Barcelona posicionarà el comerç de la ciutat a la xarxa Google per guanyar en visibilitat i competitivitat


13/01/2015 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 6 minuts

El projecte Comerç a la Xarxa té com a objectiu incrementar a Internet la presència dels comerços de la ciutat. Es tracta d’una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, conjuntament amb la Fundació Barcelona Comerç i que ajudarà els comerciants a augmentar la seva visibilitat on line i, per tant, la seva competitivitat.

El projecte ha estat presentat en roda de premsa per la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, el regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi i el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca.

La tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha destacat que “és un projecte on hi hem esmerçat molta il·lusió, molts recursos humans i econòmics perquè el comerç és per a nosaltres un sector estratègic i cabdal de la nostra ciutat”. Recasens ha remarcat: “Necessitem que el nostre comerç vagi bé, sigui competitiu i estigui el màxim de posicionat en les noves tendències de consum i per tant, com a administració oferim els màxims recursos perquè això sigui possible i el nostre comerç esdevingui un dels comerços més competitius del món”.

El bon posicionament del comerç de la ciutat a través de les cerques a Google, permetrà guanyar en visibilitat i ser més competitius. Recasens ha declarat: “Volem augmentar la competitivitat d’aquest comerç i convertir-los en un aparador virtual de gran abast ciutadà, fàcilment accessible i conegut dels nostres residents i també per atraure el turisme, – els 27 milions de visites que rebem a l’any -, que venen amb motiu de fer shopping i que els nostres comerços en puguin treure profit”.
A Espanya, el 95% de les cerques d’informació es fan a través de Google i el 83% dels usuaris de smartphones estan interessats en serveis de geolocalització, entre ells, les cerques de comerços pròxims a l’entorn de l’usuari.

La tinent d’alcalde ha explicat que: ”de la mateixa manera que a les persones que busquen feina els hi ensenyem a utilitzar la xarxa professional Linkedin, als comerços els hi oferim eines, recursos i assessorament per millorar la seva presència a la xarxa i generar-ne tràfic que, al final es tradueixi en més vendes”.

Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats ha agraït a Barcelona Activa entomar l’encàrrec de desenvolupar el projecte i el treball transversal amb altres àrees municipals que permet tirar-lo endavant. El regidor Blasi ha declarat que un dels objectius del projecte és: “d’una banda, la voluntat de tenir una presència massiva del comerç a Internet i de l’altra, fer-ho a través de la formació que permet que les persones del comerç puguin utilitzar l’eina que se’ls ofereix i un exemple és el programa Obert al Futur que al llarg dels dos anys que ja portem ha tingut un èxit més que considerable entre els comerciants”.

El regidor Blasi ha remarcat que “el projecte el fem a través del teixit associatiu perquè volem potenciar l’associacionisme entre el comerç de la ciutat i per això ho fem de la mà de la Fundació Barcelona Comerç i després ho podrem estendre a la resta de la ciutat”.

La Fundació Barcelona Comerç exercirà d’interlocutor amb l’Ajuntament de Barcelona per tal d’impulsar la difusió d’aquesta iniciativa entre el sector comercial prioritàriament associat, amb qui conjuntament es farà el seguiment del desenvolupament de les diferents fases del procés: visites realitzades als comerços, digitalització dels establiments, valoració dels resultats obtinguts i avaluació dels propis comerciants.

Se signa un conveni marc entre l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Barcelona Comerç per estendre aquesta iniciativa entre els 18 eixos comercials de la ciutat durant el 2015 i el 2016. Els 18 eixos són: Amics de la Rambla, Barna Centre, Carrer de Sants, Cor d’Horta i Mercat, Cor Eixample, Creu Coberta, Eix Clot, Eix Comercial de Gran de Gràcia, Eix Comercial de Sant Gervasi, Eix Comercial del Raval, Eix Maragall, Eix Sagrada Família, L’Eix de Sant Andreu, Nou Barris Centre Comerç, Sant Antoni Comerç, Sant Martí Eix Comercial, Sants-Les Corts Eix Comercial i Sarrià Eix Comercial.

