Servei de Premsa
27/09/2024
Vistiplau a la modificació de l’ordenança de terrasses
01/02/2018
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat aprova inicialment els canvis a introduir a la normativa per fer-la més comprensible i aplicable i adaptar-la a les necessitats reals dels veïns i veïnes, els restauradors i el territori
- El text introdueix canvis per garantir l’accessibilitat, equilibrar l’ús de l’espai públic i assegurar una bona gestió de les terrasses, i inclou regulacions generals per a tota la ciutat i alhora s’adapta a la singularitat dels districtes
- Ara, el nou articulat entra en un període d’exposició al públic de trenta dies hàbils, i després se sotmetrà a la votació de l’aprovació definitiva en el marc del Plenari del Consell Municipal
La tramitació de la modificació de l’ordenança de terrasses ja ha començat. Aquest dijous, en una sessió extraordinària de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, els vots a favor del Govern municipal, GMDemòcrata, Cs, ERC, PSC i PP i l’abstenció del regidor no adscrit, Gerard Ardanuy, han donat llum verda a l’aprovació inicial d’un seguit de canvis a la normativa vigent per fer-la més comprensible i aplicable i adaptar-la a les necessitats reals del veïnat, els restauradors i el territori.
L’objectiu és garantir l’accessibilitat, l’equilibri entre l’ús ciutadà de l’espai públic i l’activitat econòmica i corregir les disfuncions que s’han generat amb la seva aplicació. Es tracta, en definitiva, de regular correctament una figura molt arrelada i característica de l’entorn urbà de Barcelona com són les terrasses.
En el debat de la comissió, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha afirmat que la normativa aprovada avui és “positiva per a la ciutat perquè neix de la suma de moltes voluntats diferents”. “Serà aplicable amb més facilitat, perdurarà en el temps, equilibra la seva repercussió en l’espai públic i fomenta les bones pràctiques en el sector”, ha afegit.
Sanz ha recordat que el text parteix de la feina feta des de setembre de 2015, quan es va presentar una mesura de govern que iniciava el camí cap a la modificació aprovada avui. L’articulat recull les sensibilitats expressades des d’aleshores per equilibrar bé els usos de l’espai públic, mantenint en tot moment la garantia dels drets bàsics dels ciutadans en àmbits essencials com l’accessibilitat.
El text s’ha treballat en els últims mesos amb el Gremi de Restauració i els grups. Ara, un cop superada la primera votació, el nou articulat entrarà en un període d’exposició al públic de trenta dies hàbils i, seguidament, està previst que se sotmeti a l’aprovació definitiva en el marc del Plenari del Consell Municipal del mes d’abril.
Pel que fa al contingut de la modificació, es plantegen criteris generals per a tota la ciutat i, alhora, es tenen en compte les singularitats i especificitats dels districtes i les característiques pròpies de cada territori a l’hora d’ubicar les terrasses.
A més, s’introdueixen canvis en relació amb les condicions que han de permetre un bon ús de l’espai públic i compatibilitzar les activitats que s’hi desenvolupen, i amb l’accessibilitat i la gestió i governança de les terrasses.
Paral·lelament, avui també s’ha aprovat la suspensió cautelar de l’aplicació dels articles relatius a la ubicació de terrasses davant del local i al nombre de sanitaris que havien d’entrar en vigor a 1 de gener de 2018, i que ara quedaran superats per la modificació que tirarà endavant.
Condicions d’accessibilitat de les terrasses a l’espai públic
Entrant al detall de la modificació, es defineixen una sèrie de condicions relatives a la preservació de les condicions d’accessibilitat, al bon ús de l’espai públic i l’equilibri d’activitats que s’hi duen a terme:
- Les terrasses hauran de respectar l’espai lliure necessari per garantir l’accessibilitat universal i la seguretat, segons les normatives sectorials corresponents. En aquest sentit, caldrà respectar una distància lliure de pas de 1,80 metres a continuació de la façana.
