Primera llum verda al pla urbanístic per obrir l’entorn del Camp Nou al veïnat i guanyar-hi espai públic
12/07/2017 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 7 minuts
La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat aprova inicialment la Modificació del Pla General Metropolità que permet que les instal·lacions deixin de ser una barrera urbana, genera nou espai d’ús ciutadà i preveu que el FC Barcelona assumeixi la millora de l’ordenació i la urbanització dels carrers d’Arístides Maillol i de la Maternitat
Pel que fa a mobilitat, se soterra tot l’aparcament sense augmentar places i s’elimina l’actual en superfície per guanyar espai lliure d’ús públic, i es crea un aparcament d’autocars integrat dins les instal·lacions del club
Es tracta d’una proposta positiva per a la ciutat que donarà lloc al futur Espai Barça, i és fruit de mesos de treball amb el FC Barcelona i del procés participatiu dut a terme amb els veïns per debatre i consensuar-ne les característiques
Primera llum verda a la proposta de reordenació urbanística de l’entorn de les instal·lacions del FC Barcelona. Aquest dimecres, la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha aprovat, amb els vots favorables del Govern municipal –BComú i PSC–, Cs i el regidor no adscrit, Gerard Ardanuy, i les abstencions del GMDemòcrata, ERC i el PP, la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que ha de donar lloc al futur Espai Barça, que preveu més espai públic i obrir el recinte al veïnat. El document és fruit del treball realitzat pel Govern municipal tant amb el club com amb les entitats i veïns de Les Corts per tal de consensuar una reordenació urbanística de l’àmbit beneficiosa per al conjunt de la ciutat.
En el debat de la comissió, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha posat en valor que el document plantejat des del Govern municipal “respon als diferents elements que han posat en discussió totes les parts i també a l’interès de la ciutat”. “Ens sembla una proposta equilibrada i integradora de les principals reivindicacions veïnals i les peticions del FC Barcelona i garanteix l’interès públic global”, ha remarcat.
Al febrer, el club va presentar un primer document que l’Ajuntament va valorar positivament pel fet que plantejava una bona integració i relació de les instal·lacions en el territori. No obstant, encara calia avançar en aspectes clau com la mobilitat i els aparcaments, la urbanització dels carrers adjacents, la sostenibilitat i eficiència de les noves instal·lacions i l’equilibri econòmic de les actuacions.
Des d’aleshores, s’ha continuat treballant amb el FC Barcelona en la concreció del projecte, i s’ha dut a terme un procés de participació ciutadana, amb especial protagonisme dels veïns i entitats representatives dels barris del voltant. Ja al 2016 s’havien celebrat unes primeres reunions de la comissió de seguiment específica, i durant el 2017 s’han fet una sèrie de sessions de treball per debatre les característiques i objectius del futur planejament, com ara l’estructura general dels espais lliures i equipaments, la mobilitat quotidiana i en dies de partit, usos i activitats, etc.
Aquesta feina ha derivat en una MPGM que garanteix l’interès públic, millora la qualitat de l’espai públic i recull totes les aportacions treballades al llarg d’aquest temps tant amb el club com amb els veïns i veïnes. És un pla, per tant, amb vocació de ciutat que suposa un bon punt de partida per seguir treballant plegats en el futur Espai Barça.
Un cop superat el tràmit de l’aprovació inicial, ara l’MPGM inicia un període d’exposició pública de tres mesos. Seguidament, afrontarà l’aprovació provisional al Consell Plenari, l’últim tràmit municipal abans d’elevar-se a aprovació definitiva a la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona, òrgan de la Generalitat.
Un espai i unes instal·lacions més permeables
Una de les millores més destacades de la transformació que es planteja de l’espai és que el Camp Nou i el conjunt de les instal·lacions del FC Barcelona s’obriran i deixaran de ser una barrera urbana. El recinte s’integrarà en el barri de la Maternitat i de Sant Ramon i serà permeable, amb nous espais privats oberts a l’ús públic sense tancaments que mantindran una continuïtat amb la resta d’espais públics, vials i verds que l’envolten i que fan front al Camp Nou i l’actual Miniestadi.
Amb aquest objectiu, tot el sòl lliure d’edificació de propietat privada –33.796 m2–, que dona front al carrer d’Arístides Maillol, entre la Travessera de les Corts i el carrer de Cardenal Roig, serà d’ús públic i s’urbanitzarà adequadament perquè esdevingui un nou àmbit obert a la ciutadania i amb una activitat urbana sostinguda més enllà dels esdeveniments esportius.
Aquesta proposta d’obertura del recinte alliberarà un conjunt de nous espais d’ús públic que oferiran recorreguts més amables entre la Travessera de les Corts i la Diagonal i facilitaran l’accés a eixos verds de la Diagonal i als diferents mitjans de transport públic de l’avinguda.

