Ada Colau agraeix als veïns i veïnes de La Marina la lluita que ha fet possible l’arribada del metro als seus barris : Servei de Premsa

Ada Colau agraeix als veïns i veïnes de La Marina la lluita que ha fet possible l’arribada del metro als seus barris

08/09/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assistit avui a l’acte d’inauguració de la nova L10 Sud del Metro de Barcelona

Colau ha afirmat que “és moment d’agraïr la lluita veïnal que durant més de 40 anys ha estat reivindicant la igualtat entre barris”

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assistit avui a l’acte d’inauguració de la nova L10 Sud del Metro de Barcelona. L’alcaldessa ha estat acompanyada per la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz i per la regidora de Sants-Montjuïc, Laura Pérez. A l’acte també hi ha pres part el president de la Generalitat, Quim Torra, el vicepresident i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

L’acte ha començat a la nova estació de Foneria i des d’allà s’ha fet el viatge inaugural fins a l’estació de Foc, també de nova construcció, on han tingut lloc els parlaments.

 

 

L’alcaldessa de Barcelona ha destacat l’esforç dels veïns i veïnes de La Marina que han lluitat durant anys per l’arribada del Metro als seus barris. Colau ha afirmat que “és moment d’agraïr la lluita veïnal que durant més de 40 anys ha estat reivindicant la igualtat entre barris. Els barris de La Marina han fet grans sacrificis per la ciutat i Barcelona no seria el que és sense el seu esforç i lluita. Encara que tard, avui es fa justícia”.

“Per nosaltres avui és un dia de felicitat, d’alegria i de celebració. És un dia molt important per Barcelona però sobre tot els veïns i veïnes de La Marina que feia dècades que esperaven aquest moment i que se’l mereixen, perquè se l’han guanyat amb escreix”, ha afegit l’alcaldessa que, finalment, ha donat les gràcies a veïns, entitats ecologistes i entitats en defensa del transport públic “per fer la millor Barcelona, de drets i llibertats, que és la ciutat que ens agrada”.

“Aquesta és una infraestructura molt important que havia quedat aturada. Com aquesta situació causava angoixa entre els veïns i veïnes, l’Ajuntament, tot i no ser competència seva, va decidir treballar conjuntament amb altres institucions i es va implicar en el finançament per fer-ho possible”, ha reblat l’alcaldessa.

 


Vídeo veïns i veïnes de La Marina (*) – Descarregar vídeo (format mp4)

 

La nova línia inaugurada avui es posa en servei inicialment amb cinc estacions: Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal i les noves de Foneria i Foc. Les tres primeres ja es troben en servei des del febrer de 2016 perquè formen part de l’L9 Sud. Les dues que s’obren noves, situades al passeig de la Zona Franca, donaran cobertura de metro per primer cop als barris de la Marina de Barcelona.

L’L10 Sud té 4,5 km de longitud, dels quals 2,5 km són de nou túnel (des de la bifurcació de Gornal i fins a Foc) i la resta corresponen al tronc comú amb l’L9 Sud. Durant el 2019 s’obriran les altres dues estacions que conformen la línia i que estan situades a l’Hospitalet de Llobregat: Provençana (primavera) i Ciutat de la Justícia (tardor).

La freqüència de pas dels trens serà la mateixa que l’L9 Sud, és a dir, 1 tren cada 7 minuts, servei que es podrà oferir amb els 3 trens que circularan per la nova línia. En el tram comú de l’L9 la freqüència serà del doble, 2 trens cada 7 minuts en hora punta, perquè s’hi afegiran els 9 trens que circulen en aquesta línia. El temps de trajecte de Collblanc a Foc és de 9 minuts.

 

119 milions per acabar l’L10 Sud

El Departament de Territori i Sostenibilitat va reprendre les obres de l’L10 Sud tan bon punt es va posar en servei l’L9 Sud. El pressupost assignat des de llavors a l’obra és de 119 milions d’euros dels quals:
– 37 corresponen a actuacions dins del túnel (via, catenària i instal·lacions).
– 45 a les estacions de Barcelona, Foneria i Foc, que es van finançar a través d’un conveni amb l’Ajuntament de Barcelona, signat el desembre de 2016, en què el consistori va aportar 40 milions a canvi de diversos immobles titularitat de la Generalitat. . El Govern municipal va adquirir els béns immobles per tal de destinar-los a equipaments i habitatge públic, entre ells: dues grans peces de l’àmbit de Can Batlló, l’edifici de la Llotja i part de les antigues Cotxeres de Borbó. El compromís va ser que l’import es destinés íntegrament a executar les actuacions necessàries per fer arribar el metro a aquesta zona de Barcelona.
– 37 milions més, a les estacions de l’Hospitalet de Llobregat, Provençana i Ciutat de la Justícia, actualment en execució.

Aquesta obra ha comptat també amb el suport dels Fons europeus de desenvolupament regional.

 

El metro arriba per primer cop als barris de la Marina

Amb la posada en servei d’aquesta nova línia s’assoleix una fita important ja que els barris de la Marina del Port i la Marina del Prat Vermell disposaran per primera vegada de metro. A més, es connecten dues poblacions, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, i es potencia la intermodalitat perquè enllaça amb tres línies de metro més: a Collblanc amb l’L5 i L9 Sud, a Torrassa, amb l’L1 i L9 Sud i a Can Tries – Gornal, amb l’L9 Sud.

Els trens, igual que a l’L9, són sense conductor, d’estructura lleugera i tecnologia avançada, adaptats a persones amb mobilitat reduïda, igual que les estacions, i disposen de sistemes d’informació activa i visual per al passatge. Les andanes estan protegides amb portes de vidre.

 

Noves estacions i increment de la demanda

Les cinc estacions de l’L10 són construccions anomenades de tipus pou, és a dir, les andanes estan superposades i integrades en un sol túnel de dos nivells. A Foc, de Toyo Ito Arquitectes, el túnel està a 30 metres de profunditat al qual s’hi accedeix mitjançant una bateria d’escales mecàniques i també ascensors. A Foneria, de Daniel Freixes, la profunditat és de 40 metres, també accessible amb escales mecàniques i ascensors.

La demanda actual de tota la línia L9/L10 (L9 Nord i Sud i L10 Nord) és d’uns 23,7 milions de viatges l’any. L’entrada en servei de les estacions de Foneria i Foc suposarà una captació de 6.253 entrades al dia. Tenint en compte, a més, l’increment de viatgers en altres estacions de l’L10 Sud, la demanda anual de tota l’L9/10 se situarà en uns 29,5 milions d’usuaris l’any, el que suposa un increment de 5,8 milions anuals.

Pel que fa a l’impacte sobre la mobilitat del vehicle privat, s’estima que s’eliminaran 1.438 vehicles diaris de la xarxa viària, el que representa una reducció de 975 tones de CO2 anuals, contribuint així a la sostenibilitat del sistema de transport i a la reducció de la contaminació atmosfèrica.

_____

(*) Vídeo veïns i veïnes de La Marina:
– Minut 0:26, 1:05 i 1:30 Xavier Gonzàlez, membre de l’Ateneu Engranatge
– Minut 0:30 i 1:39 Daniel Fernàndez, dinamizador de La Marina Viva
– Minut 0:45 i 1:46 Esther Pérez, consellera de Sants-Montjuïc
– La resta, veïns i veïnes de La Marina





Paraules clau

mobilitat/ Sants-Montjuic/