- La ubicació de les terrasses davant del local s’estableix com a preferent, si bé es podrà flexibilitzar en els casos on es consideri necessari. També s’incorpora la possibilitat d’augmentar la longitud de les terrasses, sempre de forma justificada.
- Les distàncies mínimes en relació als elements urbans seran orientatives, i es detallaran en un annex de l’ordenança. No obstant, les terrasses no podran impedir o dificultar la utilització dels serveis públics, l’ús i el manteniment del mobiliari urbà, la visualització dels senyals de trànsit i l’accés a establiments i edificis privats.
- En carrers de vorera diferenciada, es mantindrà lliure orientativament un 50% de l’amplada total de la vorera, preferentment entre la façana i la terrassa. De manera justificada, es podrà adoptar una altra distribució de l’espai lliure, mantenint lliure entre el 40 i el 60% de l’amplada.
- Excepcionalment, en el cas de terrasses emblemàtiques adossades a la façana, es promourà un treball conjunt entre restauradors i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) per definir propostes de solució.
Singularitats territorials
L’ordenança contindrà regulacions generals per a tota la ciutat i alhora serà prou flexible com per poder adaptar-se a les singularitats de cada districte. En aquest sentit, es preveuen diverses novetats:
- Es crea la figura de les Zones de criteris territorials, amb la qual l’Ajuntament, de forma excepcional, podrà concretar per a un territori concret alguns aspectes ja recollits en l’ordenança, entre els quals els percentatges d’ocupació de l’espai públic.
- També es creen les Zones d’excel·lència per millorar la qualitat de l’oferta existent en espais destacats de la ciutat. En aquests espais, les terrasses hauran de complir amb uns estàndards superiors de qualitat pel que fa al disseny, la integració amb l’entorn i les condicions de manteniment, mitjançant un llibre d’estil que fixarà els criteris de l’àmbit. Es basaran en un acord entre l’Ajuntament i els titulars de les llicències en una determinada zona i s’aprovaran via Comissió de Govern.
- S’eliminen les figures d’Ordenació Singular i de Disposició Prèvia per a noves regulacions. Les ja aprovades es derogaran al cap de dos anys de l’aprovació de la modificació de l’ordenança i s’hauran d’adaptar a la nova normativa. Durant aquests dos anys, es podran revisar les ordenacions vigents i que calgui ajustar.
Mobiliari i servei
S’han treballat els criteris següents pel que fa a mobiliari i servei:
- Les estufes es permetran en temporada d’hivern, i se’n limitarà la potència. Es promourà la reducció de la presència d’estufes de combustió amb l’horitzó de la seva prohibició definitiva l’any 2025.
- No s’admetran terrasses amb autoservei i s’exigirà que els treballadors compleixin els convenis laborals vigents.
- Es mantenen els horaris actuals: de diumenge a dijous, de 8:00 a 0:00h, i divendres i vigílies de festius, de 8:00 a 01:00h.
Governança i gestió de les llicències de terrasses
Per assegurar una governança òptima de les terrasses i una bona gestió de les llicències, es planteja complir els següents condicionants:
- Es manté la Comissió Tècnica de Terrasses, i a nivell d’organització interna municipal, es crea la Ponència Tècnica de Terrasses. Serà un instrument de suport a les estructures tècniques dels Districtes que vetllarà per l’aplicació correcta de l’ordenança i la determinació justificada d’excepcionalitats quan la realitat física de l’espai públic així ho reclamin.
- Les llicències vigents en el moment de l’entrada en vigor del nou articulat es renovaran d’ofici. Els titulars podran sol·licitar expressament la revisió per aplicar les noves condicions. A més, els serveis tècnics revisaran totes les llicencies i notificaran als titulars els possibles canvis.
- Per fomentar les bones pràctiques, s’estableixen nous criteris en el règim sancionador.
Paraules clauordenança de terrasses/