ls pot ajudar, i així potenciar una tasca més preventiva i evitar que un problema o una situació és faci més gran o es cronifiqui”.

“El nostre repte ha estat anar més enllà dels serveis clàssics de la nostra cartera de serveis socials per tal de poder donar una resposta a noves situacions de gran complexitat”, ha dit Fandos. En aquest sentit, la responsable municipal en matèria de Serveis Socials ha explicat que en aquests darrers tres anys l’Ajuntament ha ampliat aquesta cartera amb nous serveis per adaptar-se a les noves necessitats. Mesures com el programa Proper d’inclusió laboral de persones vulnerables; la Targeta Barcelona Solidària en temes d’alimentació; el model d’intervenció amb persones sense llar, Housing First; el projecte Vincles per a gent gran; entre d’altres. Projectes que, com ha dit Fandos, “requereixen d’una reflexió de l’ètica i els valors intrínsecs que han de regir la nostra acció”.

La tinenta d’alcalde també ha fet referència a la relació dels serveis socials amb la innovació social, la creativitat i la contínua recerca de nous projectes, “per tal de fer que els programes i els serveis socials siguin un veritable referent qualitatiu, cohesionador i que pugui donar les respostes adequades i efectives que la nostra ciutadania es mereix”. Maite Fandos ha destacat que “Barcelona està preparada per ser una gran capital en l’àmbit del benestar, de la mateixa manera que ho som, per exemple, de la innovació, el coneixement, l’esport, la cultura i el disseny”.

L’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports s’atén als ciutadans des dels 40 centres de serveis socials, a més dels serveis socials especialitzats com els d’infància, dona, immigració, gent gran, persones vulnerables i urgències i emergències socials.

L’any 2013 es van atendre aproximadament 71.000 persones amb 189.000 atencions directes, fet que suposa un increment del 10% de persones ateses respecte el 2011. Pel que fa als ajuts econòmics d’inclusió, van augmentar en quasi un 80%, passant de 2.750.000 euros l’any 2011 a quasi 5 milions d’euros. L’any passat es van atendre 19.382 persones en el Servei d’Atenció Domiciliària i 70.000 són usuàries del servei de Teleassistència. A més, des de l’any 2012 i fins el mes de setembre d’aquest any, l’Ajuntament ha atorgat 7.480 ajuts en matèria de pobresa energètica per un import de 1.232.000 euros. En aquest sentit el consistori disposa d’una partida especifica i il•limitada per fer front a les situacions derivades del tall de subministraments energètics i d’aigua a les persones amb precarietat econòmica.





Paraules clau

Serveis Socials/