Pel que fa a l’import de Comerç a la xarxa, es destina 150 euros per comerç adherit al projecte amb l’objectiu de fer com a mínim, la digitalització de 4.000 comerços, el que fa un pressupost total destinat al projecte de 600.000 euros. Recasens ha afirmat que aquesta dotació econòmica “demostra el compromís i implicació de l’Ajuntament envers el petit comerç al que destinem molts recursos perquè volem que sigui un projecte ambiciós i estendre de forma massiva aquesta eina als comerciants de la ciutat”.
Digitalització del comerç

La digitalització dels establiments comercials de proximitat facilitarà la recerca dels usuaris que es connectin a Internet per localitzar un establiment que s’ajusti a les seves necessitats. Així mateix, permet als clients potencials l’accés directe als webs i/o xarxes socials dels comerços, cosa que ajuda a la difusió i el coneixement dels productes, serveis i ofertes concretes que ofereix el comerciant en cada moment.

La digitalització de la informació del comerç es concreta en una fitxa que detalla tota la informació de l’establiment: nom, telèfon, adreça, horaris, dies d’obertura, fotografies, productes més atractius, connexions a altres xarxes (facebook, Instagram,..) , opinions d’altres consumidors,… El projecte preveu l’elaboració de la fitxa dels comerços que no en tenen i la recuperació i actualització de la fitxa d’aquells comerços que Google ha pogut generar automàticament.

El projecte també inclou l’assessorament per recuperar visibilitat i posicionament a Google a aquells comerços que ja són presents a la xarxa i que volen millorar la seva presència. Dins de les accions previstes també s’inclou la traducció al català, castellà i anglès dels continguts on line dels establiments a fi de facilitar l’accés a aquesta informació també als usuaris estrangers.

Aquestes activitats aniran a càrrec d’una empresa especialitzada en el social media aplicat al negoci local. A més de la posada a punt de les fitxes de Google+Local, els seus serveis inclouen la visita personalitzada a cada comerç per tal de recopilar informació i prendre fotografies.
Implantació progressiva en el comerç de proximitat

Els barris de Sants i Hostafrancs constitueixen el primer àmbit territorial on ha començat a desenvolupar-se aquest projecte a partir del passat mes de desembre. A data de 9 de gener de 2015, 27 comerços ja s’havien adherit a aquesta iniciativa. D’aquests, cap comptava amb la fitxa, per tant, en tots els casos suposarà la seva creació. La bona acollida de Comerç a la Xarxa fins al moment diu molt de la capacitat dels comerciants per professionalitzar-se i dels seus esforços per arribar al client.

El nombre total de comerços on està previst estendre aquesta primera fase de la iniciativa és de 200 establiments ubicats a l’entorn dels carrers de Creu Coberta i carrer de Sants. El projecte es realitza mitjançant la col·laboració de les entitats comercials, concretament l’Associació de Comerciants Creu Coberta i a Sants-Establiments Units, les quals constitueixen l’eix comercial d’aquesta zona propera a la Plaça Espanya

Aquest programa s’inspira en el que el seu dia es va iniciar l’any 2013 a l’Eix de Sarrià, que va endegar una fase prèvia de digitalització dels comerços, i que ha ajudat en el desenvolupament del projecte que ara s’inicia i que s’implantarà progressivament a la resta d’eixos de la ciutat.
La formació en el món digital, clau per al impuls del comerç

Comerç a la Xarxa s’emmarca dins del Pla d’Impuls i Suport al Comerç de Barcelona 2013-2016, que entre d’altres objectius, vol impulsar un comerç innovador, modern i sostenible, a través de la innovació i l’adaptació a les TICs i el foment de la formació i la qualitat.

En aquest sentit, ha estat decisiu el programa Obert al Futur, que ofereix als comerciants formació gratuïta en gestió empresarial, innovació, capacitació tecnològica i marketing digital Aquest programa, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona a través de Barcelona Activa, presenta des del 2013 una àmplia varietat de sessions formatives que contribueixen a millorar la competitivitat del comerç de proximitat davant els nous hàbits de consum.

Obert al Futur, programa que s’imparteix a tots els districtes de la ciutat, ha ofertat, durant l’any 2014, un total de 24 càpsules, de les quals 10 formen l’itinerari denominat Màrqueting digital. El programa, en el seu conjunt, compta amb una excel·lent valoració per part dels participants, i, per a molts d’ells, aquest ha estat un primer contacte amb el món de les noves tecnologies, descobrint el potencial que representa aquest entorn per als seus negocis.