Acord per congelar el preu dels bitllets de transport públic a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i demanda de més inversió de l’Estat : Servei de Premsa

Acord per congelar el preu dels bitllets de transport públic a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i demanda de més inversió de l’Estat

12/12/2016

L’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana han anunciat avui un acord de congelació tarifària de cara a l’any 2017 i l’ampliació de la T-12 fins als 16 anys, la creació d’una T-Ambiental i millores en l’accessibilitat a la targeta bonificada per a aturats

Per fer-ho possible les tres administracions incrementaran en 10 ME les seves aportacions al sistema de transport públic

Alhora, també reclamen que l’Estat assumeixi la seva responsabilitat i augmenti les seves aportacions en 10 ME més de cara al 2017

 

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, han encapçalat avui una reunió de treball de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) sobre el finançament del transport públic que ha tingut lloc al Palau de la Generalitat. A la trobada, també hi ha pres part la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, el conseller de Territori i Sostenibilitat i president de l’ATM, Josep Rull, i el vicepresident de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda.

 

 

Un cop finalitzada la sessió de treball, l’alcaldessa ha comparegut per avançar un important acord per la congelació de tarifes de cara al 2017. Colau ha destacat que aquesta decisió suposa un gran esforç per part de les tres administracions implicades que tenen molt clar que “en coherència amb la situació de dificultat econòmica i per motius ambientals, clarament s’ha de facilitar que la ciutadania pugui accedir al transport públic”.

Colau ha explicat que per fer-ho possible, les tres administracions incrementaran les seves aportacions al sistema de transport públic en 10ME, de manera proporcional al seu pes al si de l’ATM, però ha reclamat a l’executiu estatal que faci el mateix. “Interpel•lem a l’Estat perquè aquests anys hi ha hagut una relació inversament proporcional amb les seves aportacions”, ha assegurat. L’alcaldessa ha afirmat que promoure el transport públic per disminuir la contaminació es fa amb “inversions i amb finançament” i en aquest sentit ha deixat clar que el Govern espanyol hauria de recuperar la desinversió que ha fet aquests darrers anys. “Confio amb totes les crides al diàleg que hi ha hagut aquests dies, i insisteixo, aquests és dels acords més fàcils i més immediats que es poden fer”.

L’alcaldessa ha assegurat que per l’Ajuntament de Barcelona és prioritat “no només mantenir el servei de transport públic, no només facilitar l’accés com a mínim congelant tarifes, sinó també augmentar la tarificació social i la tarificació ambiental”.

L’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l’AMB han acordat reclamar a l’Estat que assumeixi la seva responsabilitat en el finançament del transport públic del sistema tarifari integrat de l’àrea de Barcelona i augmenti la seva aportació respecte del 2016 en 10 milions d’euros: de 98 a 108 milions. El finançament actual per part de l’Estat respon al sistema de transport que incloïa un àmbit d’actuació de 7 comarques (Alt Penedès, Baix Llobregat, Barcelonès, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental). L’ampliació del nombre de comarques integrades a l’Autoritat del Transport Metropolità fins a 13 (amb la incorporació del Bages, l’Anoia, el Berguedà, una part d’Osona, el Moianès i el Ripollès) ha fet del tot insuficient aquesta aportació. De cara al 2018, quan es preveu estendre la integració tarifària a tot el país, l’ATM demanarà a l’Estat un increment major de la seva aportació, de fins a 147 milions.

 

Proposta tarifària pel 2017

De cara a l’any vinent, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, i l’Àrea Metropolitana de Barcelona proposaran la congelació de les tarifes del transport públic, així com augmentar fins al 31 de desembre de l’any que els menors compleixen 16 anys la gratuïtat del transport per a nens i joves. També es preveu la creació d’un títol ambiental integrat per utilitzar els dies amb episodis de contaminació atmosfèrica, així com millorar l’accessibilitat a la targeta bonificada per a aturats.

Aquestes mesures suposaran un dèficit en el finançament del sistema de 20 milions d’euros. Generalitat, Ajuntament de Barcelona i AMB han acordat assumir la meitat d’aquest dèficit previst per a l’any vinent (51%, 25% i 24% respectivament). L’altre 50% quedaria cobert si l’Estat accepta l’increment de 10 milions que li reclamen les tres administracions catalanes.

 

Disminució de la inversió de l’Estat des del 2008

L’evolució del finançament del transport públic de la Regió Metropolitana de Barcelona evidencia una clara disminució dels recursos aportats per l’Estat des del 2008, en contraposició a la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB, que han incrementat la seva inversió. Concretament, l’Estat ha passat d’aportar 173,5 milions el 2008 a 98 milions el 2016.



Compartiu aquest contingut