L’Ajuntament de Barcelona incorpora tres radars “pedagògics” a la ciutat
03/12/2014 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 2 minuts
Aquesta setmana, l’Ajuntament de Barcelona inicia la instal·lació de tres radars “pedagògics” a la ciutat de Barcelona. Aquests aparells consisteixen en uns panells electrònics que mostren als conductors la velocitat a la qual estan circulant i alhora els alerten si superen els límits de la via. La particularitat d’aquests radars “pedagògics” és que només mesuren i informen de la velocitat, però no sancionen. L’objectiu dels mateixos és conscienciar als conductors de la velocitat a la qual estan circulant per tal que la disminueixin i alhora recollir dades del comportament dels vehicles en els punts escollits.
El mes de desembre de l’any passat ja es va fer una primera prova pilot a l’Av. Foix, a sota el pont de Reina Elisenda, amb la instal·lació del primer radar “pedagògic” de la ciutat en un punt on coincidien una sortida dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i camins escolars. El pas de vianants no estava semaforitzat i de baixada es podien produir situacions de risc a conseqüència de la velocitat dels vehicles. Segons les dades avaluades, la presència d’aquest radar va permetre que la velocitat mitjana dels vehicles disminuís en un -10% i la velocitat punta un -20%.

Els bons resultats obtinguts han fet que l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant el departament de Mobilitat, hagi decidit adquirir de manera definitiva tres aparells per tal de col·locar-los a diferents punts de la ciutat. En total s’han seleccionat una seixantena d’ubicacions dels deu districtes de Barcelona. El Govern Municipal anirà instal·lant rotatòriament aquests radars, cada quinze dies, als diferents punts amb l’objectiu d’aconseguir un efecte d’alerta sobre els conductors. Així, el fet de col·locar les unitats periòdicament en diferents indrets permetrà adaptar-se a les necessitats de cada territori i contribuirà a evitar alhora que els conductors s’hi acostumin.
Els punts seleccionats són espais on s’ha detectat un risc i on s’ha considerat necessari aplicar-hi aquest efecte “pedagògic”. Bàsicament es tracta d’entorns escolars, passos de vianants no semaforitzats i carrers de velocitat 30, on els districtes i la Guàrdia Urbana havien registrat que s’hi produïen excessos de velocitat.
Les tres primeres ubicacions on s’instal·laran aquests radars seran:
– Marqués de Sentmenat / Comtes de Bell·lloc (Les Corts)
– Pedrell / Pujolet (Font d’en Fargues)
– Freser/ Xifré (El camp de l’Arpa del Clot)
D’aquesta manera, l’Ajuntament de Barcelona, a banda de les accions de caràcter sancionador, també vol apostar per aquelles mesures de caràcter pedagògic que inciten a la reflexió directa de la ciutadania enfront a la responsabilitat de conduir, i més en entorns especialment sensibles pel risc viari. El Govern Municipal considera que el fet d’advertir als conductors de la velocitat a la qual s’estan aproximant a l’indret de risc, en el qual ells poden provocar un accident o un atropellament a vianants, pot ser un bon mitjà per disminuir aquest risc.


