Resultats de l’Estudi de Microsimulació de la circulació del tramvia per l’Avinguda Diagonal entre F.Macià i Glòries : Servei de Premsa

Resultats de l’Estudi de Microsimulació de la circulació del tramvia per l’Avinguda Diagonal entre F.Macià i Glòries

22/05/2017

 

L’Ajuntament de Barcelona ha fet públics els resultats de l’estudi  Microsimulació de la circulació del tramvia per l’avinguda Diagonal, que ha realitzat el Centre d’Innovació del Transport (CENIT), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Aquest treball ha analitzat quin impacte comportaria la incorporació d’un tramvia en el tram de l’avinguda Diagonal comprès entre Francesc Macià i el carrer Castillejos, estudiant les conseqüències que tindria la implantació d’aquest mitjà de transport sobre la circulació d’autobusos, vehicles, bicicletes i vianants. El document del CENIT analitza un total de 24 cruïlles i 30 carrers, realitzant un estudi amb major detall en les quatre més complexes: Passeig de Gràcia, Via Augusta, Francesc Macià i Passeig de Sant Joan. Les simulacions s’han realitzat en base a la franja horària més crítica del dia: l’hora punta compresa entre les 8:00 i les 9:00 hores del matí.

L’estudi inclou una sèrie d’actuacions prèvies a implementar que optimitzarien la convivència entre els diferents modes de transport com són la previsió del canvi de sentit del carrer Urgell i l’av. Sarrià; la previsió de l’ús compartit d’un carril exclusiu per tramvia i autobús entre pg. de Gràcia i Via Augusta; i el manteniment d’un carril bici exclusiu per ciclistes amb un temps de verd coordinat amb el temps de verd del tramvia. En base a tots els càlculs, el treball obté els següents resultats per cada mitjà de transport:

 

Tramvia

L’estudi conclou que amb una correcta regulació semafòrica el tramvia per la Diagonal assoliria una velocitat comercial mitjana de 17,6 km/h, entre la Plaça Francesc Macià i la Plaça de les Glòries, garantint una freqüència de pas de 4 minuts.

Això suposaria que el temps de recorregut entre aquests dos punts de la ciutat sumaria un total de 15 minuts de viatge. Aquests resultats reduirien a la meitat el temps de desplaçament actual entre la plaça Francesc Macià i la plaça de les Glòries amb transport públic.

 

Autobusos

L’estudi assenyala que en 2 de cada 3 carrers per on els autobusos creuen la Diagonal es redueix el temps d’espera en els semàfors i, conseqüentment, el 81% de les 16 línies d’autobús que creuen la Diagonal en l’àmbit d’estudi milloren els temps actual d’espera.

En global, el temps d’espera mitjà de l’autobús a les cruïlles es redueix en 8 segons i en els dos punts on avui en dia s’han d’esperar més: Passeig de Gràcia i València, disminueixen a la meitat els segons d’aturada al semàfor.

 

Vehicle privat

En el 67% dels carrers que creuen la Diagonal el vehicle privat milloraria el seu temps d’espera per travessar.  Així, en els 30 carrers transversals analitzats, cada usuari d’aquest mode de transport s’estalviaria 9 segons de mitjana de temps d’espera.

Això també comportaria una reducció global de les cues als semàfors de 7 metres de mitjana, respecte la situació actual. Les cruïlles que registrarien les disminucions més substancials serien pg. de Gràcia ascendent, València, Padilla i Marina.

 

Bicicletes

Tenint en compte la inclusió del tramvia, i considerant l’aprofitament de l’ona verda del tramvia s’estima que la mitjana de temps de recorregut dels ciclistes per cobrir tot el tram estudiat a una velocitat d’entre 15 i 20 Km/h seria de 25 minuts, guanyant 5 minuts respecte el temps mitjà de trajecte actual.

 

Vianants

A nivell de vianants, l’anàlisi determina que la programació semafòrica permetria als vianants creuar de manera òptima totes les cruïlles, de vorera de façana a vorera de façana, garantint que poden travessar totes les cruïlles caminant a 1m/s i en la major part dels casos, fins i tot a 0,8m/s.

El treball, per tant, conclou que és possible fer passar un tramvia per aquest tram de la Diagonal a una bona velocitat comercial, garantint alhora la màxima eficiència en la resta de modes de transport públic, i sense augmentar la congestió del vehicle privat en l’hora més crítica del dia.  

 

Enllaç relacionat

 

 

 



Compartiu aquest contingut