L’Ajuntament crea nous serveis públics en matèria de serveis funeraris i de comercialització d’energia elèctrica : Servei de Premsa

L’Ajuntament crea nous serveis públics en matèria de serveis funeraris i de comercialització d’energia elèctrica

14/12/2016



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat iniciar els expedients i modificacions que facilitin la creació, per una banda, d’un servei funerari municipal i, per l’altra, iniciar el procés jurídic i administratiu per a crear una comercialitzadora elèctrica pública

 

Aquest matí, la Comissió de Presidència, Drets de la Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció ha aprovat inicialment que sigui Cementiris de Barcelona S.A.U. l’empresa municipal que gestioni la nova funerària municipal que crearà l’Ajuntament amb l’objectiu de garantir la competència, la qualitat, l’accessibilitat de la ciutadania als serveis funeraris, la baixada de preu mig i l’excel·lència del servei. Aquesta decisió s’haurà d’aprovar definitivament en el Plenari del Consell Municipal un cop se sotmetin els acords i l’expedient a informació pública.

L’Ajuntament crearà aquesta empresa funerària pública amb els següents objectius:

Aquest servei municipal operarà amb preus més competitius que els que actualment es troben al mercat, sense deixar de ser una empresa sostenible econòmicament. S’ha calculat que es podrà rebaixar el preu actual un 30%.

El primer pas per posar en marxa la funerària municipal ha estat l’aprovació inicial de la memòria justificativa de la conveniència i oportunitat d’exercir la iniciativa econòmica municipal en matèria de serveis funeraris i la modificació dels estatuts de la societat Cementiris de Barcelona.

En aquest sentit, la Comissió d’estudi que es va crear per a la redacció de la memòria ha establert la idoneïtat que sigui Cementiris de Barcelona S.A.U. per la seva experiència i coneixement del sector la que gestioni la nova funerària municipal. Els serveis funeraris i de cementiris es realitzen de forma separada i autònoma, és a dir, la contractació de productes o serveis d’una branca d’activitat no vincularà ni condicionarà la contractació de productes o serveis de l’altra.

Cementiris de Barcelona és una empresa municipal que duu a terme la gestió dels nou cementiris de la ciutat: Montjuïc, Collserola, Poblenou, Sant Andreu, Les Corts, Horta, Sarrià, Sant Gervasi i Sants. També gestiona els crematoris de Montjuïc i Collserola.

Un nou tanatori municipal amb sis sales de vetlla

Per dur a terme l’activitat de serveis funeraris s’ha considerat la necessitat de disposar d’un tanatori.

En aquest sentit, la memòria justificativa preveu una inversió de 3,5 milions d’euros per a la construcció d’un edifici en un terreny d’aproximadament 1.800 metres quadrats, de propietat municipal, que podrien estar situats a la part sud del Cementiri de Montjuïc, en els terrenys existents entre el mateix cementiri i el Cinturó del Litoral.

El tanatori, distribuït en dues plantes, tindria una superfície construïda de 1.500 m2, distribuïts en 1.200 en planta baixa i 300 en planta soterrani.

L’edifici disposaria de sis sales de vetlla, un oratori multiconfessional, sala de condicionament sanitari i dipòsit de cadàvers, bar, cafeteria, sala d’exposició de productes funeraris, despatxos d’atenció personalitzada i estances per a ús propi del personal.

El tanatori també disposarà d’instal·lacions auxiliars com aparcament i una bona comunicació amb el transport públic.

La previsió que es pugui començar a prestar servei a partir del segon semestre del 2019, tot i que aquesta data es podria avançar.

 

L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat el procés jurídic i administratiu per posar en marxa la comercialitzadora pública d’energia elèctrica. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha aprovat inicialment la memòria justificativa i l’expedient que contempla l’exercici de l’activitat econòmica en règim de lliure competència consistent en la comercialització pública d’energia elèctrica a través de l’empresa pública Tractament i Selecció de Residus, SA, (TERSA). La Comissió ha aprovat inicialment la memòria que contempla la justificació de la conveniència, l’oportunitat i l’interès públic de l’operació. A partir de demà cal sotmetre l’esmentada memòria justificativa i l’expedient a informació pública durant el termini de 30 dies hàbils.

L’Ajuntament de Barcelona preveu que la comercialitzadora pública li suposarà un estalvi de 500.000 euros l’any.

Amb aquesta iniciativa també es fomenta l’autonomia energètica de la ciutat i de l’Ajuntament, ja que aquest produeix el 80% de l’energia que consumeix. Tanmateix, es pretén estimular la generació energètica local i renovable.

Mesura de Govern per a la transició cap a la sobirania energètica

L’Ajuntament de Barcelona va presentar al Plenari Municipal del mes de juliol una Mesura de Govern que planteja el full de ruta per liderar la transició cap a la sobirania energètica de la ciutat, basada en l’augment de la generació renovable local, la reducció del consum de l’energia, l’ús racional de l’energia i la garantia de subministrament i la consegüent reducció dels gasos d’efecte hivernacle.

Barcelona aposta per revertir el model energètic vigent, basat en els combustibles fòssils, on la producció és centralitzada i limitada a grans operadors, que allunya la producció i de la demanda i suposa ineficiència i malbaratament. Un model que comporta desigualtat social i  no és sensible a la pobresa energètica. A més, també és ambientalment agressiu ja que genera contaminació de l’aire i emissió de gasos d’efecte hivernacle que són els principals causants del canvi climàtic.

L’aposta de l’Ajuntament passa per recuperar la idea de servei públic associat a l’energia i democratitzar-la. Un nou model que utilitzi majoritàriament fonts d’energies renovables on la producció sigui distribuïda i de proximitat, energia de km0, que faci possible la sobirania energètica i incorpori la participació ciutadana en tot el procés.

L’accés a l’energia per a tothom, per cobrir necessitats bàsiques esdevé un objectiu a treballar per part de l’Ajuntament i obliga a utilitzar tots els mitjans al seu abast per aconseguir-ho. Suposa assumir, des de l’Ajuntament, el paper de gestor energètic per facilitar la generació d’energia per part de la ciutadania, gestionar-ne la producció i garantir el subministrament necessari a totes les persones amb dificultats i/o situació de vulnerabilitat.

Les actuacions referents a l’abastament d’energia i la garantia de subministrament que es duran a terme en el període 2016-2019  passen per crear una comercialitzadora que gestioni de manera integrada la generació dels excedents com dels consums. Es planteja inicialment cobrir les necessitats de l’ajuntament amb una voluntat de poder arribar a les llars de la ciutat i als ens municipals, vinculant generació energètica renovable i local i consum.

La comercialització d’energia elèctrica representa, no només la compra i subministrament d’aquesta, sinó també la incorporació de dos valors afegits molt importants: que l’energia generada sigui renovable i local i  que es pugui relacionar, per primera vegada, la generació renovable i local i el consum de la ciutat. És important que la ciutadania conegui els beneficis ambientals, econòmics i socials que representa aquesta oportunitat, així com el paper actiu que pot jugar per assolir aquest repte.

Tal i com quedava reflectit en el calendari de la Mesura de Govern per a la comercialització d’energia un cop aprovat inicialment l’expedient d’iniciativa econòmica per tal de dotar l’Ajuntament de Barcelona d’aquest nou servei de comercialització d’electricitat, caldrà 30 dies hàbils d’exposició pública i després l’aprovació definitiva (febrer – març 2017).

La previsió és que la comercialitzadora d’energia elèctrica estarà operativa a l’estiu del 2018.

 





Paraules clau

comercialització d’energia elèctrica/ serveis funeraris/