Sarrià-Sant Gervasi posa en marxa el projecte KanGo per a facilitar la utilització del transport públic entre els infants per anar a escola : Servei de Premsa

Sarrià-Sant Gervasi posa en marxa el projecte KanGo per a facilitar la utilització del transport públic entre els infants per anar a escola

03/03/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona, juntament amb la Fundació Abertis, la Fundació Catalana Síndrome de Down, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), i Telefónica i la seva startup Aditium, juntament amb el suport de l’IMI-Hàbitat Urbà, estan desenvolupant el projecte KanGo per tal de facilitar l’ús del transport públic per part dels escolars del districte de Sarrià-Sant Gervasi.

 

kangoo1kangoo2

 

Aquest projecte s’emmarca dins l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona de posar la tecnologia al servei de la millora de la qualitat de vida de les persones.

Els principals objectius d’aquest projecte són optimitzar l’ús de la xarxa de transports públics com a mitjà saludable, sostenible i econòmic; i afavorir l’autonomia dels infants aportant seguretat i confiança a les famílies i a l’alumnat en els seus desplaçaments als centres educatius.

La prova pilot consisteix en:

1) Aplicar la tecnologia NFC a les parades de les línies d’autobús urbà més properes a les escoles.
2) Trametre informació a les famílies del pas dels seus fills per les parades establertes.
3) Que les famílies rebin per SMS o correu electrònic l’avís informatiu.

L’NFC (de l’anglès Near Field Communication) és una tecnologia que facilita la interconnexió de dispositius i intercanvi de dades sense contacte explícit en entorns acotats. Per tant, les famílies dels infants, podran rebre automàticament el punt on es troben els nens i nenes (parades o escola) tan bon punt aquests validin la seva targeta de transport. Per això, a cadascuna de les parades establertes hi haurà una persona, l’anomenada Cooperant KanGo, que vetllarà perquè quedi marcat el control de pas de cada alumne. Per al bon funcionament d’aquesta iniciativa, es demana a les escoles que tinguin un punt de validació a l’entrada del centre, així com implicació en el projecte i mediació amb les famílies.

Actualment hi participen al voltant de 100 nens i nenes, xifra que varia en funció de l’organització familiar diària. Per tal de participar en aquest projecte, els infants han de tenir un mínim de 8 anys, portar la targeta de transport (T12), portar la targeta identificativa amb el dispositiu NFC, i passar pel punt de control de la parada establerta i pel punt de l’escola.

Els centres que s’han sumat el projecte són sis: l’ IE Costa i Llobera, el col·legi Sant Ignasi, La Salle Bonanova, el Col·legi Jesús-Maria Sant Gervasi, l’Escola Tàber i l’Escola Projecte.

La Fundació Abertis patrocina la contractació dels cooperants, mentre que la Fundació Catalana Síndrome de Down és la responsable de formar i seleccionar aquests cooperants. Per la seva banda, TMB s’ha ocupat de la senyalització a les parades designades com a final de trajecte, de la informació als conductors, i de l’actualització del sistema automàtic d’avisos dins dels busos. Telefónica ha proporcionat al projecte els terminals mòbils que duen els cooperants i que tenen les escoles, així com les línies de dades.

Fins al juny d’aquest 2015 estarà en marxa la prova pilot, que es va activar el passat mes de gener. Entre els mesos de juny i juliol es realitzarà una avaluació dels objectius assolits i de les mancances detectades en el projecte.

 

El districte amb major concentració escolar de Barcelona

El districte de Sarrià-Sant Gervasi és el que compta amb una major concentració escolar de Barcelona i un dels que més moviments concentra a la ciutat. Aquest territori compta, a banda dels estudis universitaris i de postgrau, amb un total de 40.000 alumnes que cada dia es dirigeixen als centres docents del territori.

El curs passat es va dur a terme una enquesta a les famílies d’alumnat de tretze centres educatius del districte en la qual es va detectar que una part important de les famílies que utilitzen el transport privat per dur els seus fills a l’escola, estarien disposades a utilitzar el transport públic com a mitjà habitual.

 

Un exemple de col·laboració público-privada

La Fundació Abertis canalitza el compromís del Grup Abertis amb la societat, la cultura i el medi ambient en els territoris en els quals hi desenvolupa la seva activitat. La Fundació també
exerceix un paper cohesionador de les accions de responsabilitat social corporativa de les empreses del grup. Duu a terme un extens Programa de Seguretat Viària adreçat principalment als conductors o vianants més vulnerables (infància, adolescència i edat avançada). La seva seu, el castell de Castellet, és centre UNESCO per a les Reserves de la Biosfera Mediterrànies.

La Fundació Catalana Síndrome de Down té com a missió millorar la qualitat de vida de les persones amb síndrome de Down o altres discapacitats intel·lectuals, fent possible la seva total inclusió a la societat i l’assoliment del màxim grau de dignitat, respecte, autodeterminació i benestar. Des del Servei d’Integració Laboral «Col·labora» es treballa per a la incorporació de les persones amb discapacitat intel·lectual en un entorn laboral normalitzat. Els professionals intervenen com a mediadors per fer compatibles les característiques individuals de cada persona amb les exigències del mercat laboral amb plenes garanties d’integració.

Telefónica és una de les més grans companyies de telecomunicacions del món per capitalització borsària i nombre de clients. Des de la seva consolidada posició en aquest sector, i amb la telefonia i la banda ampla fixa i mòbil com a suports clau del seu creixement, la Companyia orienta la seva estratègia a afermar el seu lideratge en el món digital. Present a 24 països i amb una base de clients de més de 317 milions d’accessos, Telefónica té una forta presència a Europa i Llatinoamèrica. L’objectiu de Telefónica com a Telco Digital consisteix en apropar el millor de la tecnologia a les persones.





Paraules clau

atenció a les persones/ KanGo/ Sarrià-Sant Gervasi/ smart cities/ smart city/