L’Ajuntament de Barcelona inicia els tràmits per revisar el Cadastre
31/07/2015 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 5 minuts
L’Ajuntament ha sol·licitat formalment al Cadastre de Catalunya l’inici d’un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general dels valors cadastrals per a Barcelona, atès que la darrera revisió cadastral a la ciutat es va fer l’any 2001.
L’objectiu d’aquesta revisió dels valors, vigents des del 2002, és poder actualitzar els valors dels immobles de la ciutat que el Ministeri d’Hisenda fixa en funció del valor del sòl i de la construcció. Això ha de permetre a l’Ajuntament de Barcelona poder aplicar un impost de béns immobles més just i ajustat a la realitat i practicar una política fiscal més redistributiva, mantenint els volums de recaptació globals.
La necessitat de fer-ho parteix de la premissa i la constatació que la revalorització dels habitatges en els últims quinze anys no ha estat homogènia per a tots els barris o districtes de la ciutat i sí que ho ha estat, en canvi, l’actualització dels valors.
Amb aquest tràmit formal, a més, el Govern municipal desisteix d’aplicar el coeficient d’actualització del 10% lineal pel 2016 que havia sol·licitat l’anterior Govern municipal. L’alcaldessa Ada Colau ha sol·licitat formalment per carta la revisió a la Gerència del Cadastre de Catalunya-Barcelona, i li ha comunicat que deixa sense efecte la decisió presa per l’anterior Govern municipal amb l’objectiu de poder congelar l’IBI el 2016.
El primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, ha justificat aquesta revisió “per la necessitat de revisar els valors del 2001, com ja han fet d’altres municipis com Madrid, Saragossa o Mataró i per l’altre, perquè durant aquests anys, amb la bombolla immobiliària, és evident que la pujada del valor del sòl no va ser igual a tota la ciutat i no totes les finques i immobles van veure com pujava i baixava el seu valor de la mateixa manera”.
El primer tinent d’alcalde Gerard Pisarello assegura que “l’objectiu no és recaptar més amb l’IBI, sinó reequilibrar el que paga cada ciutadà, establir una fiscalitat més progressiva, justa i equitativa que alleugereixi la càrrega de les famílies, els barris o les zones més castigades per la crisi i no penalitzi el petit comerç, que fins ara estava sobre sobrevalorat”.
Així mateix, el tinent d’alcalde ha anunciat que el govern planteja el 2016 congelar l’IBI i augmentar les bonificacions als sectors més vulnerables, com les famílies nombroses o les famílies nombroses amb discapacitats a càrrec i bonificar el 100% de l’IBI als centre sanitaris. De cara al 2017, quan entri en vigor l’actualització del cadastre, Pisarello ha avançat que el govern planteja “estudiar possibles baixades del tipus impositiu, estudiar la política de topalls perquè siguin progressius i incrementar la política d’ajusts allà on les finques es valorin a l’alça i hi hagi persones amb problemes de rendes, a les famílies monoparentals i les vídues”.
Polítiques aplicades a Barcelona del 2012-2015
Amb el RDL 20/2011 de 30 de desembre 2011, l’Estat va incorporar l’increment del tipus impositiu d’un 10% en el 2012 i 2013. A més, per aplicació de la Llei 16/2013, de 29 d’octubre de 2013, l’exercici 2014 l’Ajuntament de Barcelona podia optar entre mantenir els tipus impositius incrementats de 2013 amb el mateix valor cadastral, o actualitzar el valor cadastral i aplicar els tipus impositius vigents el 2012, és a dir, 0,75% tipus general i 1% tipus específic. L’anterior govern va optar per aquesta darrera decisió el 2014 i la va mantenir pel 2015.
Aquesta actualització del valor cadastral ve determinada per uns coeficients d’actualització que es publiquen als Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per als anys 2014 i 2015. Pel cas de Barcelona, aquest coeficient d’actualització és del 10% (es determina segons l’any de la darrera revisió cadastral, el 2001 en el cas de Barcelona). Per tant, pels anys 2014 i 2015 hi ha hagut una actualització automàtica del valor cadastral a través dels PGE, i els tipus impositius no s’han modificat.
