Servei de Premsa
29/03/2024
Mercats i la Fundació F.C Barcelona renoven el projecte educatiu “Mengem sa, mengem de mercat”
17/02/2016
Temps estimat de lectura: 5 minuts
L’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB) i la Fundació F.C Barcelona han renovat el conveni de col·laboració per a la promoció del projecte educatiu “Mengem sa, mengem de mercat” per a tot l’any 2016. Fruit de la bona col·laboració entre ambdues institucions, el projecte educatiu convida les escoles a fer equip i transmetre als infants i joves els valors d’una dieta equilibrada amb el mercat com a protagonista i la pràctica habitual de l’esport en favor d’una vida saludable.
L’edició del programa per a l’any 2016 es presenta amb un seguit de novetats: visites dinamitzades de les escoles als mercats amb la participació d’educadors, i a més, nous materials que es lliuren a tots els alumnes que visiten els mercats perquè expliquin a casa els beneficis de menjar de mercat. També està previst posar en marxa una nova iniciativa pedagògica adreçada als infants de P4 i P5, composta per un conte i una guia docent, i sobre la qual es farà pròximament una prova pilot.
Visites dinamitzades
En l’actual curs escolar, les visites estan dinamitzades per un equip de quatre educadors que intervenen per explicar els trets més importants dels mercats com a espais alimentaris de venda de productes frescos, saludables i de qualitat, i com a espais de relació social. Al mateix temps, animen els escolars a interessar-se per l’activitat dels comerciants. Durant el primer trimestre de l’actual curs, han participat en aquesta experiència un total de 56 grups escolars. D’acord amb les previsions, a finals de curs s’arribarà als 150 grups escolars
Tots els alumnes que visiten un mercat reben nous materials: una bossa, un imant i un fulletó en què es destaquen els beneficis de menjar de mercat. El propòsit és que els pares també rebin aquesta informació.
Noves accions pensades per als infants de P4 i P5
Davant de la creixent participació d’escolars dels cursos P4 i P5 de l’educació infantil –uns 840 alumnes durant l’any 2015- es va prendre la decisió d’ampliar les activitats destinades a aquesta etapa educativa.
S’han elaborat nous continguts per als alumnes, entre els quals el conte sobre els mercats “El misteriós secret dels mercats de Barcelona” i una guia docent.
La idea de fons manté la lògica i les fases del conjunt del programa educatiu –una activitat prèvia, visita i activitat de cloenda-, tot i que s’hi ha subratllat la vessant lúdica i participativa, que també és una forma de fer interessar els nens en el coneixement dels mercats i els productes que s’hi venen.
La proposta adreçada als infants de P4 i P5 té com a objectius identificar els principals aliments que es consumeixen diàriament a partir de la lectura i escolta del conte i descobrir quins es poden comprar als mercats; reconèixer les diferents parades d’aliments en una visita al mercat i identificar la funció d’aquest
espai amb el seu entorn; relacionar-se amb les persones de l’entorn de forma respectuosa, a través del diàleg amb els comerciants i així exercitar habilitats socials i comunicatives, i finalment, comportar-se de forma responsable i segura en les sortides fora de l’escola.
La primera de les activitats, amb la lectura i escolta del conte, està pensada perquè es realitzi a les aules i és prèvia a la visita al mercat. El fil conductor del relat és una reunió d’aliments que es troben de nit al mercat però a l’endemà tornen a la seva parada. Posteriorment, s’organitza la visita al mercat més proper a l’escola.
El repte plantejat als alumnes és trobar els aliments que apareixen al conte i que no han tornat a la parada corresponent. A través d’una sèrie de fitxes, els nens han de dibuixar i anotar els aliment a mesura que els localitzen a les parades. Finalment, i de nou a l’escola, es demana als alumnes que elaborin les seves pròpies parades de mercat, tot fent servir materials que es troben a l’aula (plastilina o papers, entre d’altres) i reproduint el que més els ha cridat l’atenció.
Participació de les escoles en el curs 2015-2016
Al llarg del primer trimestre de l’actual curs escolar, s’han realitzat un total de 54 visites de 36 escoles de la ciutat de Barcelona als diferents mercats municipals, el que representa una participació de 1.760 alumnes davant dels 1.528 del primer trimestre del curs 2014-2015.
El programa educatiu “Mengem sa, mengem de mercat” va comptar durant el curs escolar 2014-2015 amb la participació de 79 escoles i 4.260 alumnes. De les 79 escoles que hi van prendre part, 73 van ser centres educatius de la ciutat de Barcelona i 6 d’altres municipis. Tenint en compte els 422 centres escolars de Barcelona d’educació primària i secundària, la participació va ser del 17% del total d’escoles. Al llarg del curs es van visitar un total de 30 mercats per part de 191 grups d’alumnes de diferents centres.
Els mercats més visitats van ser: la Concepció, la Guineueta, la Llibertat, l’Abaceria, Sant Antoni i Santa Caterina. Els alumnes participants, en la seva gran majoria, van visitar el mercat del seu barri i ho van fer a peu. En altres casos, sobretot pel que fa als cicles superiors, van aprofitar per treballar els crèdits de síntesi, tot visitant el mercat del seu barri i un altre del centre de la ciutat.
Valors del mercat
“Mengem sa, mengem de mercat” té com a objectiu transmetre els valors del mercat com a espai i servei de qualitat, salut, proximitat i relació social. D’acord amb aquests principis, el projecte educatiu promou una dieta equilibrada amb productes de temporada, frescos i de proximitat, al mateix temps que es fomenta la pràctica habitual de l’esport entre els més joves.
A través de les activitats organitzades al voltant del projecte, es pretén facilitar una dinàmica educativa que faciliti als alumnes tenir una experiència directa. A més, es convida els participants a compartir les seves experiències mitjançant l’elaboració d’un reportatge o de fotografies per publicar en els mitjans de difusió de l’escola o en el web “menjodemercat.cat”.
El projecte educatiu conté accions per als cursos de primària i de secundària. Al primer cicle de Primària (1r, 2n i 3r), les activitats consisteixen a conèixer les principals característiques de les parades que formen el mercat i els tipus de productes que s’hi poden trobar. En el segon cicle, les propostes als alumnes se centren en el mercat com un establiment especialitzat en productes alimentaris frescos i de qualitat, on predomina un model comercial de proximitat. En el primer cicle de Secundària, es presenta el mercat com un espai de consum on elaborar dietes saludables. El segon cicle de Secundària té com a objectiu englobar i ampliar tots els continguts treballats en etapes anteriors i sobretot abordar els principals valors que trobem al mercat com a opció de consum.
Paraules claualimentació/ educació/ mercat/ mercats/ salut/