Cloenda del curs escolar a les Escoles + Sostenibles


02/06/2016 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • Els dies 2 i 9 de juny la comunitat escolar dels centres integrats a la xarxa Escoles + Sostenibles celebren els respectius actes de cloenda del curs escolar
  • Aquests actes simbolitzen el tancament del projecte d’educació per la sostenibilitat i la millora de l’entorn més proper que cada centre ha desenvolupat al llarg del curs 2015-2016

 

Dijous 2 i dijous 9 de juny la comunitat escolar dels centres integrats a la xarxa Escoles + Sostenibles celebren els respectius actes de cloenda del curs escolar. Aquests actes simbolitzen el tancament del projecte d’educació per la sostenibilitat i la millora de l’entorn més proper que cada centre ha desenvolupat al llarg del curs 2015-2016.

 

sssss

 

Amb aquest curs, ja són 15 anys d’un programa dirigit a les comunitats educatives que s’impliquen en diagnosticar, aportar solucions i assumir compromisos per fer una ciutat més sostenible, començant pel seu entorn immediat: l’escola.

La Comissionada d’Ecologia, Eva Herrero, ha remarcat que “l’educació és un instrument imprescindible pel canvi de cultura en la sostenibilitat perquè les persones ja des de la seva infantesa aprenguin que quan parlem de sostenibilitat, el comportament en el present té un impacte en el futur”.

Herrero ha destacat que l’alumnat, el professorat, les famílies i tota la comunitat educativa participa d’un procés en què s’incideix en les relacions tan internes com externes, “ja sigui teixint xarxa i creant vincles amb altres centres, com interactuant amb l’entorn del barri i aprofitant la ciutat com espai de transformació per aprendre i per innovar”.

A la Jornada d’avui també han participat les alumnes de l’Institut Ernest Lluch que van guanyar el premi “Best Sustainable community project” (Millor projecte comunitari sostenible), un projecte internacional entre instituts de secundària a Hong Kong i de diverses ciutats de la Unió Europea de temàtica ambiental enfocada als respectius entorns urbans. Les alumnes van poder ser a Hong Kong i els seus companys xinesos són a Barcelona per explicar les seves experiències compartides.

En el marc d’aquest programa, els centres desenvolupen les seves pròpies propostes, incidint en el projecte educatiu, el currículum i la pràctica educativa en la seva globalitat. Els projectes poden abastar àmbits tan diversos com la gestió de l’energia, l’aigua i els recursos, la naturalització de l’espai de joc, l’alimentació sostenible, el camí de casa a l’escola, la disminució del soroll, el consum responsable i la prevenció dels residus…

El programa va començar el curs 2001-2002 amb 69 centres i actualment ja són 351 els que hi participen,  dels quals el 62% són de titularitat pública.  Això suposa que 124.600 alumnes i 10.775 professors participen i impulsen els projectes ambientals dels seus centres educatius. En el transcurs d’aquests 15 anys de programa, hi ha hagut una evolució i maduració en la manera de plantejar i realitzar aquests projectes, fent que molts dels centres hagin passat de treballar un projecte molt concret, de termini anual a un projecte triennal amb un desplegament d’objectius i temporalitat més amplis. En el curs 2015-2016, més de la meitat dels centres participants ho està fent amb un projecte triennal.

Alguns exemples són la transformació del carrer Cartagena, amb la coordinació i execució de la pintada de jocs al terra o la plantada i manteniment dels escocells, per part de l’escola els Encants i diferents agents municipals; l’aprofitament d’un solar proper de l’Institut de secundària Príncep de Girona, que han decidit aprofitar l’espai per fer-hi activitats vinculades amb les ciències naturals i la sostenibilitat: hi han construït un hort urbà i un amfiteatre; la iniciativa d’impulsar accions per lluitar contra el canvi climàtic a través de les xarxes socials, a partir de la “Revolució verda” de l’Escola Sant Ramon Nonat i el nou disseny del pati per part de la comunitat educativa que contempla la disminució del soroll, a l’escola Josep Mª Jujol.

El programa està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona i la Fundació Agbar.

Escoles+Sostenibles s’emmarca en el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat de Barcelona, una iniciativa en xarxa en què a més a més de les escoles, hi ha implicades 470 entitats cíviques i ciutadanes, universitats, empreses, col·legis professionals, sindicats, institucions…

 

Projectes compartits

A banda del projecte específic de cada centre, en els darrers anys s’han creat micro-xarxes amb projectes paraigües que permeten que un grup determinat d’escoles tracti una temàtica concreta i pugui compartir les seves experiències i resultats amb la resta de centres participants.

Actualment 30 centres estan específicament implicats en un projecte de malbaratament alimentari, 70 centres en la reducció dels residus amb l’ús d’embolcalls reutilitzables a l’esmorzar, 15 centres en la definició d’un pla de prevenció de residus, 30 centres estan tractant la contaminació acústica i 70 se centren en l’hort. Per altra banda, enguany, 10 centres de Barcelona han participat en la V Conferència catalana de Joves “Tinguem cura del planeta” que és un procés educatiu que busca el compromís i la responsabilitat dels joves per superar la crisi social i ambiental que pateix el nostre planeta, mitjançant un procés interactiu dut a terme per joves d’entre 13 i 16 anys de diferents localitats, regions, països i continents que aprenen i actuen units per un objectiu comú: tenir cura del planeta.

Per a més informació: www.barcelona.cat/escolessostenibles