Tot i que aquesta revisió per coeficients no és obligatòria per al 2016, l’anterior govern havia donat ordre al cadastre d’aplicar-la igualment.
Treballs tècnics durant el 2016
L’objectiu és que durant l’exercici 2016 els tècnics del Cadastre facin els treballs per actualitzar la base de dades dels béns immobles inscrits al Cadastre per tal que els nous valors puguin entrar en vigor l’exercici 2017.
En aquest impàs, i mentre s’actualitzen les dades, el govern vol modificar les Ordenances Fiscals vigents, tràmit que requereix l’acord majoritari del Plenari, per congelar l’impost de béns immobles de l’Ajuntament de Barcelona en l’exercici 2016, i que per tant no hi hagi cap increment en la quota que paguen els ciutadans.
L’IBI és l’impost que grava, entre altres drets, la propietat de l’immoble. L’impost a pagar és el resultat d’aplicar un tipus impositiu sobre una base liquidable que es calcula a partir del valor cadastral de cada immoble. Aquest valor cadastral el determina la Gerència del Cadastre en funció del valor del sòl i de la construcció. Així, aquest valor cadastral no és ni el valor d’escripturació de l’immoble, ni tampoc és el valor que s’ha pagat o el valor de mercat.
Situació actual
Durant el 2015, per aplicació de la normativa estatal el valor cadastral s’ha incrementat un 10%, i el tipus impositiu ha estat el mateix que l’any passat (el 0,75% com a tipus general) en no aprovar unes noves ordenances fiscals. Però en el cas de Barcelona, aquest increment es redueix als 4 i 6%, depenent del valor cadastral de l’immoble, per aplicació dels topalls màxims d’increment fixats a les ordenances fiscals vigents. L’impost a pagar es calcula aplicant el tipus impositiu (0,75) sobre el valor cadastral.
L’Ajuntament de Barcelona aplica, des de fa anys, dues mesures per esmorteir l’impacte de l’increment del valor cadastral a l’impost de béns immobles:
1. Reduir el tipus impositiu general del 0,89% (2001) al 0,86% (2002), 0,85% (2003-04), 0,75% (2005-11), 0,825 (2012-13) i 0,75% (2014-15). El tipus impositiu màxim que es pot aplicar és el 1,3%, de manera que el tipus impositiu actual representa el 58% del màxim que es podria aplicar.
2. Els increments de la quota a pagar estan limitats per l’aplicació dels topalls regulats a l’ordenança fiscal. Pràcticament tot l’ús residencial a Barcelona està topat. Aquests topalls són els següents:
– Habitatges: valor cadastral fins a 60.000€: 4%; valor cadastral més de 60.000€: 6%
– Aparcaments: valor cadastral fins a 15.000€:10%; valor cadastral més de 15.000€: 20%
– Resta d’usos: valor cadastral fins a 60.000€:10%; valor cadastral més de 60.000€: 20%
A part de la bonificació que s’aplica sobre la quota íntegra de l’impost per aplicació dels topalls, l’any 2012 l’Ajuntament de Barcelona també va revisar i millorar les bonificacions i subvencions de l’impost per afavorir als ciutadans amb menor capacitat econòmica com són les famílies nombroses, les famílies monoparentals o les persones vídues.
Actualment també hi ha bonificacions en el cas de les noves construccions i en les obres de rehabilitació integral, en els habitatges de protecció oficial durant el termini de tres anys i per la instal·lació de sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia solar durant els tres períodes impositius posteriors a la instal·lació.
L’actual govern vol mantenir o incrementar aquesta política de bonificacions i subvencions en l’exercici 2017, el primer on s’aplicaran els nous valors, i també es preveu una revisió dels topalls per tal que la seva aplicació sigui gradual i més justa.
L’IBI a Barcelona
Per tal de facilitar el pagament de l’impost, es pot domiciliar el pagament de l’impost i el seu fraccionament en quatre pagaments i amb un 2% de descompte. Actualment el 90% dels contribuents tenen domiciliat el pagament de l’impost. Del padró de l’IBI, aproximadament un 60% dels rebuts són d’immobles d’ús residencial, i un 40% són immobles d’altres usos (aparcaments, comerços, ensenyament, indústria, turisme i hostaleria,…).