Servei de Premsa
20/04/2024
Barcelona promou una nova Ordenança Reguladora de l’Administració Electrònica per impulsar els serveis digitals
19/09/2018
Temps estimat de lectura: 3 minuts
La comissió de Presidència, Drets de ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció ha aprovat inicialment l’ordenança que regula els canals d’accés electrònics a l’administració i els sistemes d’identificació i signatura
El govern presenta també la mesura “Estratègia d’impuls dels serveis digitals”
La comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció ha aprovat inicialment l’Ordenança Reguladora de l’Administració Electrònica de l’Ajuntament de Barcelona que promou el canal electrònic com l’habitual d’interrelació entre la ciutadania i l’administració municipal.
L’ORAE, que substitueix la normativa del 2006, és el marc que estableix els instruments necessaris per a la implantació de la gestió pública en suport electrònic i que facilita la simplificació, agilitat i eficàcia dels procediments. Aquest canvi de paradigma, del paper a la relació telemàtica, contribuirà a la proximitat, a prestar un servei més efectiu, garantir la transparència i la participació ciutadana.
Entre d’altres aspectes, regula els canals d’accés electrònics a l’administració, com el Portal d’internet, el Registre electrònic únic o el Canal d’atenció telefònica i regula els sistemes d’identificació i signatura electrònica tant de la ciutadana com de l’administració municipal.
La nova ordenança permetrà consolidar els canvis legislatius, homologa i harmonitza els diferents procediments i fixa els criteris d’actuació de l’administració municipal. El projecte ha estat treballat en el marc de la Taula normativa integrada per l’IMI, l’Arxiu Municipal; l’IMH, la Direcció d’Atenció Ciutadana, el Serveis de Transparència, la Secretaria General i els Serveis Jurídics Centrals.
Aspectes d’especial rellevància
Entre els aspectes destacats de la ORAE destaca:
- Ampliació dels subjectes Obligats a la relació telemàtica: A banda de les previsions legals s’ha inclòs com a col·lectiu obligat a qualsevol persona física que actuï com a mandatari d’un tercer en el marc de la seva activitat econòmica o professional.
- Registre de Procediments: peça clau del model d’implantació del procediment administratiu electrònic. Es recull l’obligatorietat de seguir el protocol existent per a la incorporació, modificació i cancel·lació dels procediments que es registren.
- Punt d’Accés General Electrònic i Seu Electrònica: Es preveu l’existència d’una seu electrònica principal de l’Ajuntament i un Punt d’Accés General Electrònic, que constitueix el principal portal de tràmits a través del qual els ciutadans participaran en el procediment administratiu.
- Notificació interadministrativa: es recull una previsió específica per possibilitat i fomentar que les notificacions adreçades a, i provinents de, altres administracions públiques es resolguin per intercanvis registrals.
- L’ordenança opta per un marc flexible: admet pluralitat de solucions tecnològiques.
Mesura “Estratègia d’impuls dels serveis digitals”
En paral·lel, s’ha presentat la mesura de govern “Estratègia d’impuls dels serveis digitals” té el propòsit de desenvolupar un model que permeti accelerar el procés de digitalització de serveis i innovar en les prestacions a disposició de la ciutadania que permetin prestar un millor servei públic.
En aquest sentit, i per millorar la prestació de serveis públics, l’Ajuntament de Barcelona està adaptant els serveis i el seu model de gestió, de forma continuada, a les noves exigències socioeconòmiques i normatives. La transformació digital dels procediments administratius comporta molt més que un canvi del paper als sistemes informàtics. És un canvi de paradigma que obliga a repensar el model de gestió.
Segons recull la mesura, l’objectiu del govern municipal és el d’anticipar-se, proposant solucions, eines i recursos, als importants reptes que comporta la transformació digital, tant a nivell intern per transformar els sistemes tecnològics i l’estructura del model de gestió, com a nivell extern oferint una renovada cartera de serveis digitals, on prima l’experiència d’usuari (UX).
En definitiva, un enfocament que cerca l’apoderament de la ciutadania i de l’estructura organitzativa, que configura un nou model de relació basat en la confiança i la co-creació de serveis públics i que, per tant, suma i estableix sinergies amb Atenció Ciutadana, Comunicació Digital i Participació.
Entre les línies a desplegar destaca el desenvolupament del portal de tràmits passant del menu-carta al Buffet lliure, on dins d’un espai personal s’integren serveis diversos, inclosos els continguts personalitzats i els processos participatius entre d’altres ((Espai d’integració: Procediment administratiu, serveis quotidians, participació, transparència, personalització, informació push, comunitat…)
La mesura es pot consultar aquí
Paraules clauinnovació/ tecnologia/