Barcelona reclama una acció més contundent per part de l’Estat en la lluita contra el canvi climàtic i las contaminació atmosfèrica : Servei de Premsa

Barcelona reclama una acció més contundent per part de l’Estat en la lluita contra el canvi climàtic i las contaminació atmosfèrica

21/03/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona exigeix l’Estat una transformació urgent en les polítiques estatals d’energia i clima i contaminació atmosfèrica i que passin a ser prioritàries

Barcelona demana a l’Estat mesures urgents sobre el transport públic i la transició energètica per elaborar una llei de canvi climàtic i una política contra la contaminació atmosfèrica que marqui un punt d’inflexió en la situació actual

El canvi climàtic és un dels grans reptes que actualment afronta la humanitat. L’any 2015, en el marc de la 21a Conferència de les Parts de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, tots els Estats van assolir un nou acord internacional sobre el clima per reduir les emissions col·lectivament i aconseguir que l’augment de la temperatura global sigui inferior a 2ºC, i es faci tot el possible per no superar els 1,5ºC. Tots els estats del món, excepte Estats Units han signat aquest compromís.

 

 

Tots els estudis existents mostren que els compromisos estatals adquirits fins al moment no són suficients per assolir aquesta fita, i ni tan sols s’han implementat les mesures per assolir aquests objectius. Enfront aquesta situació, les ciutats, on viu la major part de les persones del planeta i on es produeix la majoria de les emissions, estan prenent un rol de lideratge buscant una acció més ambiciosa i urgent.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha fet avui una compareixença en el Congrés dels Diputats en el marc de la Comissió per a l’Estudi del Canvi Climàtic per explicar les mesures de govern que ha adoptat l’Ajuntament de Barcelona en el marc de la lluita del canvi climàtic i la transició energètica.

Janet Sanz ha declarat que “per a ciutats com Barcelona  el risc que suposa el canvi climàtic i els nivells de contaminació atmosfèrica són inacceptables”. Ha explicat que Barcelona ha fet l’estudi més exhaustiu fins al moment sobre els efectes del canvi climàtic “i si no s’actua de manera immediata anem cap a una ciutat amb més onades de calor, amb nits de temperatures extremes, una ciutat més seca i amb més dificultats per mantenir les platges i amb problemes de salut i de recursos per a la gent gran i els infants que tenen més dificultats per adaptar-se. Una situació que combinada amb els nivells de contaminació atmosfèrica local suposen un risc per la vida de les persones i una disminució evident de la qualitat de vida.

“És una perspectiva greu i Barcelona està compromesa a actuar de manera urgent, però necessita el compromís de la resta de països, i de manera molt especial el compromís de la resta d’administracions perquè les competències en àmbits claus està repartida” ha remarcat Sanz.

La tinenta d’alcaldia ha remarcat que mentre les competències polítiques claus estiguin repartides entre vàries administracions o es col·labora entre totes o es va al fracàs amb un prejudici cap a la ciutadania.

Aquesta situació no passa només amb el canvi climàtic sinó també amb la contaminació atmosfèrica. Des de l’any 2011 a Espanya s’incompleix sistemàticament els límits màxims de contaminació establerts per la Directiva de Qualitat de l’Aire de 2008. Cada any es produeixen 659 morts prematures de barcelonins per aquesta causa. A més els estudis realitzats a escoles, han demostrat que els nivells de contaminació actuals dificulten el desenvolupament cognitiu dels infants en les zones més contaminades.

Janet Sanz ha remarcat que “tenim un marc competencial que exigeix canvis en les polítiques estatals per aconseguir que els nivells de contaminació estiguin per sota de les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut. Si l’Estat no fa un pas endavant, serà impossible aconseguir-ho”.

En relació amb el procediment d’infracció obert a Espanya per incompliment de la “Directiva 2008/50 relativa a la qualitat de l’aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa”, Sanz ha afirmat que “correm el risc que l’assumpte acabi davant la Cort de Luxemburg que en última instància podria imposar una forta multa a Espanya. Per evitar que el Col·legi de Comissaris adopti una decisió d’aquest tipus, creiem imprescindible que el Govern central adopti immediatament les mesures com deixar de bonificar els cotxes dièsel i invertir en millor i més transport públic perquè puguin ser considerades en el marc del diàleg estructurat que el Govern manté amb la Comissió.”

 

Canvi de mobilitat

Per afrontar el problema dels efectes del canvi climàtic i de la contaminació local, cal un canvi radical en la mobilitat de la ciutadania i de les mercaderies. Un canvi que passa per reforçar el transport públic i prioritzar-lo davant el vehicle privat contaminant i prioritzar el ferrocarril davant les carreretes.

En el període 2010-2017, el govern municipal ha augmentat un 87% les aportacions al sistema públic de transport. En el mateix període el Govern estatal va retallar un 45,8% les aportacions al sistema. En els darrers set anys s’han deixat d’invertir 540 milions d’euros en el transport públic metropolità. Cal que la aportació estatal passi de 108 a 148 M€ igualant així la inversió que té prevista realitzar el govern municipal.

A més del finançament, a Barcelona el 76% dels desplaçaments de connexió entre la ciutat i els municipis del voltant es fan amb vehicle privat i cal revertir aquesta situació. És imprescindible millorar el servei de rodalies RENFE.

 

Demanem a l’Estat:

A Barcelona, s’han dut a terme una sèrie de mesures per canviar el model energètic i anar cap a la transició energètica:

 

Demanem a l’Estat:





Paraules clau

medi ambient/