La reurbanització de la plaça d’Antoni Maura començarà a l’octubre : Servei de Premsa

La reurbanització de la plaça d’Antoni Maura començarà a l’octubre

10/06/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El Govern municipal aprova el projecte de reforma de la plaça, que compta amb una inversió d’1,9M i es tracta de la primera actuació de fons prevista en aquest mandat per iniciar el procés de transformació de la Via Laietana

Les obres duraran uns set mesos, i l’objectiu principal és guanyar espai per als vianants amb la desaparició de les semirotondes i l’ampliació de les voreres per donar continuïtat a la secció de la resta de la via

Es crearà un nou pas de vianants central que permetrà una millor connexió entre el barri Gòtic amb el de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, que queden a banda i banda de la Via Laietana

Per descongestionar l’ús de l’espai es traslladarà la parada de taxis i les dues de línies regulars d’autobús de TMB, i s’eliminaran les de bus turístic i la zona reservada per a la parada d’autocars i autobusos

Dimarts comença el procés participatiu per debatre amb el veïnat la transformació global de la Via Laietana, que preveu sessions informatives, recorreguts urbans i tallers temàtics per recollir propostes i fer el retorn dels resultats a l’octubre

L’Ajuntament començarà a l’octubre la transformació de la plaça d’Antoni Maura, al districte de Ciutat Vella. La Comissió de Govern ha aprovat inicialment el projecte de reurbanització d’aquest espai, que es tracta de la primera actuació de fons prevista per avançar cap a la transformació i veïnització de la Via Laietana. S’hi invertirà 1,9 milions d’euros, i les obres acabaran al cap d’uns set mesos.

L’objectiu principal és guanyar espai per als vianants, fer que els veïns i veïnes es facin seu aquest àmbit i millorar la connectivitat entre els dos barris que queden a banda i banda de la via, el Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

Actualment, la plaça està dissenyada exclusivament per al trànsit rodat i està congestionada pels usos que s’hi donen, com les parades de taxis i d’autocars turístics i els aparcaments de motos, que impedeixen una bona comunicació dels vianants tant longitudinalment com entre la Catedral i l’avinguda de Francesc Cambó. A més, la intensitat d’ús dels passos de vianants és una de les grans queixes dels veïns i les veïnes.

Per això, la proposta preveu la desaparició de les dues semirotondes actuals per ampliar les voreres, crear-hi nous espais d’estada i facilitar la recuperació per part de la ciutadania de la major part de l’espai dedicat fins ara a la circulació de vehicles. Així, es donarà continuïtat a les alineacions de les voreres de la Via Laietana, conservant l’amplada actual del tronc central de calçada de la via i avançant l’enllaç de l’avinguda de Francesc Cambó, amb la mateixa calçada de sis metres d’ample, fins a la calçada central de la Via Laietana.

A més, es projecta un nou pas de vianants central de set metres d’amplada per afavorir el creuament natural de la via i la mobilitat a peu. I es conservaran els dos passos de vianants situats actualment als extrems de la plaça.

La nova configuració de l’espai obligarà a modificar els girs permesos dels vehicles i a adaptar els accessos als dos aparcaments soterranis. I es traslladaran a la zona central les dues parades de línies regulars d’autobús de TMB, actualment ubicades a la zona més propera de la plaça, de manera que s’obtindrà més espai per als usuaris. A més, es col·locaran dues marquesines noves, i s’eliminaran de la plaça les parades de bus turístic i la zona reservada per a la parada d’autocars i autobusos.

Pel que fa a la parada de taxis, es traslladarà al carrer del Doctor Joaquim Pou i es reservarà un espai de parada de cinc places a tocar de l’avinguda de la Catedral. En aquest carrer, es conservaran les dues parades de persones amb mobilitat reduïda i també es mantindran 20 places d’aparcament per a motos.

La futura plaça comptarà amb paviment de panot fàcilment desmuntable en les franges paral·leles a les façanes on es preveu que el projecte global pugui incidir, i amb punts de llum de tecnologia led. Quant a l’arbrat, s’hi posarà noves espècies vegetals diferents a les existents, i es plantaran dos arbres singulars que recordaran les dues bellaombres que hi ha a dia d’avui a cada costat de la Via Laietana. També s’adequarà la senyalització viària i es renovaran els semàfors de tota la cruïlla.

El projecte s’ha treballat en el marc dels consells de barri del Casc Antic i del Gòtic i recull les aportacions fetes pels veïns i veïnes de cara a avançar en la permeabilitat entre els dos barris. I forma part de la mesura de govern presentada al maig de 2017 amb diverses actuacions, com ara la retirada de l’estàtua d’Antonio López, la millora dels camins escolars, o la celebració d’un procés de participació per definir la reforma de la Via Laietana.

 

Inici imminent del procés participatiu de la transformació de la Via Laietana

Precisament, el procés participatiu de la reforma global de la Via Laietana està a punt de començar. El dimarts que ve es farà públic a la plataforma decidim.barcelona, i se celebrarà la primera sessió informativa amb veïns i veïnes en el marc del Consell de barri del Casc Antic.

N’està prevista una altra al Consell de barri del Gòtic, i fins al setembre hi haurà altres accions per promoure la diagnosi i participació veïnal com recorreguts urbans, tallers temàtics i carretons informatius a punts clau com el mercat de Santa Caterina i l’Escola Cervantes. La previsió és que a l’octubre es faci el retorn a la ciutadania dels resultats del procés participatiu.

 

Les millores puntuals a les voreres de la Via Laietana, a l’agost

Paral·lelament, està previst que a finals d’aquest mes s’aprovi definitivament el projecte d’arranjament i millores puntuals a les voreres de la Via Laietana, i que les obres comencin a l’agost. L’objectiu principal de l’actuació és la millora de l’espai de vianants i de la connexió a peu entre el barri Gòtic i el de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera amb una intervenció que abasta uns 3.000 metres quadrats i compta amb un pressupost d’1’2 milions d’euros.

Aquesta actuació proposa, d’una banda, donar continuïtat a les dues voreres de Via Laietana als àmbits de trobada amb els carrers perpendiculars on queda pendent fer plataforma única. I, de l’altra, reparar els paviments de vorera per millorar l’accessibilitat i la mobilitat, fent també un repàs als elements urbans malmesos. Així, els set entroncaments inclosos corresponen a les interseccions amb els carrers Tomàs Mieres; Julià Portet i Dr Joaquim Pou; Jaume I – plaça de l’Àngel; Princesa; Manresa; Àngel Baixeras; Joan Massana; i Consolat del Mar.

 

Imatges

Imatge 1/2

Imatge 2/2





Paraules clau

mobilitat/ urbanisme/