L’MPGM també proposa millorar l’ordenació de tot el sistema viari. Les actuacions urbanístiques, que aniran a càrrec del club, contemplen ajustar el traçat del carrer d’Arístides Maillol i ampliar l’espai públic que l’acompanya per tal de connectar millor les instal·lacions amb tot l’entorn. Alhora, es millora la secció del carrer de la Maternitat, tot mantenint l’arbrat actual, i es facilita la relació i el recorregut cívic amb l’avinguda Joan XXIII i la Diagonal.
A més, es reordenarà i millorarà l’accés rodat i de vianants en tot l’àmbit, i totes les voreres perimetrals de les instal·lacions esportives tindran una amplada mínima de 5 metres. Les reurbanitzacions a l’espai viari s’aprofitaran per implantar carrils bici a Arístides Maillol, Joan XXIII, Maternitat i Gregorio Marañón.

Un dels punts més debatuts al llarg del procés participatiu ha estat la gestió de la mobilitat de l’entorn, sobretot en dies que coincideixen amb esdeveniments esportius. Per això, el document proposat posa en marxa mesures per millorar l’impacte a la mobilitat del barri que genera la massiva afluència al Camp Nou quan hi ha partit.
D’una banda, se soterra tot l’aparcament actual en superfície per guanyar espai lliure d’ús públic i reduir la presència de motos a les voreres. El nombre de places serà el mateix que les existents actualment. Hi haurà 3.200 places per a cotxes i 1.000 per a motos, i s’afegiran 700 places segures per a bicicletes a l’interior del recinte esportiu.
També s’habilitarà un pàrquing soterrat per a autocars de les aficions visitants de 50 places inicials que posteriorment s’ampliaran fins a 70, i estarà integrat dins les instal·lacions del FC Barcelona, amb accés des de l’avinguda de Xile. Així mateix, es reordenarà la urbanització del carrer de Menéndez Pelayo per habilitar l’estacionament d’uns 60 autocars en dies de partit. Aquestes accions permetran recuperar la plaça Bederrida com a parc ciutadà.
Encara en l’apartat de mobilitat, el FC Barcelona es compromet a fer una aportació econòmica anual de 173.491 euros per contribuir al finançament del transport públic de l’àmbit. I s’ha acordat que entrin en funcionament tres noves línies d’autobusos llançadora amb destí a les estacions ferroviàries de Sants-Estació, plaça d’Espanya i Sarrià, que se sumen a les actuals de Verdaguer i plaça de Catalunya, per facilitar els desplaçaments.
Instal·lacions esportives i altres usos
El futur Espai Barça que preveu fer possible l’MPGM inclou la remodelació del Camp Nou, que donarà pas a una edificació moderna, flexible, eficient energèticament i sostenible mediambientalment. D’altra banda, a l’illa que ocupa ara el Miniestadi s’hi construirà, un cop s’enderroqui, un Nou Palau Blaugrana, un pavelló annex per a les activitats esportives de les seccions del club –hoquei, handbol, futbol sala, etc.– i altres instal·lacions pròpies de la pràctica esportiva, com la pista de gel i de la FCB Escola, que mantindran la seva activitat en aquesta nova ubicació.
Alhora, es reserva sòl d’equipament esportiu públic per ampliar fins a 1.450 metres quadrats (m2) l’equipament esportiu municipal Camp de Futbol Sala Arístides Maillol, situat a la cantonada entre el carrer de Josep Samitier, l’avinguda de Joan XXII i el carrer de Martí Franques.
Pel que fa a altres activitats no vinculades a la pràctica esportiva, a l’entorn de la cruïlla del carrer d’Arístides Maillol i l’avinguda Joan XXIII es crearà una zona de noves edificacions que concentrarà activitat econòmica i els serveis administratius del club, l’Oficina d’Atenció al Barcelonista i el Campus Barça. I s’hi permetran nous usos d’oficines, de restauració, comercials en planta baixa i hotelers per dotar d’activitat aquesta zona.
A la Travessera de les Corts, a més, s’enderrocarà un edifici d’habitatges que queda inclòs dins l’àmbit, ja que l’ús de l’edificació és incompatible amb el planejament vigent. El club es farà càrrec dels acords i costos necessaris per reubicar els residents d’aquest immoble.
Sòls i sostres previstos i costos econòmics
Pel que fa al còmput dels sòls destinats als usos diversos de l’àmbit, la proposta integra un guany evident de sòl públic, amb gairebé 14.000 m2 més que ara. El sòl reservat per a equipaments públics esportius serà d’uns 1.500 m2, i la zona verda pública augmenta en més de 20.000 metres quadrats i serà d’uns 27.500 m2.
A més, l’espai d’ús públic, que inclou les zones verdes públiques i el sòl d’equipament privat d’ús públic, serà de més de 61.000 metres quadrats per a ús de la ciutadania. És una àrea equivalent a unes cinc illes de l’Eixample.

La cruïlla d’Arístides Maillol i Joan XXIII és on s’aixecaran noves edificacions d’un sostre total màxim de 30.000 metres quadrats per situar-hi els usos d’oficines, restauració, comercials i hotelers –aquests últims, d’un màxim de 10.000 m2. Aquest front es complementarà amb un edifici d’equipament d’un sostre de 18.000 m2 on s’ubicaran els serveis d’administració i gestió del club.




